Avatar billede bbkdk Seniormester
16. februar 2021 - 09:16 Der er 1 kommentar og
4 løsninger

Eventuel risiko ved Indtastede kontooplysninger

Jeg har oprettet mig som køber af af blade fra en hjemmeside, der har specialiseret sig med salg af fotoblade m.v. - I forbindelse med at jeg oprettede mig, indtastede jeg (som normalt) mine kontooplysninger.

Men når jeg nu køber et magasin, bliver jeg ikke spurgt om noget overhovedet. Det betyder, at købet gennemføres, uden at jeg igen skal indberette nogen oplysninger.

I praksis betyder det, at hvis jeg vil købe èt blad, men kommer til at klikke på et årsabonnement, er der ikke nogen "fortrydelsesmulighed".

Og nu kommer spørgsmålene, som i øvrigt er generelt ved alle de købesider, som fungerer på samme måde;

1) Hvordan sletter jeg mig (og mine oplysninger til et bestemt firma). men stadig sådan, at jeg kan handle med dem. Det vil sige, at betalingsoplysningerne skal indtastes ved hvert køb.
2) Er der nogen risiko ved at handle på den måde (hos firmaer, som man som sådan har tillid til)?
3) Er der nogen forskel i risikoen ved handel på nettet, alt efter, om man er oprettet som "automatisk betaler", eller man bare en enkelt gange køber på en side (f.eks. hos Bauhaus), og hvor man igen skal indtaste betalingsoplysninger dagen efter, hvis man vil lave endnu et køb?
4) Når jeg køber hos bladfirmaet, står det på knappen, hvor meget der hæves på min konto, f.eks 5 pund. Kunne man forestille sig, at der i stedet hæves 500 pund, men at den faktura, der vises, stadig viser 5 pund. Det vil sige, at den reelle hævning først opdages ved et gennemsyn at bankkontoen.

Og så lige et yderligere spørgsmål, stadig i relation til køb hos bladmagasinet:

Når jeg køber et blad, bliver den vist på min side, og der er tre muligheder, når musen holdes over billedet af det købte magasin:

1) Read
2) Download
3) Archive

Read giver sig selv, men hvor sker downloades til, hvis jeg vælger den mulighed. I hvert fald står den ikke på min oversigt over seneste overførsler på min stifinder?
Vælger jeg Archive, kan bladene åbnes fra min side, men efter et vist tidsrum, skal der igen downloades, hvis bladet skal læses. Det fungere udmærket, men ligger de downloadede magasiner på min computer, eller er der tale om et link til et eller andet sted på sælgers server?

Det var mange spørgsmål, håber der er en (eller flere) der har mod på at hjælpe mig.
Avatar billede wjens Guru
16. februar 2021 - 13:46 #1
Ingen tvivl om at det skal være et firma du har tillid til.
Når det er i udlandet er du ikke så beskyttet, som vi er efter danske regler.

Med kreditkort (MasterCard f.eks.) har man bedre mulighed for indsigelse med fejlhævning end med Dankort, som jo er sammenligneligt med kontanter. Jeg har haft brug for det en gang, hvor beløbet kom 100% retur.

Download? Et gæt er at det svarer Netflix osv. så du kan læse offline, mens "read" er online.
Avatar billede INK Ekspert
16. februar 2021 - 13:56 #2
Enig med #1.
Anvend et kreditkort eller en service som PayPal. Ved anvendelse af PayPal er det kun dem, der kender dine kreditkortoplysninger, mens firmaerne kun kender PayPal.
Avatar billede wjens Guru
16. februar 2021 - 16:49 #3
ink: har PayPal regler om tilbageføring af betalinger som kreditkortene har?
Avatar billede INK Ekspert
16. februar 2021 - 19:08 #4
#3
Ja, der er køberbeskyttelse såfremt varen ikke modtages eller afviger fra det bestilte. Man skal nok som vanligt læse det med småt, men jeg kan godt lide, at udenlandske e-butikker ikke har mine kreditkortoplysninger.
Avatar billede bbkdk Seniormester
17. februar 2021 - 07:55 #5
Mange tak for kommentarer.
Jeg er ikke specielt urolig ved den side med (foto)magasiner, men som jeg læser jeres svar, skal man specielt være lidt på vagt over for udenlandske sider.
Også selvom der er mulighed for at søge sine penge tilbage, selvom jeg bruger VIsa kortet.
Men det er ud fra hvad der kan læses, sjældent, at der bliver hævet flere penge, end der fremgår af den ordre, der er angivet. Eller at der bliver hævet penge, uden at der overhovedet er afgivet en ordre. Var det tilfældet, ville det være en alvorlig sag.
Det er vel oftest et problem, at der ikke modtages det bestilte, eller at der kommer en anden vare, end den lovede. Og i mit tilfælde vil det ikke være noget større problem, da det altid er mindre ordrer, jeg afgiver.