Avatar billede Evy Novice
04. februar 2021 - 13:37 Der er 7 kommentarer

Hvilken computer skal jeg vælge

Jeg står i den situation at jeg ønsker at købe en ny computer.
Da jeg for nyligt mistede min mand, står jeg nu  her og skal klare alle opgaver selv.
Nu har jeg bare det problem at alle computere her i huset er af ældre dato og jeg trænger til en ny.
Nu er det at jeg er i tvivl.
Hvilken en skal jeg vælge.
Den skal kunne opfylde alle de daglige krav.
Jeg skal hele tiden kunne komme i kontakt med kommune, tandlæge, læge, sygehus, skat ja alt det vi, i dagligdagen, har brug for.
Jeg har også en printer, også af ældre dato.
Dog skal det heller ikke være en der er så kompliceret at jeg umuligt kan finde ud af den.
Jeg har brugt computer siden de kom frem, så det er ikke total ukendt for mig.
Jeg har i dag fem computere, og ikke nogle af dem fungerer optimalt.
Venlig Hilsen
Evy Christensen
Avatar billede jakobdo Ekspert
04. februar 2021 - 14:16 #1
Med dine behov, vil jeg faktisk mene du skal gå ned i din lokale computer/tv/radio butik og udelukkende kigge på om computeren føles rigtig. (altså er tastaturet, farve, størrelse og pris) korrekt til dig.
For jeg tror samtlige computere i butikken vil fungere for dig.
Så hands-on og lav et budget. En sælger vil altid kunne tale dig op i pris, men det ser jeg ikke nogen grund til.
Hvis du har mod på det og pengene til det, kunne du overveje en MacBook.
Avatar billede Kyle Novice
04. februar 2021 - 15:24 #2
Jeg er enig med #jakobdo i, at du burde komme ned i en butik og føle dig frem.
Dog vil jeg sige, at med dine begrænsede behov er en MacBook nok lidt i den høje ende af pris og kvalitet. Der er masser af computere der kan klare dit job, som ikke er særlig dyre.
Se f.eks. efter Dell, HP, Asus som mærker.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2021 - 16:32 #3
Hvis du er typen, der gerne rejser, så tag en tablet fra samme familie som din telefon (dvs vælg mellem android og apple) så vil du kunne følge alt fra eboks, bank osv undervejs. Din telefon kan skiftes til at dele internet når du er på ferie, så din tablet bruger telefonens dataforbindelse - ingen grund til ekstra sim-kort.
Og så en bærbar til hjemmet - der er visse sites, der vil have windows for at fungere godt, og så er der den større skærm. Jeg vil foreslå en 15" bærbar. Og se efter, at skærm er IPS typen - det er den, der er bedst at se på. En ssd-disk på ikke under 250gb (evt 500gb, hvis du har mange billeder).
Telefon og tablet gemmer data i skyen, og med link til den bærbare (icloud eller googles synkronisering), så har du backup af billeder den vej automatisk. Backup af den bærbare er via en ekstern disk (som du har med på ferie i tilfælde af indbrud hjemme).
Og endelig, så en printer med wifi - så telefon, tablet og den bærbare alle kan udskrive.
Avatar billede Evy Novice
04. februar 2021 - 18:15 #4
Jeg har en THINKPAD Lenovo bærbar.
Billeder lægger jeg som regel på USB stik. Den er ikke brugt ret meget, men jeg ved ikke hvor stor en kapacitet de har.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2021 - 18:57 #5
I windows, klik på windows-ikon, gå ned til 'indstillinger' og i den, klik på 'Lager' i venstre side - så kan du se størrelse på harddisk, og hvor meget, du har ledigt.
Avatar billede Evy Novice
04. februar 2021 - 20:00 #6
Der står ikke noget med lager på den her computer.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. februar 2021 - 09:38 #7
I windows søgefelt (nederste linje til højre for start-ikon) skriver du
chkdsk c:
så kommer der en række op - bare vælg den øverste
chkdsk_full_log.txt
scroll ned i teksten til bunden, der er bla noget i stil med
248751103 KB total disk space.
134938648 KB in 383257 files.
    262980 KB in 104215 indexes.
        0 KB in bad sectors.
    936291 KB in use by the system.
    65536 KB occupied by the log file.
112613184 KB available on disk.
min disk er så på (første linje) 248751103 KB i alt, og har
(sidste linje) 112613184 KB available = næsten 50% ledigt.
De sidste 6 cifre er overflødige - 248751103 KB - er 248GB, som er det tal, der bruges om størrelser på diske.

Hvis der tidligere i listen står noget med Error, så er det fejl, der skal/bør rettes - kopier disse linjer herind, og vi ser på, om der kan fikses enkelt...