Avatar billede Mikael Ekspert
14. marts 2021 - 10:53 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

USB stick 64 GB bliver til KUN 32 GB ???

Jeg har en håndfuld 64 GB usb stick af forskellige fabrikater.
Både usb 3.0/3.1 og alm. 2.0.

Men når jeg "tester"/vil formatere dem efter brug, via min bærbare Win 10, så melder de KUN 32 GB ??

Jeg troede, at de var "defekte" men ved at anvende fx. "Mini tool" kunne jeg se, at de pludselig er blevet "splittet" op i 2 x 32 GB ??
Se billedet. https://i.imgur.com/LxfvlXr.png

Eneste forklaring kan være, at de ALLE "sidst" har været anvendt til en Win 10 ISO installations fil direkte fra Microsoft ??

Er det "bare normalt" at Microsoft splitter en 64 GB op i 2 x 32 GB når der hentes en Win 10 installation ??
Avatar billede milter Ekspert
14. marts 2021 - 11:23 #1
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. marts 2021 - 11:34 #2
Microsoft "Media tool" laver som udgangspunkt en 32GB FAT32 partition, da dette er laveste standard for de forskellige (u)EFI BIOS.

Du skal blot slette partitionerne og formattere dem på ny med NTFS eller exFAT filsystemet - så får du den fulde lagermængde i en partition.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2021 - 11:37 #3
"Eneste forklaring kan være, at de ALLE "sidst" har været anvendt til en Win 10 ISO installations fil direkte fra Microsoft ??"
Ja det er forklaringen på dit spørgsmål, som milter også er inde på.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. marts 2021 - 11:45 #4
Takker for svar..

Faktisk var det ikke et spørgsmål, men mere en "konstatering" HVIS andre end jeg løb ind i det problem.

God rest weekend ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2021 - 11:48 #5
Velbekomme og i lige måde Michael ;-)
Avatar billede Mikael Ekspert
15. marts 2021 - 09:24 #6
Som nævnt, så er problemet ikke så stort. Bare man ved det ;)

Men når man som jeg, ofte bare smider "den brugte" stick i computeren, og via stifinder bare højreklikker, og vælger formater, så vises KUN de 32 GB.
Og en med formatering den vej, formateres kun de 32 GB.
De resterende er ikke synlige, med den metode. Og dermed "ubrugelige" indtil "anden" metode anvendes. ;)