Avatar billede Optimisten Praktikant
26. januar 2021 - 13:55 Der er 3 kommentarer

USB-C Docking til både bærbar og Stationær

Hej,

Jeg har en Lenonvo Thunderbolt USB-C docking, som jeg idag bruger til min Lenovo bærbar computer. Der er tilsluttet eksterne skærme, strøm, tastaur/mus og høretelefoner. Man forbinder docking og bærbaren via et USB-C kabel.

Jeg vil gerne vide om det vil være muligt at købe en stationær computer, der med samme kabel kan tilsluttes dockingen, og dermed kan jeg bruge skærmene osv. I tilfælde af at det er muligt, hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber den stationære pc.

I sidste ende vil jeg bare gerne kunne bruge mine skærme/tastatur osv, både på min bærbar og en stationær, uden at jeg skal tilslutte alt for mange kabler hver gang jeg skifter.

Link til Dockingstation:
https://www.lomax.dk/elektronik/computer-og-tablet-tilbehoer/oevrigt-computertilbehoer/docking-stationer-og-ladeskabe/lenovo-thinkpad-hybrid-usb-c-docking-station-70044110/?pla=1&gclid=EAIaIQobChMIz9jLiNG57gIVHkiRBR3KgQR8EAQYAiABEgIFLvD_BwE
Avatar billede INK Ekspert
26. januar 2021 - 14:01 #1
Ifølge beskrivelse medfølger en USB C til A adaptor, så den kan bruges på alle PC'er.
Hastigheden kan dog være begrænset af den usb port du anvender på den nye maskine. Helst USB-C.
Avatar billede Optimisten Praktikant
26. januar 2021 - 15:24 #2
Den jeg har, har ikke en A-adaptor. Men jeg er nok mere bekymret om det er muligt at fører både video/lyd, tastaturer osv gennem usb-C til en stationær?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2021 - 17:08 #3
En USB-dock er bare en hardwareenhed, tilsluttet via USB. Den er ikke specialdesignet til bestemt hardware, så bare du installerer de drivere der hører til docken, vil den fungere på alle maskiner med USB port.

Dog kan der, som ink er inde på, være problemer med båndbredden hvis ikke USB-porten er tilstrækkelig hurtig. til skærm alene virker USB2 nogenlunde. Men skal du køre i høj opløsning og evt. på flere skærme, kræver det USB3.0 eller hurtigere.

Og så er der ellers ikke den store forskel på din bærbare og din stationære.