Avatar billede langoe Mester
08. marts 2021 - 15:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af billeder til USB nøgle mv.

NØDRÅB.
Gennem årene har jeg overført billeder fra digitalt kamera og tlf til PC; men aldrig lavet nogen form for orden eller systematik i dem. Resultatet er, at det nu er ganske uoverskueligt.

Samtidig vil jeg gerne lave en back-up på en USB nøgle; men hvordan overfører jeg billederne til USB stick. Er det 1 for 1?

Her er nogle, som kan give en novice, et vink til hvordan man griber det an?
Avatar billede milter Ekspert
08. marts 2021 - 15:46 #1
Ang. overførsel til USB:
https://community.visma.com/t5/Vejledninger-i-Visma-Stellar/Flyt-data-via-USB-stik/ta-p/27145

Og her er lidt om, hvordan man får organiseret sine billeder:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1034622

Når det er sagt, så ville jeg anbefale at kopiere billederne til en ekstern harddisk/SSD specielt til sikkerhedskopiering af alle former for dokumenter i stedet for på en USB.
Avatar billede langoe Mester
08. marts 2021 - 15:52 #2
Hvorfor ekstern harddisk i stedet for USB?
Avatar billede milter Ekspert
08. marts 2021 - 16:10 #3
#2.
Fordi der er meget større fare for, at et USB stick går i stykker rent fysisk end en harddisk eller SSD.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2021 - 16:40 #4
Jeg er enig i at bruge harddisk til sikkerhedskopier. Jeg har selv gjort det i de 20 år jeg har haft pc. Og disse harddiske er kun monteret i de øjeblikke hvor men skal overføre til disken. Det gør at disken holder i lang tid og at filerne ligger sikkert på den.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. marts 2021 - 16:43 #5
#2
Kan kun give milter ret her. Pröv at sög på dette forum her og hvor mange der har haft problemer med sin USB-stick. Har til og med selv prövet det og det er så godt som umuligt at restore/redde data hvis der först er gået ged i den.
Avatar billede langoe Mester
08. marts 2021 - 17:03 #6
Tak for jeres gode råd.
Måske er der også nogle, som kan forklare mig, hvorfor billederne nogle gange har lagt sig i en mappe med angivelse af dato.

Andre gange har billederne lagt sig enkeltvis i en nummerrækkefølge.

Mig bekendt har jeg gjort på samme måde hver gang, når jeg har overført billeder til PC.
Avatar billede falster Ekspert
08. marts 2021 - 17:26 #7
Blot et indskud om organisering.

Jhead kan "ordne" mange ting ud fra de exif-oplysninger, der er i fotos.

Et nyttigt værktøj efter min mening. Hvis man ikke kan lide kommandolinje-tilgangen er der en del exif værktøjer, der har en brugergrænseflade - nederste link.

https://www.sentex.ca/~mwandel/jhead/

https://exiftool.org/
Avatar billede Peter Guru
08. marts 2021 - 18:37 #8
Jeg har været ude for en sygeplejestuderende som havde gemt alt fra sin uddannelse på et USB stick som gik i stykker. Det var kun gemt det ene sted og ikke på det personlige drev alle brugere havde. Dengang skulle man klikke på drevet og vente på at systemet gav ok til at man fjernede USB enheden. Helt enig med #2.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. marts 2021 - 19:23 #9
#5 Ja, det lyder umiddelbart tillokkende at gemme filerne på en USB-nøgle, men som du skriver, så er det så godt som umuligt at redde filerne hvis noget går galt. Det har jeg selv prøvet, og bruger i stedet et fysisk drev (ekstern HDD)
Avatar billede milter Ekspert
08. marts 2021 - 19:50 #10
#6.

Du skriver:"Måske er der også nogle, som kan forklare mig, hvorfor billederne nogle gange har lagt sig i en mappe med angivelse af dato."

Det kan skyldes flere ting, f.eks. ændring af indstillinger, du selv har lavet på din computer, eller som er sket pga. opdateringer til Windows eller det program, du bruger til overførsel af billeder fra dit kamera. Eller, det kan skyldes .........?

Nyere teknik har f.eks. muliggjort genkendelse af ansigter eller scener, men i sidste ende slipper du ikke for at gennemgå alle billeder for nu lige at være 100% sikker på, at din søster nu også virkeligt er med på det billede, sådan som programmet påstår :-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
08. marts 2021 - 20:10 #11
Du bør have et program til at organisere dine billeder fx. AcDsee
https://www.acdsee.com/en/index/
eller det gratis program Faststone https://www.faststone.org/
Du kan så fx. sortere billeder efter dato.
Mit tip er at lade være med at give alt for kunstfærdige navne, efter ferier mv. der går bare fisk i det. Det nemmeste er bare at ordne dem i underbiblioteker, et for hvert år og ikke give hvert billede nyt navn.