Avatar billede Claus Mester
27. marts 2021 - 19:35 Der er 60 kommentarer

Hvordan genopretter man en forkert BIOS

Pga forskellige problemer med min ASUS bærbar, forsøgte jeg at opdatere BIOS på den. Men jeg fik forkerte oplysninger om modellen, og derfor hentede jeg den forkerte BIOS fil. Nu vil computeren kun starte op til BIOS.

Er det muligt at genoprette BIOS efter forkert flash?
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. marts 2021 - 21:07 #1
Jeg tror jeg har fundet noget der kan hjælpe dig ud af din knibe:

https://www.asus.com/support/FAQ/1039491/

Krydser fingere🤞🤞🤞
Avatar billede Claus Mester
27. marts 2021 - 21:32 #2
Tak for forslaget, ErikHg, men det gjorde desværre ingenting. Jeg gjorde som beskrevet, men jeg tror kun det gælder indstillingerne og ikke BIOS filen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. marts 2021 - 21:44 #3
Jeg har også fundet noget her fra YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=I6bUE5747P0

Måske er der gevinst der.
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2021 - 21:51 #4
Hvis du er så heldig, at du kan tage batteriet ud, så tag al strømmen fra, også det lille sølvfarvede batteri på bundkortet. Hold derefter startknappen inde i 5 sekunder.
Så tømmes computeren for den strøm, som kan betyde, at computeren fejlagtig tror, at der er en komponent åben.
Jeg havde en Asus som lavede det samme nummer, men batteriet var indbygget, og computeren var limet sammen, så jeg måtte med vold brække den op, for at kunne lave det lille trick. Det virkede, men computeren så ikke længere godt ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2021 - 08:24 #5
I tillæg til #4 vil jeg lige skrive her at nogle computere har en reset "hul" i bunden der når aen trykker ned i det frakobler hoved batteriet, og man så ved den fremgangsmåde kan forsøge sig med at dræne bundkortet for hoved spændingen ved at trykke og holde startknappen nede i nogle sekunder.
Med hensyn til bios så var der før i tiden på nogle computere 2 bios chip på bundkortet hvor den samme bios lå på. Og man kunne ved den lejlighed overføre bios opsætningen fra den ekstra chip der lå over på den som der blev brugt
Jeg tvivler blot på at der er dette på bærbare computere.
Du er faktisk lidt heldig med at den kan gå i bios. I mange tilfælde hvor det går galt er der bare ikke nogen opstart overhoved.
Prøv at lave strøm tricket hvis du har hul i bunden og du let kan få resat batteriet og holdt startknap nede.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. marts 2021 - 12:04 #6
Hvilken ASUS?
Hvordan kommer du i BIOS?  De fleste er Boot option ESC BIOS Setup F2.
prøv at vælge Fanen Save & Setup. Vælg Load Setup Default. Yes, derpå F10 Save and Exit. Genstart.
https://ibb.co/WxHzkzs
Avatar billede Claus Mester
28. marts 2021 - 14:37 #7
Tak for hjælpen alle sammen!!

Erik: det virkede desværre heller ikke

Valby: det prøver jeg asap - og jeg er heldigvis ret sikker på at mit batteri sidder frit

220661: jeg føler mig nu ikke så heldig, men du har ret. Derfor klynger jeg mig også til håbet om, at den er indenfor "pædagogisk rækkevidde" og kan gendannes. Mht huller, er der kun huller til skruer i bunden, desværre. Det lød ellers så dejligt nemt

poko1: det er en asus F554L. Jeg kommer i BIOS med DEL. Den fane du nævner, hedder Save & Exit, og der er ingen "Load Setup Default" mulighed. Det tætteste jeg kommer er "Restore Defaults", som nok gør det samme, men det har jeg prøvet og det hjalp ikke
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2021 - 14:40 #8
Har du det lille bios batteri synligt i bunden under klapperne så tag det ud i 5 minutter sammen med det store batteri.
Når de er ude tryk og hold startknappen nede.
Genmonter og prøv opstart af pc.
Avatar billede Claus Mester
28. marts 2021 - 18:12 #9
Nå, nu har jeg skilt den ad - men ingen cmos batteri og jeg kunne heller ikke lokalisere cmos jumperen, som jeg har læst mig frem til, skulle kunne bruges ved nulstilling af bios. Jeg tog batteriet ud i 20 minutter og satte det i igen, men eneste forskel er, at uret var nulstillet. Den dårlige bios version er stadig aktiv og indstillingerne var som før.
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2021 - 18:19 #10
..... men ingen cmos batteri. Jo du har bare ikke kunne se det :-) Det skal være der.
Avatar billede Claus Mester
28. marts 2021 - 18:35 #11
Valby: det ville jeg også mene og det er jo ikke svært at overse :-D Jeg prøver igen i morgen
Avatar billede Claus Mester
29. marts 2021 - 09:10 #12
Så har jeg vendt vrangen ud på min ASUS, og jeg er godt nok ikke fagmand, men efter min bedste overbevisning, er der ingen cmos batteri eller jumper her. Billeder: https://ibb.co/album/gMLPN1.

