Avatar billede Ghommy Novice
03. marts 2021 - 16:42 Der er 4 kommentarer

Watt

Hvilke højttaler passer til ( i watt)
radio på 4x60 watt
På forhånd tak
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2021 - 19:47 #1
Som de skriver i et godt link, jeg har fundet: "Velkommen i junglen":

https://www.hifiklubben.dk/inspiration/stereohifi/hojtaleren-2-effekt-og-lydstyrke/

Det er umuligt at give dig noget fyldestgørende svar på dit spørgsmål. Selv en god højttaler, som er ratet til 200 watt, kan blive ødelagt af en forstærker med angivet effekt på 60 watt. Der er så mange faktorer, der spiller ind, f.eks. forstærkerens kvalitet og hvor meget du skruer op for bas og diskant.

Hvilken radio drejer det sig om?
Avatar billede Ghommy Novice
05. marts 2021 - 11:23 #2
Det er noget Kina radio
Avatar billede 220661 Ekspert
05. marts 2021 - 19:11 #3
Uanset hvad man vælger af højttaler skal man aldrig skrue mere op end at lyden er ren. Det er den rettesnor jeg altid har gået ud fra. Så holder grejet normalt.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. marts 2021 - 19:34 #4
fra kina, så gæt på, at effekt er beregnet med 2 ohm højtaler - og hvis du sætter 8 ohm højtaler på, så skal du starte med at dividere med 4 i effekt. Og hvis de så regner med en høj forvrængning, så skal du skrue yderligere ned. Så skru aldrig mere end fx 2/3  del op, og du er kørende med et sæt 20W højtalere.