Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2021 - 13:46 Der er 13 kommentarer

Mit interne drev popper ikke op i enheder og drev

Hej med jer.
Jeg har nu kigget utallige videoer igennem men kan ikke lige lure hvad der er galt. Jeg har en 1 TB intern WD HDD som er brugt i min synology NAS. Den er så blevet pillet ud fordi der skulle en ny i. Så har købt mig en delock dockingstation som jeg har sat min interne harddisk ned i (den jeg tog ud af NAS), så skulle den jo gerne poppe op som et ekstern drev som jeg kan se under drev og enheder. Det sker bare ikke. Når jeg tænder docken siger den lyden for at have fundet drevet. Når jeg går ind i run--> diskmgmt.msc kan den også se harddisken og der er 127 mb som ikke er allokeret de resteren gb står som primær partition, så der er intet at initalisere. Drevet figurerer ligeledes i enhedshåndtering og software er fuld opdateret. Så mit spørgsmål er hvorfor jeg ikke kan se den som et normalt ekstern drev? Har det noget med hvordan den blev sat op inde i min nas server?

Vh/ Stefan
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
23. marts 2021 - 14:40 #1
Hej Stefan,
Disken ses med fuld størrelse i diskhåndtering og du er ligeglad med de data der er på disken og ønsker at formatere og genanvende den.

Hvis ja, så kan du slette diskens eksisterende partitioner med MiniTool Partition Wizard  Free https://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2021 - 15:07 #2
Hej.

Jeg er bestemt ikke ligeglad for indholdet. Jeg ved min delock docking station skal kunne åbne interne drev. Så spørgsmålet er fortsat hvordan jeg kommer til at kunne åbne mit drev og se indholdet når den ikke popper op under drev
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. marts 2021 - 15:31 #3
De fleste NAS, incl. Synology, er baseret på Linux. Din disk er formatteret med Linux EXT4 (eller ext3) filsystemet. det kan windows ikke læse, så derfor får du den aldrig vist i Windows.

Du kan prøve at installere https://www.diskinternals.com/linux-reader/ - så vil du formentlig kunne læse data. Men vær opmærksom på at har den kørt som RAID disk, vil du næppe kunne læse noget.

Og du kan kun læse - for at kunne skrive til den, skal du modificere systemet på anden vis... - jeg kender ikke troværdige EXT4 programmer til Windows, der tillader skrivning. I så fald skal du trække data ud, omformattere den, og kopiere data tilbage igen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. marts 2021 - 15:37 #4
Sandsynligvis er den formateret med et  fil system som Windows ikke kender.  Måske kan den læses fra LINUX - eller må den tilbage i NAS.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
23. marts 2021 - 15:45 #5
OK du vil lave backup af data fra disken. Hvis din disk er i orden og fungerede i din Synology, så følg rådet fra #3.Hvis disken stoppede med at fungere i din Synology bør det konstateres om disken har SMART fejl og om der evt. er risiko for datatab - inden du fortsætter.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2021 - 17:14 #6
Hej igen med jer og tak for jeres svar.
Mit Raid system blev sat op som SHR på min synology og filsystemet blev sat op som BTRFS. Har disse ting noget med problemet at gøre?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
23. marts 2021 - 17:27 #7
Både SHR og BTRFS er forhindringer for at læse disken i Windows.
Prøv med "prøve" versionen af UFS explorer https://www.ufsexplorer.com/ufs-explorer-standard-recovery.php

Husk at hvis din disk ikke er OK og har fejl, kan det medføre datatab.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. marts 2021 - 21:25 #8
Det vi er ude i nu, er rene eksperimenter.

Hvis du skal bruge data til noget, skal du have den tilbage i din Synology, og kopiere data ud den vej fra.

Selv om du får læseadgang til filerne, vil du med garanti have problemer med at trække de fulde dokumenter ud - så lad være med at bruge mere tid på det, med mindre du ikke har anden udvej.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2021 - 19:59 #9
Tak for svar.
Men lad os fortsætte i tråden. Sidst prøvede jeg åbne i Windows hvilket var umulig. Nu er linux Mint installeret og har stadig kolossale problemer med at åbne. Jeg har fulgt den ene video vejledning efter den anden, men får fejl på fejl på fejl. Hvad gør jeg forkert?? Den kan bare ikke mountes i linux. Endelig spørg om de oplysninger i har brug for..
https://imgur.com/Wac8wGf
https://imgur.com/4r2uR8W
https://imgur.com/TrYmoUc

Hvordan åbnes det forheksede drev?? /;

Vh/ Stefan
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2021 - 20:01 #10
Midterste link var det forkerte drev.
Dette er den jeg skal åbne https://imgur.com/undefined
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2021 - 20:04 #11
fejl igen: https://imgur.com/Qgs3IVp dette er drevet. Kan man slet ikke redigere sine egne beskeder? hmm...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2021 - 23:32 #12
Undskyld, men det virker indtil videre lidt formålsløst på mig, vi kender stadig ikke baggrunden for, hvorfor det er så nødvendigt at åbne på noget andet end den oprindelige placering. Det er svært, hvis ikke umuligt, at tilgå disken fra andet end den oprindelige enhed.
Hvorfor kan du ikke sætte den tilbage hvor den kom fra, hvor den vil være 100% tilgængelig?
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2021 - 07:32 #13
Det er fordi noget gik galt i processen med den nye hdd som skulle sættes i min NAS. Så nulstillede det hele og satte det op forfra. Så det oprindelige indhold er kun på denne harddisk jeg vil have åbnet op. Så er lidt desperat :)