Avatar billede Erik R Mester
25. januar 2021 - 08:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 - "Volume license"

I forbindelse med en familiemedlems køb af ny computer (til hjemmebrug, privat) er jeg blevet opmærksom på muligheden for at købe som "Volume license" fx gennem kinguin.net/, spiceworks.com, vist også  e-nemt.dk - til pricer som en en brøkdel af normale licenser til privatbrug.
Efter sigende er dette lovligt i forhold til EU-regler , men i strid med Microsofts vilkår.
Kan nogen oplyse mere om legalitet - og hensigtsmæssighed /sikkerhed ved brug af disse mulighder for køb af software til privatbrug
Mvh Erik
Avatar billede Mikael Ekspert
25. januar 2021 - 09:01 #1
Som jeg forstår det, så er det "genbrugslicenser" de sælger.

Jeg har ofte købt og anvendt. Senest i lørdags på en Win 7 pro. (89 ddk)
Jeg kan ikke forstille mig at, de skulle give problemer. Hverken vedr. sikkerhed eller ifht Microsoft.

Hvis den licens man modtager, ikke lige lader sig anvende til automatisk aktivering, så vil de i reglen/ "altid" virke via Microsofts aktivering via telefonen.
Og når det sidste kan lade sig gøre, så ser jeg slet ikke, at det kan være et problem ifht. Microsoft/lovligheden/andet.
Avatar billede Erik R Mester
25. januar 2021 - 10:17 #2
Tak til Mikael for kommentar. Jeg vil helst ikke gøre noget som på nogen måde er illegalt eller i en gråzone (især ikke i det aktuelle tilfælde som vedrører køb af computer til et mindreåreigt familiemedlem), men jeg her ikke noget mod at  udfordre it-giganters forretningsmodel, når det drejer sig om at skabe dominans på markedet - og der er vel en del af Microsofts strategi med lave priser til fx undervisningsbrug?
Mvh Erik
Avatar billede Mikael Ekspert
25. januar 2021 - 10:30 #3
#2
Jeg er helt enig i, at man ikke skal/bør "snyde" sig til "piratudgaver"

Der er mange udbydere af disse Microsoft programmer til en billig penge.
Jeg tjekker dem altid inden via Trust pilot. Det giver i det mindste en smule afklaring ang. hvem de er, og deres ry som seriøse. (eller det modsatte) ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
25. januar 2021 - 11:04 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2021 - 12:20 #5
Mig bekendt behøver man stadig ikke at købe Windows 10 licens hvis man har en gyldig Windows 7 licens. Det er kun his man vil opgradere fra en home til en pro version man skal købe licens.
Har pc været en del af et firma kan det være man er nødsaget til køb af licens.
Avatar billede Mikael Ekspert
25. januar 2021 - 12:23 #6
#5 Den holder desværre ikke altid (mere)
Har lige været dér ;)
Avatar billede INK Ekspert
25. januar 2021 - 13:14 #7
Har lige opgraderet en Windows 8.1 til Windows 10 uden problemer. Digitalt aktiveret automatisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2021 - 14:06 #8
Jeg gjorde det en uge før jul med en Windows 7 Home. Ingen problemer.
Avatar billede Erik R Mester
26. januar 2021 - 11:14 #9
Tak for alle bidrag. Så vidt jeg kan konkludere, kan man som forbruger helt lovligt vælge at betale under 300 kr. for Windows 10 - eller at købe samme produkt til omkring 1.000 kr.
Herunder er kopi af en dialog med e-nemt.dk. - som iflg. firmaets hjemmeside er certificeret Microsoft Partner.
Venlig hilsen
Erik
********************************************************
Spørgsmål til e-nemt.dk: "Jeg hjælper et familiemedlem (et mindreårigt barn) med indkøb og konfiguration af en computer til hjemmebrug (privat) Kan jeg købe Windows 10 hos jer (til under 300 kr)?
Hvis jeg kan - er den version jeg køber hos jer lige så sikker og funktionel som en version købt fx hos Dustinhome.dk til 949 kr.?"
Svar:

"Hej
Ja, vi er e-mærket og du får den samme produkt som du vil få andre steder 😊
Med venlig hilsen
Kasper Jensen
e-nemt.dk
support@e-nemt.dk"