What to do guys?
Avatar billede Claus Mester
29. marts 2021 - 09:11 #13
link uden punktum https://ibb.co/album/gMLPN1
Avatar billede poko1 Ekspert
29. marts 2021 - 09:50 #14
På min ASUS skal jeg have hele bundpladen af og så ser det ud som på billedet.  "ikke mit bundkort"
https://ibb.co/pwfkL34
Avatar billede Claus Mester
29. marts 2021 - 09:57 #15
poko1: ja lige præcis, det var nogenlunde det jeg forventede at finde i min også, og den er jo ikke ligefrem til at overse.

Men jeg har læst op på det, og det er åbenbart benyttet, omend sjældent (formoder jeg), at man bygger laptops hvor hovedbatteriet er eneste kilde til strøm og til at holde systemuret mm kørende
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. marts 2021 - 10:02 #16
Jeg tror ikke på, at der bygges hverken stationære eller bærbare uden CMOS batteri....!
Avatar billede poko1 Ekspert
29. marts 2021 - 10:11 #17
Den tror jeg nu heller ikke rigtigt på!
Så skulle man genindstille BIOS hver gang batteriet løber tørt for strøm? Og det er jo ikke kun uret der skal stilles!
ps. Hvor gammel er Pc'en?
Avatar billede Claus Mester
29. marts 2021 - 10:30 #18
Mener jeg købte den i 2014/15, så ca 6-7 år

Jeg har heller aldrig hørt om en computer der kører uden cmos batteri. Men som i kan se på de billeder jeg har uploadet, så er der ikke noget på mit bundkort. Hvis der er et, så er det i hvert fald ikke et CR2032 el lign
Avatar billede poko1 Ekspert
29. marts 2021 - 10:47 #19
Her en F552
et kæmpe arbejde. Mon ikke den er tæt på?
https://www.youtube.com/watch?v=wrqEI2v-J4k&ab_channel=How-FixIT
Avatar billede Claus Mester
29. marts 2021 - 10:53 #20
Desværre poko1, den ligner slet ikke mit mb. Har du set de billeder jeg har uploadet, som viser hele mit bundkort, forfra og bagfra?
Avatar billede poko1 Ekspert
29. marts 2021 - 11:00 #21
Ja jeg har set dem men det er vel kun udsnit af kortet ? og du skal eventuelt søge efter ledningsstikket! det kan stadig ligge skjult under andre ting.
Avatar billede Claus Mester
29. marts 2021 - 11:07 #22
Nej, det er ikke et udsnit, det er HELE kortet. Det første billede viser kortet forfra i sin helhed sammen med de andre komponenter og billede nr 2 viser et closeup af hele kortet på den anden side
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. marts 2021 - 11:48 #23
Det ville hjælpe meget hvis man havde en servicemanual, med en tegning af bundkortet, for så kunne man præcis lokalisere CMOS-batteriet og sandsynligvis også den korrekte rækkefølge, ved både adskillelsen og samling af maskinen.
Jeg har på fornemmelsen, at det poko1 skriver i #19 om, at det er et kæmpe arbejde er helt rigtigt. Det kræver nok ikke de store mængder værktøj; en lille stjerneskruetrækker, og en pincet kan sandsynligvis gøre det.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. marts 2021 - 17:52 #24
Vi skal lige rette model nummeret til F554LD ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. marts 2021 - 17:53 #25
Har du fået samlet den sammen igen og forsøgt med en bios der skulle passe på din pc?
Avatar billede Claus Mester
30. marts 2021 - 17:07 #26
Nå, nu har jeg været i kontakt med en teknikker fra ASUS, og han bekræfter at min model IKKE er udstyret med et batteri. Så det er altså ikke mig der er helt skør eller blind X-D. Meget mærkeligt, men ja, man lærer jo hele tiden.

Jeg har vedlagt et skærmdump af teknikerens svar til mig, hvis i har lyst til at se det, her https://ibb.co/JCdQ0kz

Så nu må jeg jo prøve at flashe med den rigtige bios og se om det hjælper - som du også foreslår 220661.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2021 - 17:11 #27
#26 Held og lykke med forsøget. Vi må krydse fingre for når du har den rette bios version at den vil boote igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2021 - 18:01 #28
#26 Nu kræver bios jo også normalt kun 3volt for at gemme indstillingerne. Og det kan det interne batteri have i lang tid inden det dør helt.
Avatar billede Claus Mester
30. marts 2021 - 18:30 #29
Okay, det vidste jeg ikke. Men ja, det kan være en forklaring. Jeg har bare aldrig hørt om en computer uden cmos batteri. Slet ikke en bærbar.
Avatar billede Claus Mester
30. marts 2021 - 18:31 #30
Til info kan jeg fortælle, at det ikke lykkedes at installere den nye BIOS. Build is too old.
30. marts 2021 - 18:32 #31
Restore til default, hvad end de nu kalder det, giver det samme som (reelt bedre end) at fjerne batteriet.
Så længe du kan komme til at resette via UEFI/BIOS, er det den bedste løsning.

