Avatar billede barth Professor
27. januar 2021 - 11:06 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Kopi af systemgendannelsespunkt?

Jeg har gendannet min Windows 10, og har selvfølgelig taget en system backup med AOMEI Backupper, som jeg synes virker fint.

Men jeg kunne godt tænke mig, hvis uheldet er ude, at jeg også kan bruge Windows systemgendannelse.

Men gendannelsespunkterne annulleres jo med tiden, så spørgsmålet er, hvis jeg i dag laver et gendannelsespunkt, er det så muligt at tage en kopi, gemme den og bruge den senere?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2021 - 12:05 #1
Dü lan jo selv konfigurere hvor meget plads der skal bruges til formålet. Er funktionen aktiv mener jeg der som standard afsætter 10 procent. Kører du Aomei en gang i mellem får du formodentligt ikke brug for flere punkter. Generelt så stoler jeg ikke på system gendannelsen og det er også grunden til Jeg bruger Aomen.
Avatar billede barth Professor
27. januar 2021 - 12:51 #2
Hej. Det er rigtig. Jeg har også sat den til rimelig plads, men punkterne forsvinder jo med tiden. Så jeg tænkte, det for en sikkerheds skyld kunne være rart at have en kopi.

Ret beset kan du risikere, at AOMEI ikke virker. Det har jeg oplevet en enkelt gang.

Men ved du, om man kan  lave en kopi. Det synes jeg, at jeg har hørt-.
Avatar billede barth Professor
27. januar 2021 - 12:54 #3
Ved du i øvrigt, hvorfor jeg ikke mere får en mail, når der er nogen der har kommenteret. Det har jeg altid fået. Kan man indstille det et sted?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. januar 2021 - 14:03 #4
#3 har du samme email hele tiden? har du tjekket spam-mappen?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2021 - 14:48 #5
#3 Jeg får mail for hvert indlæg der skrives. Dette føler jeg er en fejl da jeg ved før i tiden at men ikke fik en ny mail hvis den ikke var blevet åbnet. Det kom med det nye system for nogle år siden.

Jeg har ikke haft problem med Aomei. Jeg sørger hver gang jeg opretter at det tjekkes og er integreret. Har i øvrigt også altid minimum 2 image filer liggende.
Oplever flere fejl med systemgendannelsespunkter.
Avatar billede barth Professor
27. januar 2021 - 15:40 #6
Tak for jeres kommentarer. Jeg har stadig den samme e-mail.
Avatar billede barth Professor
27. januar 2021 - 15:44 #7
I lader begge til at være skrappe til Aomei. Jeg ville lave en ny back uo, men fik denne: https://ibb.co/L0w3rp1

Jeg afinstallerede så programmet, og geninstallerede. Hvad kan være gået galt?
Avatar billede barth Professor
27. januar 2021 - 15:45 #8
Mailen var faktisk røget i min spam.... Underligt.
Avatar billede claes57 Ekspert
27. januar 2021 - 16:05 #9
Vedr systemgendannelse. Jeg gætter på, at de forsvinder når Windows selv opdaterer andre filer, så det vil konflikte med gamle. Jeg tror ikke win vil være med til at du henter en 1 år gammel gendannelse ind fra en backup og forsøger at gendanne fra den. Det er bygget til at du har en periode tilsat teste om noget er i udu efter en opdatering, og så kan spole tilbage. Det er ikke lavet til at virke når der har været 3-5 andre opdateringer siden.
Avatar billede barth Professor
27. januar 2021 - 16:09 #10
Tak Claes. Jeg dropper tanken.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2021 - 16:25 #11
Systemgendannelse virker KUN på systemfiler og indstillinger på programmer mm på den tid hvor punktet oprettes. Det kan slet ikke sammenlignes med et image.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2021 - 19:13 #12
Jeg er enig med #11 - det giver slet ikke mening at snakke systemgendannelse og backup samtidig. Og det giver overhovedet ikke mening at have mere end 5-6 gendannelsespunkter.

Når du opdaterer windows eller driverfiler, retter i brugerkonti, eller laver større ændringer i registreringsdatabasen, retter du i det Windows opfatter som kernefiler. Det er disse ændringer der gemmes som systemgendannelsespunkt.

Det gøres for at du senere kan annullere en eventuel fejlbehæftet opdatering.

Men det har intet med din data at gøre - det er udelukkende for at du kan vende tilbage til en stabil udgave af dit operativsystem, hvis det skulle blive nødvendigt.
Avatar billede barth Professor
28. januar 2021 - 09:35 #13
Tak skal I ha'. Jeg er blevet klogere. Jeg dropper det og holder mig til Aomei.