16. februar 2021 - 17:28 Der er 14 kommentarer

Stop muligheden for at scrolle op/ned fra side til side

Jeg har lavet et program i excel der giver mig mulighed for at søge og slå op i en database hvor der står forskellige informationer.

det består af
ark1(startside) - her kan du taste den by du ønsker data om, samt trykke på en knap der flytter skærmbilledet over til den valgte by i et andet ark.

ark2(bygder) - her er oversigten med alle de grønlanske bygder og billeder af hvordan skibet ligger til, navigationsdata, tank data osv.

der er ikke tale om en typisk liste opstilling. hver by/bygde har sit eget "vindue" i arket, med bestemte felter til information.

jeg vil have låst arket, men ikke så man ikke kan redigere i felterne, da der jævnligt sker ændringer skal cellerne være låst op.

jeg vil bare gøre det umuligt at scrolle, med musen eller pilene. skærmbilledet forbliver der hvor det blev sendt hen da jeg søgte i start.

dog er der bevægelser i nogle makroknapper i arket. disse skal af gode grunde virker, da det er den vej jeg ønsker at brugeren skal navigere sig rundt i "programmet"

ved ikke om det er for forvirrende. kort sagt

Ønsker jeg - at bevægelse med pile/scroller/mus bliver umuligt så man kun kan flytte "skærmbilledet" rundt i arket ved hjælp af de makroknapper jeg har lavet i arket.

håber i kan hjælpe

vh
Excel Styrmanden
Avatar billede ebea Ekspert
16. februar 2021 - 17:55 #1
Du kan sætte et scroll areal, ved at hoppe til "Udvikler" i menuen, og der vælge "Egenskaber", og i boksen der, sætte det område der må scrolles i.
16. februar 2021 - 17:58 #2
den er jeg med på. men hvis jeg gøre det kan de stadig bevæge sig mellem data.
jeg ønsker at de slet ikke kan flytte sig medmindre de bruger mine makroknapper, men stadig kunne markere celler og redigere.
Avatar billede ebea Ekspert
16. februar 2021 - 18:03 #3
#2 - Hvis du sætter dit scroll område til A1:A1, så kan de ikke scrolle nogen steder. Men det er måske ikke hvad du ønsker!
16. februar 2021 - 19:13 #4
det har jeg også prøvet og der for jeg næsten den effekt jeg vil have. dog et minus. jeg kan ikke komme ned i de data jeg vil se via mine makroer og jeg kan ikke redigere i dem
Avatar billede ebea Ekspert
16. februar 2021 - 19:56 #5
#4 - jeg må sige, at jeg er ikke helt med på, hvad du reelt ønsker.
Du vil forhindre scrolling: = Så kan der ikke scrolles nogen steder i Arket.
Du vil have adgang til (knap) makroer, hvis de er udenfor skærmområdet (formoder jeg). Er de indenfor skærmområdet, er det ikke et problem; men ellers så: = det forhindrer scroll spærringen.

Ellers kan du jo definere dit scroll område, hvor dine makroer befinder sig, ved at sætte det eksakte område der må scrolles i.

Men ellers så prøv at forklare hvad der er korrekt.
16. februar 2021 - 20:03 #6
jeg vil egentlig bare fjerne den funktion hvor du kan scrolle op og ned med musen.

hele arket er fyldt med data og når jeg for eksembel skriver "nuuk" i et felt på startsiden og trykker på en knap så hopper excel over i det ark jeg har med alle mine data og viser mig det område hvor der står data om nuuk, men hvis du så scroller når du er på data for nuuk kommer du ned til data fra sisimiut eller op til en anden by. derfor ønsker jeg helt at fjerne den funktion der gør at man kan scrolle i arket. da jeg har lavet knapper der får brugeren tilbage til start og videre til andre data om nuuk.

håber den beskrivelse gav mere mening.
Avatar billede ebea Ekspert
16. februar 2021 - 20:47 #7
#6 - Den løsning jeg så kan se, er at du i din kode for hver funktion du har i din knap funktion, definerer det område som der må bevæges i, når der hoppes til området.
Det kan du gøre relativ enkelt.
16. februar 2021 - 20:58 #8
spændene, hvordan kan jeg det. mit ønskede bevægelsesområde er A2:AD20 , A23:AD41 , A44:AD62 OSV. der er indtilvidere er der 109 områder med data, men har lavet programmet så der også er mulighed for at tilsætte nye byer hvor der så er en makro der tilføre 22 nye linjer i linjer 22-44 hvor excel så insætter en ny skabelon hvori jeg kan skrive navnet på byen og data om den.
Avatar billede ebea Ekspert
16. februar 2021 - 21:30 #9
Nu ved jeg jo ikke hvordan dit ark ser ud, men som skrevet, kan du jo i dine knap funktioner som du sender brugeren til andre Ark med, sætte scroll området i koden der.
Som eksempel:

Sheets("Ark1").ScrollArea = "A10:N70"
Avatar billede store-morten Ekspert
16. februar 2021 - 22:17 #10
17. februar 2021 - 09:16 #11
Ebea - Der er ikke en knap der går til hvert område. knappen går ind og matcher den indtastede værdi i start med alle celler i databasen og vælger den celle der har det samme navn. og på den måde "springer" arket der over.

Store-morten - jeg kan ikke rigtig se mig ud af det du har lagt op.
Avatar billede store-morten Ekspert
17. februar 2021 - 09:28 #12
Den skjuler rækker og kolonner rundt om et område.

Virker det ellers som en løsning?
17. februar 2021 - 09:32 #13
heller ikke, det er nok grundet min opsætning at jeg ikke kan. hvis der bare var en måde man kunne slukke for mouse scroll funktionen så ville det hele være løst. jeg har fjernet scrollbarende så hvis jeg kan slå scroll funktionen fra så er mit problem løst.
17. februar 2021 - 09:41 #14
syntes det er lidt utroligt at der er en VBA kode som begrænser området du kan scrolle i, men ikke en VBA kode der slår scrollfunktionen fra. jeg ønsker bare at brugeren kun kan navigere rundt ved at klikke med musen og ikke rulle med scroleren.