Avatar billede Sebastian Max Praktikant
06. februar 2021 - 16:23 Der er 9 kommentarer

CPU varme

Hejsa min CPU er omkring de 57-60 grader, vil vare lige spøge om det er for varmt, vis det er hvordan for man den så den lidt ned i grader? Skal man skifte CPU’en er lidt bange for det med graderne
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. februar 2021 - 16:45 #1
Det kommer an på om der er tale om en stationær eller en bærbar. En bærbar bliver som regel varmere end en stationær. 57-60 grader er ikke alarmerende især ikke hvis det er en bærbar. Når temperaturen for højt op lukker maskinen ned.
Du kan prøve at rense maskinen med trykluft eller en støvsuger. Ved trykluft ska du holde køleblæserne fast så ikke disse om op i for høje omdrejninger der kan ødelægge lejerne.

Trykluft kan f.eks. købes her:

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106?gclid=EAIaIQobChMImJOx3P_E6QIVD44YCh3AfAEQEAAYASAAEgIY1_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Herunder er et link til lidt information og CPU-temperatur:

https://techguided.com/safe-cpu-temp/
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2021 - 19:27 #2
Hardware tager typisk skade på den anden side af de 90 grader, men jeg vil sige at er det en stationær du måler 60 grader på så ville jeg lige tjekke for støv i kølesystemet som ErikHg er inde på.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. februar 2021 - 20:43 #3
CPU´en i min egen stationære (selvbygget) bliver ved normal brug kun omkring 35 grader. Der er tale om et full tower kabinet. Jeg vil understrege at den ikke bliver brugt til diverse spil.
Avatar billede Sebastian Max Praktikant
07. februar 2021 - 14:18 #4
Min er en stationær
Det er en intet Core i5 2500 @ 3.30ghz
Sandt bridge 32 nm Technology
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. februar 2021 - 14:41 #5
Det vil ikke skade at blæse computeren igennem - jo mindre støv der er, jo bedre kan den komme af med varmen. Hvis der yderligere bliver røget der hvor computeren er placeret, virker nikotinen nærmest som klister der gør det yderligere svært at få støvet fjernet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2021 - 17:45 #6
#5 Enig :-)
Avatar billede Sebastian Max Praktikant
08. februar 2021 - 10:57 #7
Altså skal jeg bare gøre det bed en helt normal blæser
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2021 - 11:02 #8
Du skal rense med den fremgangsmåde ErikHg viser i #1
Støv isolerer og hæmmer køleluften i at køle. Derfor det skal fjernes.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. februar 2021 - 12:00 #9
Mennesker kan lige som elektronik heller ikke tåle for megen varme - tænk at ligge i et rum med 30 grader, og dertil ligge med en stor tung dyne. Det er ikke sundt. Det samme gælder for elektronik, ikke mindst en CPU og en GPU (grafik-processor)