Avatar billede Ulrik Novice
18. januar 2021 - 12:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sum over flere ark - dynamisk kald

Hej.

Jeg har et regneark, med et ark for hver uge (Uge1, Uge2... etc).

Jeg har lige nu formlen =SUM('Uge2:Uge4'!M3) som gør det jeg gerne vil have, bortset fra, at jeg gerne vil kunne indtaste 2 vilkårlige uger (Ark) i 2 celler, som bestemmer hvilket "range" af ark der lægges sammen.

Jeg har prøvet lidt med 'INDIREKTE' men kan ikke få det til at virke.
Er der en let måde at gøre det på?
Avatar billede ebea Ekspert
18. januar 2021 - 13:05 #1
Du kan godt bruge INDIREKTE, med lidt flere funktioner påbygget.

=SUMPRODUKT(SUM.HVIS(INDIREKTE("'"&A1:B1&"'!A1");"<>0"))

Hvor &A1 er start Arket, og B1& er slut Arket, og A1 er summen af det du vil summere.
Avatar billede Ulrik Novice
18. januar 2021 - 14:39 #2
Ebea, tak for input.

=SUMPRODUKT(SUM.HVIS(INDIREKTE("'"&A1:B1&"'!A1");"<>0"))
tæller de 2 valgte ark, men ikke de ark der er imellem, som =SUM('Uge2:Uge4'!M3) gør.

Jeg prøvede med =SUM(INDIREKTE("'"&A1:B1&"'!A1")) men samme problematik, som den du postede.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. januar 2021 - 15:23 #3
Hvis du navngiver dine ark 1, 2, 3, ..... med første ark i A1 og sidste ark i A2:

=SUM(N(INDIRECT(ROW(INDIRECT(A$1&":"&A$2))&"!A1)))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. januar 2021 - 15:26 #4
Jeg mente sådan her i stedet for.

=SUM(N(INDIRECT(ROW(INDIRECT(A$1&":"&A$2))&"!A"&ROW(1:1))))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. januar 2021 - 15:29 #5
Og på dansk:

=SUM(TAL(INDIREKTE(RÆKKE(INDIREKTE(A$1&":"&A$2))&"!A"&RÆKKE(1:1))))
Avatar billede Ulrik Novice
18. januar 2021 - 16:34 #6
xl-Enthusiast, tak for input; men jeg kan ikke få det til at virke.
Avatar billede ebea Ekspert
18. januar 2021 - 16:36 #7
#2 - Du kan godt bruge formlen, men du skal angive dine ark i en række, startende fra f.eks. A1:D1
Hvis du f.eks. angiver dine Ark startende i A1 som Uge1, B1 som Uge2 o.s.v. og angiver formlen:
=SUMPRODUKT(SUM.HVIS(INDIREKTE("'"&A1:D1&"'!M3");"<>0"))

Så vil du få en sum fra uge1 til uge4, af det der er i M3
Avatar billede Ulrik Novice
18. januar 2021 - 17:06 #9
Tak xl-Enthusiast, din løsning kommer tættest på det jeg søgte.

Og tak ebea. Men med den løsning vil der potentielt skulle skrives ret mange uger ind.