Avatar billede ole_viller Mester
06. februar 2021 - 11:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

To formler, der tilsammen lokaliserer værdi i matrix

I et område A1:D4 står der

X  B    C      D
2  100  200  300
3  400  500  600
4  700  800  900

I A6 skriver man et tilfældigt tal, som skal undersøges.

Jeg skal bruge to formler:
#1 skal returnere, hvad der står i første række i den kolonne, hvor det tal, man undersøger befinder sig.
#2 skal returnere, hvad der står i første kolonne i den række, hvor det tal, man undersøger befinder sig.

Altså hvis man undersøger 600 skal formel#1 give "D". Formel#2 skal give "3".

På forhånd tak.

Ole Viller, Randers
Avatar billede ebea Ekspert
06. februar 2021 - 12:48 #1
Du kan bruge følgende. Formlerne skal indtastes ved hjælp af Ctrl+Shift og Enter, så du får en {  } klamme i start og slut af formlen.

=MAKS(HVIS($B$2:$D$4=D1;RÆKKE($B$2:$D$4)))
=MAKS(HVIS($B$2:$D$4=D1;KOLONNE($B$2:$D$4)))
Avatar billede ole_viller Mester
06. februar 2021 - 13:04 #2
1000 tak ebea.
Det virker - dog skal D1 i dine formler lige er stattes med A6, fordi det er i den celle, det tal, der skal undersøges, står.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede ole_viller Mester
06. februar 2021 - 13:07 #3
ebea.

Ikke helt alligevel. Kolonne-værdierne i øverste række bliver desværre ikke fundet.
Avatar billede ebea Ekspert
06. februar 2021 - 13:17 #4
#3 - Jeg har testet den i alle rækker, og det virker med formlerne.
Så prøv at fortælle konkret, hvad der ikke virker!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. februar 2021 - 13:57 #5
Formel 1: =CHAR(SUMPRODUCT((COLUMN(B1:D1)*(B2:D4=A6)))+64)
Formel 2: =SUMPRODUCT((A2:A4)*(B2:D4=A6))

dansk

Formel 1: =TEGN(SUMPRODUKT((KOLONNE(B1:D1)*(B2:D4=A6)))+64)
Formel 2: =SUMPRODUKT((A2:A4)*(B2:D4=A6))
Avatar billede ole_viller Mester
06. februar 2021 - 14:41 #6
#4 Hej ebea - tak for din tid.

I dine formler har jeg skiftet D1 ud med A6. Begge formler er med CTRL-SHIFT-ENTER.
Problemerne er (når der står 600 i A6)

=MAKS(HVIS($B$2:$D$4=A6;RÆKKE($B$2:$D$4)))  -  denne formel returnerer "3". Det er sådan set rigtig nok. Men jeg tror, den returnerer rækkenummeret IKKE "værdien". Hvis man skifter i A3 skifter 3 ud med "USA", skal formlen returnere "USA", men den returnerer stadig 3

=MAKS(HVIS($B$2:$D$4=A6;KOLONNE($B$2:$D$4)))  -  denne formel returnerer  "4" , fordi 600 står i 4. kolonne. Den burde returnere "D"

Jeg håber, det er til at forstå.

Ole Viller, Randers
Avatar billede ole_viller Mester
06. februar 2021 - 14:53 #7
xl-Enthusiast
Tak for input. Det virker desværre ikke helt

Formel 1: =TEGN(SUMPRODUKT((KOLONNE(B1:D1)*(B2:D4=A6)))+64) Den returnerer altid et stort bogstav. Og hvis man i første række skifter b, c og d ud med "bente", "carla" og "dorte" får man ikke det rigtige resultat.

Formel 2: =SUMPRODUKT((A2:A4)*(B2:D4=A6)) Den virker, men kun hvis der står tal i A2:4 Hvis der står bogstaver, får man #VÆRDI-fejl.

Ole Viller, Randers
Avatar billede ebea Ekspert
06. februar 2021 - 15:05 #8
#7 - I henhold til dit spørgsmål, skriver du  "...Altså hvis man undersøger 600 skal formel#1 give "D". Formel#2 skal give "3".."
Så ud fra det, gik jeg ud fra, at det var række og kolonne nr. du ønskede.

Men det er værdien i henholdsvis række nr. start, og kolonne nr. start; eller?
Avatar billede ole_viller Mester
06. februar 2021 - 15:16 #9
ebea.
Det var også lidt dumt formuleret af mig - det tænkte jeg ikke over.
Jeg ønsker to ting i hver sin formel
1.
værdien (også bogstaver) i første række i den kolonne, hvor det undersøgte tal befinder sig.
2.
værdien (også bogstaver) i første kolonne i den række, hvor det undersøgte tal befinder sig.

Ole viller, Randers
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. februar 2021 - 16:08 #10
Formel 1: =INDEX($A$1:$D$1;SUMPRODUCT((COLUMN($B$1:$D$1)*($B$2:$D$4=$A$6))))

Formel 2: =INDEX($A$2:$A$4;SUMPRODUCT(--($B$2:$D$4=$A$6)*ROW($A$2:$A$4)))

INDEX = INDEKS
SUMPRODUCT = SUMPRODUKT
COLUMN = KOLONNE
ROW = RÆKKE
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. februar 2021 - 16:10 #11
Jeg går ud fra der ikke kan forekomme gengangere af det søgte tal (her 600).
Avatar billede ole_viller Mester
06. februar 2021 - 16:33 #12
Tak xl-Enthusiast
Formel 1 fungerer.

Men det gør formel 2 ikke helt. Formlen finder ikke det, som står i første kolonne i samme række som det undersøgte tal. Den finder det, der står i førtste kolonne i rækken lige under.
Det er selvfølgelig en lille fejl - men jeg er desværre ikke klog nok, til at kunne gennemskue (og dermed rette), hvad er er galt.

Og nej - der er ingen gengangere området med de tal, der skal undersøges.

ole viller, Randers
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. februar 2021 - 16:46 #13
Ret til:

=INDEX($A$1:$A$4;SUMPRODUCT(--($B$2:$D$4=$A$6)*ROW($A$2:$A$4)))
Avatar billede ole_viller Mester
06. februar 2021 - 16:48 #14
xl-Enthusiast
Det dur. 1000 tak for hjælpen.

De allerbedste hilsener
Ole Viller, Randers