Avatar billede KaktusMac Novice
03. februar 2021 - 09:47 Der er 13 kommentarer

SSD i MacBook Pro

Hej
Mon der er nogen her der kan hjælpe..

Jeg har for nyligt erfaret at man ikke kan opgradere harddisken på min MacBook -jeg vil derfor (indtil jeg evt køber en ny) finde en ekstern løsning.
Der sidder i forvejen en SSD 250 GB -i den.
Men jeg ved ikke noget ellers om den.
Jeg tænker jeg vil købe en intern -og et kabinet den kan være i.
Tænker det hurtigeste er en M.2?
Jeg har et temmelig stort billede/video program -som jeg arbejder en del i.

Jeg har derfor brug for specifik at vide noget om den SSD harddisk som sidder i en 2018 Macbok Pro model, feks hvilken (M.2?) -og datahastigheden på den (læs/skriv MBps). Da den skal som minimum være som den.

Jeg har set på appels side -og der står bare hvor mange GB den har. Jeg har også prøvet om jeg kunne tjekke det et sted på computeren (i nogle indstillinger).. men jeg ved ikke hvor.
Er der nogen der ved hvor jeg finder den oplysning, enten på nettet/eller på computeren (uden at skille den ad)?
Eller som kan anbefale en super hurtig/effektiv SSD til mit behov? Helst så billig som muligt selvfølgelig😉
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2021 - 10:56 #1
Specifikationen er nok denne:
https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i5-2.3-13-mid-2018-true-tone-display-touch-bar-specs.html (jeg går ud fra den har Touch Bar?)

Du kan også trykke på Æblet i øverste venstre hjørne, systemrapport, lagringsplads. Her står SSD typen.

Ifølge ovennævnte spec, har din Mac 4 stk USB 3.1 porte. Det vil så være den begrænsende flaskehals ved ekstern SSD (kan som jeg ser det give 10 Gb/s).

Men det kabinet, du vil anvende til en SSD kan også være begrænsende. Det er så en afvejning af pris, størrelse af SSD og hastighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2021 - 11:45 #2
Ink ved du om man kan sætte en caddie i en Mac og sætte en ssd i der i stedet for dvd drev? Vil det ikke give en bedre ydelse end over usb porten?
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2021 - 13:05 #3
#2
I de ældre modeller af Mac kunne man godt skifte og bruge en caddie, men de nyere modeller har ikke DVD drev. (Der er heller ikke LAN port mere).
Avatar billede KaktusMac Novice
03. februar 2021 - 14:34 #4
Hej igen og tak for svar.

Jeg må sige at jeg nok ikke forstår mig helt på det.
Ja modellen hedder en A1990, og den har 4 USB porte.

Jeg har tjekket linket du har sendt -og også undersøgt om jeg kunne se hvilken (læs/skriv) den havde -men syntes ikke det fremgår..?
Men skal også siges at jeg ikke er helt skarp i det her ;/

Jeg har bare set at de SSD jeg har kigget på -jo alle har forskellige specs.. ydeevne, plads mm. Og så var tanken bare at hvis jeg gik efter en -som ihverffal havde de samme som computeren -ville det være fint for mig.
Men jeg er i tvivl om det overhovet er en god ide, og vil det fungere optimalt (eller så tæt på -som hvis SSD'en havde været indbygget?

Jeg har kigget på denne M.2 SSD:
https://www.dustinhome.dk/product/5011078857/970-evo?ssel=true&utm_source=prisjagt&utm_term=Samsung+970+Evo+1000GB+M.2+2280+PCI+Express+3.0+x4+%28NVMe%29&utm_medium=pricecompare&utm_campaign=Samsung+970+Evo+1000GB+M.2+2280+PCI+Express+3.0+x4+%28NVMe%29&utm_medium=pricecompare&utm_campaign=Hardware/Lagring%20&%20HDD/SSD-diske/M.2/&utm_source=pricerunner

...og med dette kabinet:
https://www.av-cables.dk/m-2-harddisk-kabinet/usb-3-1-gen1-til-m-2-sata-eksternt-kabinet-soelv.html

Er det helt tosset -efter din vurdering?

Igen tak for din tid;)
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2021 - 15:33 #5
Ifølge spec har din Mac 4 stk USB 3.1 porte, der også anføres som *This model has four Thunderbolt 3 ports (USB-C connector) that also support the USB 3.1 Gen 2 standard (up to 10 Gbps).

Den valgte SSD har et gennemsnitlig energiforbrug på 6 Watt. Det skulle din Mac kunne klare.

