Avatar billede Katrine Praktikant
14. februar 2021 - 14:46 Der er 3 kommentarer

Google Photos overførsel til Mac

Hej
Jeg har alle mine fotos (ca. 70.000) i Google Photos. Jeg kunne godt tænke mig at overføre dem til min Mac. Dels så jeg har en backup af dem, mens også så jeg måske fremadrettet kan bruge Apples Fotos i stedet for, da jeg tænker, at det sikkert spiller bedre sammen med iPhone/Ipad og Mac, som jeg bruger.

Jeg har downloadet Backup og Synkronisering og det virker perfekt med synkronisering af mine dokumenter mellem Google Drev og Mac. :-)

Den gik også i gang med fotos, men stoppede pga. pladsmangel i Google (> 15 GB - måske er jeg kommet til at bede om original størrelse i stedet for Høj kvalitet?). Det ser ud til, at den har overført billeder fra Mac/Apple Fotos til Google Drev/Fotos og ikke den anden vej, som er det, jeg primært ønsker. Er det mon fordi, den blev afbrudt og ikke nåede at blive færdig?

Kan det passe, at de overførte billeder har flettet sig ind i min Google Fotos, så al min oprydning med at slette billeder i Google Fotos er forgæves (Der var ikke opryddet i min Apple Foto). I så fald, kan jeg på nogen måde gå tilbage og fjerne de billeder, der skulle have flettet sig ind?

Jeg har forgæves forsøgt at finde informationer på nettet, men har løbet panden lidt mod muren. Så jeg håber meget, at der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig videre.

På forhånd tusind tak! :-)

Mvh. Katrine
Avatar billede INK Ekspert
14. februar 2021 - 15:51 #1
Det er et stort emne, der er behandlet i flere tråde, men du får lige et input.

Apple iCloud med Apple Fotos er en synkroniseringstjeneste. Fotos slettet på én enhed fjernes på alle, hvis iCloud fotos er slået til. (Man bliver advaret, men alligevel).

Google Drev og Google Fotos er en slags sikkerhedskopiering, hvor alt bevares i "skyen" også selv om du sletter på en enhed.

Apple iCloud gemmer fotos i original størrelse, mens du i Google fotos kan vælge mellem original størrelse og "høj kvalitet". Du kan selv læse mere herom på Google Fotos.

Begge systemer gemmer som udgangspunkt fotos i datoorden. Man arbejder så med albums for sortering. Søgefunktioner efter ansigt, motiv, lokalitet m.v.

Priser er ca. det samme. 200 GB koster 25 kr. pr. måned. 2 TB koster 69,- hos Apple og 79,- hos Google.

De billeder, du har lagt op i Google Fotos i "Høj kvalitet" inden 1. juni 2021 tæller ikke med i kvoten. Derefter betales ud over 15 GB.

Om du kan nøjes med "Høj kvalitet" er jo en smagssag. Hvis du vil foretage kraftig beskæring eller omfattende billedbehandling er det måske ikke nok? Jeg har selv ca. 70.000 billeder i "Høj kvalitet", og det er for mig fint til fremvisning på stor tv-skærm.

Hvis du ønsker at downloade dine nuværende billeder fra Google Fotos, så er det selvfølgelig muligt. Gå i en browser og vælg billeder og tryk på download. Jeg ville nok opdele i mindre portioner med så mange billeder som du har.

Kom endelig tilbage, hvis du mangler mere inspiration.
Avatar billede Katrine Praktikant
15. februar 2021 - 08:42 #2
Mange tak for din gode og lange tilbagemelding. :-)

Jeg var ikke klar over, at der var forskel på Apple Fotos og Google Fotos i den forstand, at den ene skal betragtes som en synkroniseringstjeneste og den anden som en sikkerhedskopi. Men det giver jo god mening, når jeg aldrig har kunne få mine ændringer i Google (slettede billeder osv.) til at slå igennem i Apple. Det er så endnu et argument for at skifte til Apple.

Jeg vil gerne arbejde med en tjeneste, hvor ændringerne slår igennem på alle mine enheder, så jeg kan skifte mellem enhederne og arbejde videre, hvor jeg slap. Derudover kunne jeg godt tænke mig en sikkerhedskopi, som måske opdateres ca. en gang om måneden. Men først skal jeg nok lige have styr mit Google Fotos (se næste afsnit) og dernæst hvordan jeg får overført billederne til min Mac og Apple Fotos.

Jeg er med på, at der i Google er forskel på Original og Høj Kvalitet. Her har jeg også altid brugt Høj Kvalitet. Jeg er også med på de ændrede regler per 1. juni. Men jeg tror, at jeg kom til at sætte den til "Original", da jeg forsøgte mig med Backup og Synkroniseringsprogrammet forleden. Og det formentligt er grunden til, at Backup og Synk stoppede midt i processen, da min plads blev opbrugt. Kan jeg på en smart måde fjerne alle de billeder, som Backup og Synk tilføjede til min Google Foto forleden? Nu ligger mange billeder (måske 6-7 tusinder) som dubletter (det ene billede i Høj kvalitet og det andet i Original - tilføjet forleden)!, og en masse af de billeder, som jeg havde fjernet fra Google Fotos er tilbage igen, da de stadig lå i Apple Fotos... Det er blevet noget værre rod! Og jeg har brugt adskillige timer på oprydning, så jeg er meget ærgerlig over det. Jeg vil være meget glad for en løsning på, hvordan jeg får Google Fotos tilbage til som det var før Backup og Synk... Dette må være mit første step lige nu.

Dernæst - når udgangspunktet i Google Fotos er som ønsket - ønsker jeg en kopi af alle mine billeder og mapper fra Google Fotos overført til dels Mac dels Apple Fotos. Kan Backup og Synkronisering bruges til dette uden at hhv. Google Fotos og Apple Fotos fletter sammen? Burde jeg starte med at tømme mit Apple Fotos bibliotek?

På forhånd tak. :-)

Mvh. Katrine
Avatar billede INK Ekspert
15. februar 2021 - 16:11 #3
Jeg kender ikke nogen nem måde for oprydning på Google Fotos. Hvis de nyeste fotos er uploadet i original kvalitet, så ligger de måske i Google Drev ? (jeg ved det ikke). Så kan de selvfølgelig slettes her. Men ellers er det den hårde vej.

Backup og synkronisering "støvsuger" en PC eller Mac for billeder, men der oprettes ikke en særlig mappe. Programmet kan derfor ikke anvendes som du ønsker.

Jeg ville starte med at sikkerhedskopiere mine nuværende fotos i Apple Fotos på din Mac. Du kan lave en sikkerhedskopi af xxx.photoslibrary, der ligger under "billeder" i "Finder". Alternativt oprette et nyt bibliotek - anvisning under hjælp. Det nye bibliotek gøres derefter til standard og vil være tomt. Det er til dette bibliotek du senere vil importere billederne downloadet fra Google Fotos (efter oprydning).

Alt i alt et større arbejde 😀

PS.: Du skal selvfølgelig stoppe Backup og synkroniseringsprogrammet.