Avatar billede King Juniormester
21. januar 2021 - 15:54 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Usynlige skrift

Hej jeg har hørt at en printer laver et usynlige mærke på det papir den printer ud er der nogle her på siden der ved noget om det

Mvh
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. januar 2021 - 16:08 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
21. januar 2021 - 17:59 #2
det er så kun laser-printere, da de ikke må kunne bruges til at fx forfalske pengesedler (de kan spores via dots tilbage til køberen, da de giver serienummer osv på enheden, og derfor kan spores fra sælgers data)
Avatar billede King Juniormester
21. januar 2021 - 18:27 #3
hej jakobdo og claes57
tak for jeres svar vil det sige en almindelig blækprinter ikke efter lader mærke ?
og selve mærkede hvad er det ?
er det blæk man ikke kan se eller er det en anden metode
Avatar billede claes57 Ekspert
21. januar 2021 - 18:47 #4
en enkelt dot med gul er hamrende svær at se - men hvis du ved, hvad du søger efter, og zoomer ind på ark, så ville du kunne finde det. Jeg havde en laser-farve printer (de sort/hvide kan jo ikke printe en gul dot), og da det kom frem første gang, så kunne jeg  aflæse model/serienummer på alle ark, som printeren udskrev.
Avatar billede King Juniormester
20. februar 2021 - 16:17 #5
Har jeg forstået det helt rigtige det er små mærker som til sammen kan aflæses som serienummeret på printeren
Men er det så kun laserprinter der laver det fordi de kan printe mere detaljeret og misbruges til falske penge som claes57 skrev
Avatar billede claes57 Ekspert
20. februar 2021 - 16:53 #6
Det er kun farve-laser, da andre typer ikke kan bruges til at forfalske pengesedler.
Og der er et kodemønster, så fabrikant og serienummer fremgår. Det er nok til at politiet kan spore den oprindelige køber, som så må forklare sig...
Da jeg havde min, så var den købt privat af en ven, der ikke længere havde brug for den - og han er død i mellemtiden. Printerens skæbne er uvis, jeg gav den vist nok til en genbrugsforretning.
Avatar billede King Juniormester
20. februar 2021 - 21:07 #7
det er jo faktisk et rigtigt smart system
Og tak for hjælpen til mit spørgsmål