Jeg ville nok vælge et kabinet, der kan klare 10 Gbps.
Avatar billede KaktusMac Novice
03. februar 2021 - 16:27 #6
Jeg spørger måske dumt -men når jeg kiggede på de forskellige SSD ville jeg jo gerne sammenligne dem, med nogle data... og foruden pris og plads, troede jeg at det var godt at kigge på Intern datahastighed -feks på denne Samsung er den: 3400 MBps (læs) / 2500 MBps (skriv).. men er det vigtigere at kigge på "Gbps"/ Watts? (du kan nok fornemme at jeg er helt "blank") 😂

Igen jeg har hovedsageligt brug for plads -idag har jeg en alm ekstern harddisk -med et godt fyldt fotoprogram -det er temmelig tungt og arbejder meeeeget langsomt.

Derfor mit ønske om at få en SSD -men den skal bare kunne arbejde lige så godt (og hurtigt) som når jeg bruger fotoprogrammet på min Mac.

Jeg ved ikke om den fra samsung er hurtigere/langsommere end min MacBook (3400 MBps (læs) / 2500 MBps (skriv).. måske kan mindre gøre det -måske et andet mærke vil være fint nok??
Kabinettet var kun fordi jeg syntes det var flot design i "sølv" og så havde det USB 3.1 -havde ikke overvejet at kigge på hvor meget Gbps den kunne klare.

Havde du mon nogle anbefalinger til hvilke SSD M.2 -samt kabinet du ville mene jeg skulle kigge efter -til det behov jeg har?
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2021 - 16:50 #7
Jeg har gode erfaringer med Samsung SSD, dog i almindeligt SATA format. Den du har valgt er uden tvivl supergod.

Når nu din USB-C indgang kan klare op til 10 Gbps, så synes jeg blot kabinettet også skal kunne dette. Der er mange muligheder, men jeg fandt denne:
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/dezen-Premium-M2-NVMe-USB-C-Enclosure/2777909
Avatar billede KaktusMac Novice
03. februar 2021 - 20:52 #8
Super fint kabinet👍🏻

Hvad er bedst -SATA format eller M.2?
Det har jo ingen betydning for mig, når jeg vil bruge den eksternt.

Hvad er din mening iøvrigt om at købe den som intern -og selv putte den i et kabinet -fremfor at købe en decideret ekstern SSD, er resultatet det samme?

Ville rigtig gerne have 2 TB -men de er lidt dyre -har du erfaringer med andre mærker end samsung som vil være gode?

Undskyld de mange sp☺️
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2021 - 21:42 #9
M.2 er generelt hurtigere end SATA. Da din USB tilslutning ifølge det jeg kan Google for netop din Mac er op til 10 Gbps, har jeg derfor foreslået et kabinet, der kan klare 10 Gbps. En SATA disk vil typisk kun levere 6Gbps (Samsung).
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. februar 2021 - 21:45 #10
SATA3 er normalt langsommere end (max hastighed SATA 6Gb/s) hvilket er langt under under den samsung du linker til - bemærk forskel på Gb/s og GB/s. gigabit ver gigabyte - der går 8bit på en byte.

Bemærk også at M.2 er et fysisks format der både fås med SATA og PCI Express 3.0 x4 (NVMe) grænseflade.
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. februar 2021 - 21:52 #11
Det kabinet du linker først til er SATA  disken du linker til er NVMe - det er ikke samme grænseflade.
Avatar billede KaktusMac Novice
03. februar 2021 - 22:19 #12
Der er godt nok mange detaljer at tage højde for😊

Men som jeg læser det vil du stadig anbefale mig at gå med:

https://www.dustinhome.dk/product/5011078857/970-evo?ssel=true&utm_source=prisjagt&utm_term=Samsung+970+Evo+1000GB+M.2+2280+PCI+Express+3.0+x4+%28NVMe%29&utm_medium=pricecompare&utm_campaign=Samsung+970+Evo+1000GB+M.2+2280+PCI+Express+3.0+x4+%28NVMe%29&utm_medium=pricecompare&utm_campaign=Hardware/Lagring%20&%20HDD/SSD-diske/M.2/&utm_source=pricerunner

Og med dette kabinet:
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/dezen-Premium-M2-NVMe-USB-C-Enclosure/2777909

Så skal jeg bare have sat mig ind i hvordan jeg nemmest tager en backup/sikkerhedskopi af ovennævnte🙈

Du skal ihvertfal have tusinde tak for hjælpen👍
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. februar 2021 - 23:11 #13
usb 3.1 bliver flaskehalsen på din komputer det er 10Gb/s =1250GB/s hvilket er en del under hvad SSDen kan yde.
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/RaidSonic-ICY-BOX/2908570
bliver ikke hurtigere før den bliver sat til noget USB 3.2  som du måske får næste gang du skifter komputer.