Avatar billede ZeBa Ekspert
29. januar 2021 - 13:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad er def, det hedder

når man i et tryk laver sådanne mønstre

https://gyazo.com/d8668f2a977c91b6658459062cda79e6
Avatar billede madklub Guru
29. januar 2021 - 13:50 #1
Raster
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2021 - 13:51 #2
Halvtone, på engelsk halftone, måske?

https://en.wikipedia.org/wiki/Halftone
Avatar billede ZeBa Ekspert
29. januar 2021 - 14:08 #3
Nej, fik den fra anden side: Raster
Avatar billede madklub Guru
29. januar 2021 - 14:21 #4
Som jeg skrev i #1
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. januar 2021 - 14:35 #5
Det ligner moiré. Opstår når man lægger nyt raster i et eksisterende rasterbillede.
Så opstår der utilsigtede mønstre.
Avatar billede ZeBa Ekspert
29. januar 2021 - 17:58 #6
#4 Ups, det havede jeg ikke set
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2021 - 19:45 #7
Jeg er lidt nysgerrig. Hvor stammer det billede fra, du linker til? Er det en del af et fotografi, er det et en scanning, eller hvad? Og hvad er det et billede af?

Så vidt jeg ved, finder "rasterizing" kun sted i billedbehandling, ikke i "tryk", som du beskriver det i spørgsmålet. Og som sagt, jeg er blot nysgerrig :-)
Avatar billede madklub Guru
29. januar 2021 - 21:10 #8
Jeg mener at man har brugt raster til at overføre sort/hvid fotografier til tryk.
Lang tid før computeren blev opfundet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. januar 2021 - 00:25 #9
Raster er en teknik - f.eks på aviser til at danne gråtoner når man kun kan trykke sort. Jo større prik -jo mere grå/sort.  På afstand ser det gråt ud tæt på sort/hvidt.
Avatar billede milter Ekspert
30. januar 2021 - 14:10 #10
# 8 og 9.

Tak, det er jeg klar over. Men som sagt, jeg mener, man taler om "raster", når det drejer sig om behandlingen af billeder før tryk/print. Og jeg mener, at selve tryk- printprocessen kaldes halvtone. Tager jeg fejl?

Jeg har arbejdet en del med scanninger, og jeg har en mistanke, lige som FinnRasmussen, om, at det drejer sig om en scanning af et halvtonebillede med moiré-effekt, iblandet en del JPEG artifact.

https://www.scantips.com/basics06.html