Avatar billede Lasse Kobberø Praktikant
11. februar 2021 - 09:23 Der er 3 kommentarer

Wordmat og Makroer

Jeg har kørt wordmat uden problemer på min pc men her lige pludselig vil den ikke længere.
Når jeg åbner word får jeg meddelelsen "Makroen blev ikke fundet, eller den er blevet deaktiveret pga. sikkerhedsindstillingerne for makroer"
Jeg skal også af en eller anden grund trykke OK 3 gange før den lukker og hvis jeg prøver at åbne wordmat menuen i word så går den aldrig væk medmindre jeg lukker word gennem task manager.

Jeg har været inde i wordindstillingere og godkendt alle makroer, ingen forskel. genindstalleret wordmat, heller ikke noget.

Når jeg så lukker word får jeg en ny besked med overskriften "Microsoft Visual Basic for Applications"
og teksten "Unexpected error (50001)"

Tak på forhånd for hjælpen.

Lasse K
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. februar 2021 - 11:33 #1
Er din version af Office opdateret?

Hvad står der præcis i fejlmeldingen - står der noget om Wordmat i den? Hvis det ikke er tilfældet, kan problemet komme fra andre makroer. Har du for nylig installeret andre tilføjelsesprogrammer til Word eller lavet noget med makroer (selv lavet eller optaget makroer eller indsat makroer, du har fundet på nettet)?

Prøv at tjekke fanen Udvikler > Word-tilføjelsesprogrammer. Står der andet i listen deri end Wordmat? (Hvis fanen Udvikler (Developer) ikke er vist: se evt. https://wordaddins.com/support/how-to-show-the-developer-tab/).

Vedr. sikkerhedsindstillinger:
Jeg vil stærkt anbefale dig igen at ændre sikkerhedsindstillingen, så du IKKE tillader ALLE makroer. Bemærk den advarsel, der står ved den indstilling: ”anbefales ikke, da potentielt farlig kode kan køres”. F.eks. kan en vedhæftet fil, som du åbner, og som indeholder ”ondsindede” makroer, uden videre køre disse makroer, når du har tilladt alle makroer (kan f.eks. slette filer eller gøre andet, som du ikke ønsker). Jeg anbefaler dig at sætte indstillingen tilbage til det, den stod på før. Det er sikkert nr. 2, ”Deaktiver alle makroer med meddelelse”.
Avatar billede Lasse Kobberø Praktikant
11. februar 2021 - 13:40 #2
Jeg er kan se at jeg køre version: 18.2008.12711.0 på mit office, men jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde ud af om det er den nyeste.

Fejlmeldingen siger som jeg har skrevet øverst oppe. Den første siger microsft word i overskriften og så den lange tekst der og kommer op når jeg starter et dokument op.
Den anden er som beskrevet og kommer når jeg lukker programmet.
Jeg har ikk installeret eller ændret andet end wordmat og alle de tilføjelsesprogrammer jeg har (udover wordmat) siger "Udgiver: Microsoft Corporation"

Jeg har 2 andre der ligger i inaktive tilføjelsesprogrammer der hedder

"OneNote-noter om Word-dokumenter"
"Tilfeøjelsesprogram til Sammenkædede noter i OneNote"
begge har en handling der hedder COM-tilfeøjelsesprogrammer.

I udvikler fanen kan jeg slet ikke åbne word-tilføjelsesprogrammer.

(og har fikset det med makroen igen så jeg er sikker :) )
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. februar 2021 - 14:13 #3
Jeg vil foreslå, at du prøver at kontakte EDUAP, som står bag WordMat. Måske de kan hjælpe dig. E-mailadresse findes nederst på siden http://www.eduap.com/).