Avatar billede 1Dorte Guru
15. april 2021 - 11:24 Der er 2 løsninger

Fibernet - placering af den invendige fiberboks

Jeg skal fibernet, og i går kom OTEK, som skal grave fra vejen og ind til mit hus. Jeg skal nu tage stilling til, hvor den invendige fiberboks skal side (ja egentlig hvor den udvendige skal sidde, men de sidder blot på hver sin side af ydervæggen).

Erstatter nye fiberboks min nuværende router?

Skal boksen helst sidde centralt?

Jeg har et udhus, jeg også gerne vil have wifi i. Det har jeg ikke nu, hvor signalet skal igennem en indervæg og 2 ydervægge (1 på stuehuset og 1 på udhuset). Tilgengæld er det helt fint med mobildata.
Jeg har mulighed for at spare en enkelt indervæg - men det vil hjælpe noget?

Det er lidt tidligt at foregribe begivenhederne:
Jeg har tidligere ikke været tilfreds med TDC's standard router (et musikanlæg, som kører via WIFI) - mon jeg vil være tilfreds med Norlys's standard router?

Mvh Dorte
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2021 - 12:17 #1
Nej, en fiberboks erstatter ikke din Router.
Fra din nye fiberboks, skal der et kabel til en Router (ny).

Og fordelingen (læs, styrken) af WiFi signalet, afhænger af mange ting. Så der er det med at prøve sig frem. Som udgangspunkt er de standard Routere man tilbydes, med ringe WiFi signal.
Der er dog én undtagelse, og det er Huawei router med 5g, som TDC tilbyder, med et ganske powerful WiFi signal.
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. april 2021 - 17:38 #2
Vedr. placering af udvendig fiberboks:
Her vil jeg anbefale den nærmeste væg i forhold til hvor der graves. Fibertekniker vil så splejse et fiber installationskabel til jordkablet. Tekniker monterer derefter et stik i huset. Her tilslutter du din router.
Hvis du har et teknikrum hvorfra dine nuværende forbindelser er fordelt, er det optimale at fremføre fiberkabel hertil.