Avatar billede pentium4 Juniormester
18. marts 2021 - 18:05 Der er 5 kommentarer

Nyt Grafikkort

Jeg har dette i min nye pc som jeg selv har været med til at bygge:

Corsair Obsidian 750D Full Tower
Asus ROG Strix Z490-H Gaming
Intel Core i9-10900K CPU
NZXT Kraken X63 Vandkøling
Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32GB
Samsung SSD 970 EVO Plus Solid State 1 TB
Corsair CMPSU-1000HX  (Fra gammel pc - 10-12 år gammel)
Nvidia GeForce GTX 1060 3GB  (Fra gammel Pc - ca. 4-5 år gammel)

Jeg har disse 2 stk. 28" skærme:

Samsung U28E590
Samsung LU28R550

Jeg vil høre eksperterne ad, om jeg vil få noget ud af at købe dette grafikkort når jeg ikke bruger Pc'en til at spille på, men kun til almindeligt brug og så overvejer jeg, at jeg vil prøve at redigere video og der vil jeg nok kunne mærke en forskel.
Jeg sidder også en gang imellem og ser tv på den ene skærm imens jeg arbejder på den anden skærm.
De test jeg har set indtil nu, har været hvor de tester indenfor flere forskellige spil.
Avatar billede milter Ekspert
18. marts 2021 - 20:24 #1
Jeg undrer mig lidt over, hvorfor du har købt en  i9-10900K, 32 GB RAM og vandkøling, hvis du, som du selv skriver, "... ikke bruger Pc'en til at spille på, men kun til almindeligt brug". De fleste vil helt sikkert mene, det er overkill eller spild af penge. Især når du har valgt at køre det hele med en 10-12 år gammal PSU. PSU'en kan være 100% ok, men hvis jeg skulle bruge penge på en ny PC med bundkort, kabinet, CPU og 32 GB RAM som dine, så ville jeg altså ikke genbruge en 10-12 år gammel PSU.

Ang. grafikkort, så ville jeg starte med at se, om ikke din GTX 1060 3GB kan klare jobbet, når den tid kommer. Videoredigering dækker over mange ting. Nogle former for redigering vil kunne have gavn af et kraftigere grafikkort, andre sætter flere krav til CPU'en. Men som sagt, så længe du ikke har prøvet videoredigering overhovedet, så er der ingen grund til at købe et nyt grafikkort.
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. marts 2021 - 21:09 #2
Jeg ser at jeg helt har glemt at skrive hvilket grafikkort jeg er interesseret i og det er Asus Nvidia RTX 3070 og jeg har læst et eller andet sted, at det skulle være godt til hvis man streamer tv, at så hakker den ikke i billedet...

Som sagt var den gamle computer 10-12 år gammel og trængte i den grad til at blive skiftet ud og så kunne jeg lige så godt købe noget der kan klare det hvis jeg vælger at kaste mig over at redigere og ikke skal fortryde, at man ikke lige ofrede lidt mere og fik noget af det pt. hurtigste der var på markedet og ja men skulle lige have ventet 2 mdr. for nu er der jo kommet en i9-11900K til stort set samme pris, men så får man jo aldrig noget nyt hvis man bare venter og ser tiden an...
Og ja, PSU'en burde måske også have været skiftet, men som de sagde hos ComputerSalg.dk kan den måske sagtens klare nogle år endnu og det eneste der sker hvis den brænder af er at jeg så må købe en ny og det kan da også godt være, at jeg får købt en inden den står af.
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. marts 2021 - 21:19 #3
Jeg glemte også at skrive, at jeg kører en opløsning der hedder 3840 x 2160 på begge skærme.
Avatar billede kurtba Ekspert
18. marts 2021 - 22:35 #4
Enig med milter. Det er svært at se, at du skulle have behov for så dyrt et grafikkort.
Jeg har både en bærbar og en stationær pc med mindre grafikkort, end du har nu, og jeg både streamer og laver video uden problemer. Jeg har  også mindre ram og mindre cpu end du har.
Jeg har aldrig hørt, at grafikkortet skulle sætte begrænsninger ved streaming, og har heller ikke oplevet det i praksis. Jeg streamer en del med min bærbare, som kun har et geforce gt 755m, og har absolut ingen problemer. Når der endelig er lidt hakkeri, så er det altid min trådløse forbindelse der driller. Ikke nogen af de andre dele.
Jeg redigerer film på op til ca. 2 timers længde og har ingen problemer. Nu er det typisk på min bærbare, som har et bedre grafikkort og mere ram end min bærbare, men jeg har tidligere også gjort det på min bærbare.
Der skal man også være opmærksom på, at det til en vis grad er redigeringsprogrammet, som bestemmer om det er cpu, ram eller grafikkort som den helst vil have til rådighed. Så der bør man se på de krav, som programmet stiller inden man vælger.
Men for mig at se er du allerede godt kørende.
Da jeg i sin tid opgraderede min stationære netop med henblik på videoredigering, da konstaterede jeg, at det ikke så meget er redigeringen der blev tjent noget på. Det var når jeg færdiggjorde filmen til brænding, at der kunne tjenes lidt tid, idet den var hurtigere til at rendere selve filmen. Men når jeg redigerede undervejs, var det ikke den helt store forskel jeg kunne mærke.
Så fortsæt med nuværende og lev lykkeligt videre.
Avatar billede robertj Praktikant
19. marts 2021 - 09:12 #5
Det er jo et power setup du har kørende. Du får i al fald ingen problemer med streaming. Hvis du vil kaste dig over hardcore videoredigering, kan det nye kort dog have en god effekt.

For jer der der er til aktiv gaming - https://cykeltræner.dk