Og Ja, opgrader med en rigtige FW (UEFI (BIOS)).
Hvis det stadig ikke virker, prøv at kikke på dine boot parametre (Kender ikke ASUS UEFI).
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2021 - 18:52 #32
#30 Den observerer måske at den version der ligger nu har en nyere dato selvom den måske er den forkerte og derfor fejler.
Da du opdaterede sidst. fik du her besked om det var forløbet korrekt og du skulle genstarte computeren?
I min søgning på bios opdatering til din pc løb jeg på denne tråd
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1012575
Her vidste du godt det var en LD version der lå på. Men det er jo også nogle år siden :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
30. marts 2021 - 20:41 #33
Er det denne bios?
Sådan skal den stå ved UEFI
https://ibb.co/sCBdx8S
Avatar billede Claus Mester
30. marts 2021 - 21:40 #34
#31: Dit første forslag har jeg allerede udført, altså Restore to default, uden at det gør noget. I mine boot parametre er der ingen muligheder, bortset fra når jeg sætter USB stik til, hvorefter jeg så kan vælge det.

#32: Jeg tror du har fuldstændig ret i, at det er det den fortolker. Spørgsmålet er så, hvordan jeg kommer forbi det?! Nej. Den besked nåede jeg ikke at få. Computeren gik ned og åbnede op igen i BIOS under installationen/flash. Haha, det er længe siden ja :-) Jeg har haft de samme problemer med den lige siden dengang, men for nærig til at skifte noget ud der "virker" - ish. Og ja, den gang havde jeg de rigtige oplysninger om modellen. Jeg aner ikke hvad der er sket i mellemtiden. For jeg benyttede samme fremgangsmåde til at finde modellen, via DXDIAG. Den gang oplyste den om den rigtige model, denne gang den forkerte.

#33: Næsten, men de er ikke helt ens - https://ibb.co/7kc25MP
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2021 - 21:48 #35
#34 Hvis din pc har lukket ned midt under en bios opdatering, så tror jeg næppe du får den tilbage. Der er måske to bios der er blandet sammen og derved korrupt.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. marts 2021 - 21:59 #36
Kan du se din Harddisk?
https://ibb.co/9gS8ZR8
Avatar billede Claus Mester
30. marts 2021 - 22:35 #37
#35: :-(

#36: Nej
Avatar billede poko1 Ekspert
30. marts 2021 - 22:41 #38
Tror du så ikke at det er synderen?
Avatar billede Claus Mester
30. marts 2021 - 23:00 #39
Jeg håbede at en nulstilling af BIOS kunne trylle den tilbage
Avatar billede poko1 Ekspert
30. marts 2021 - 23:21 #40
Prøv med en anden Harddisk med disse indstillinger burde den kunne ses!
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2021 - 07:14 #41
Det er altid et forsøg værd med en anden disk. Når noget går galt i en proces kan man ikke forudse de ting der kan ske. Mit bud er dog stadig at din bios er så død at du ikke får kontakt med harddisken. Men prøv. Du har jo alt at vinde.😊
Avatar billede Claus Mester
31. marts 2021 - 20:38 #42
Jeg har ikke en anden harddisk. Men jeg prøvede med en Linux bootable USB stik, og det lykkedes at få adgang til harddisken fra Linux. Så harddisken er ikke helt død, men det tyder vel på at du har ret, #41, og at det er BIOS den er gal med ik?

Kan man gøre noget ved BIOS fra Linux, evt hvis jeg installere den på harddisken, eller er den bærbare klar til skrot?
Avatar billede poko1 Ekspert
31. marts 2021 - 20:59 #43
Jeg vil nu ellers mene når BIOS kan se USB stikket burde den også kunne se en harddisk kunne du se filsystem og allokeringen på harddisken?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. marts 2021 - 21:42 #44
Kan computeren boote op og køre med den usb stik?
Jeg vil give poko1 ret i at når usb er synlig og kan se harddisken burde den også være en mulighed for boot  måske der er et håb alligevel.
Avatar billede Claus Mester
01. april 2021 - 06:01 #45
#43: nej, jeg kunne ikke se harddiskens specifikationer, kun mapperne der ligger på den. USB stikket var ikke synligt i BIOS/Boot mode.

#44: Ja, den er tydeligvis ikke helt død, men hvis BIOS ikke kan rettes op, så er der vel ikke noget at gøre vel? Ja, computeren bootede op på USB stikket, men stikket er ikke synligt i BIOS mode.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. april 2021 - 06:44 #46
Prøv at lave et USB Installationsmedie, start det op og se om du kommer til hvor du kan vælge hvor du vil installere Windows?
ser sådan ud!
https://ibb.co/VY6KbH4
Du får måske en eller anden melding, fortæl da hvilke?
kunne se sådan ud!
https://ibb.co/Wc7Crtn
Avatar billede Claus Mester
01. april 2021 - 06:58 #47
#46: Jeg har ikke en Windows cd. Kan jeg kopiere Windows installation fra harddisken eller bruge Linux i stedet for?
Avatar billede poko1 Ekspert
01. april 2021 - 07:48 #48
Download Windows 10 - til et USB Drev
Åben denne side og vælg Download værktøjet nu.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
https://ibb.co/Pxf54qZ
Indsæt USB Drevet i den Pc: Hvor du vil Downloade Mediet.
Følg trin 1 til 9 til du har et færdigt medie.
https://ibb.co/mRtf8NR
https://ibb.co/4VsJDVw
Afsluttende.
https://ibb.co/stkyPnz
Avatar billede Claus Mester
01. april 2021 - 07:53 #49
Nice! Men vil det ikke kræve en licensnøgle (sådan en har jeg ikke)? Mine computere er pre konfigurerede med Windows.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. april 2021 - 07:57 #50
der kræves ingen nøgle!
Hvis Windows 10 har været installeret på bundkortet så ligger nøgle koden der.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2021 - 08:01 #51
Din bios opdatering kan have ramt din disk ved bios opdaterings fejlen og derfor boot ikke er muligt på den. Det at du kan boote og køre den Linux der ligger på usb giver et lille håb. Det er jo egentligt ligegyldigt om du kan se enhederne i bios bare de booter hvis de fungerer korrekt når der er et bootbart indhold på dem.
Avatar billede Claus Mester
01. april 2021 - 08:02 #52
Okay. Så skal jeg bare lige anskaffe et USB stik på 8 GB og så vender jeg tilbage med en update når operationen er udført. Tak for tålmodig hjælp!! Fortsættes ......
Avatar billede Claus Mester
01. april 2021 - 08:04 #53
#51: Det har du ret i. Men harddisken booter jo ikke, kun USB
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2021 - 08:54 #54
Det er rigtigt den ikke gør. Men vil den blive synlig for wr installations medie kan man håbe den kommer på andre tanker. Hvis ikke må du jo teste med en anden hardisk hvis du stadig vil bruge denne computer til noget.
Avatar billede Claus Mester
03. april 2021 - 20:44 #55
Nå, så fik jeg fat i en nøgle og hentet Win10 iht. din super fine guide. Tak for det!

Den booter fint fra nøglen, og lander på et skærmbilleder hvor der skal installeres en driver. Men jeg får følgende meddelelse:

"Der blev ikke fundet enhedsdrivere. Kontroller at installationsmediet indeholder de korrekte drivere, og klik derefter på OK."

Jeg har forsøgt at klikke på "Gennemse" og vælge hvert medie "C", "F" m.fl, uden held.

Driveren burde vel ligge på USB ik`?
Avatar billede poko1 Ekspert
03. april 2021 - 21:48 #56
Jeg bliver mere og mere overbevist om at din Harddisk er syg!
Skal du komme til et billede der ser sådan ud
" Selvfølgelig med en disk på din størrelse"
https://ibb.co/7SZ4XVs
Avatar billede 220661 Ekspert
04. april 2021 - 08:01 #57
Den bios opdatering der fejlede har formodentligt taget livet af den da den virkede inden som jeg også skrev før.
Eneste måde at teste disken på er i et andet fungerende system og se om man kan tilgå filerne på den. Kan man det der, ja så er dele af bios på bærbar så beskadiget at du ikke får liv i den mere.
Avatar billede Claus Mester
07. april 2021 - 18:15 #58
#56/57: ja, den er nok fordums. Jeg må se om jeg kan få den testet på et andet system på et tidspunkt, jeg har desværre ikke adgang til noget lige pt.

Men tak for virkelig god og tålmodig hjælp!!

Hvordan markere man en løsning her, når den ikke kan efterprøves?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2021 - 18:27 #59
Du har eller kender ikke en med en stationær eller en dock man kan putte den i?
Avatar billede Claus Mester
21. maj 2021 - 11:17 #60
Beklager svartiden. Har overset at der kom yderligere indlæg. Jo. Det skulle være til at finde en der har en stationær man lige kan smide den i og teste