Avatar billede pukhoj Mester
16. april 2021 - 14:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

tæl antal markeret såfremt betingelse er opfyldt i anden celle

Hej,

Jeg har 4 kolonner: A. navn B. på vagt C. evne1 D. evne 2.

Jeg vil gerne have mit excel ark til at udregne at hvis kolonne 1 "Casper" er sat i kolonne 2 "på vagt" (markeres med X), og har en evne i kolonne 3 men ikke en evne i kolonne 4, så udregner den ved en markering i kolonne B, at så er der 1 med evne1 på vagt og 0 med evne2
Avatar billede ebea Ekspert
16. april 2021 - 15:19 #1
En mulighed er, at bruge betinget formatering: F.eks. hvis C3 er markeret med et x, så farv cellen med én farve. Hvis D3 er med et kryds, så farv med en anden farve.

Vælg området i C kolonnen du vil dække, og indsæt denne formel i betinget formatering. Og brug samme, blot for D kolonnen. Tilret selv formel.
=HVIS(C3="x";SAND)
=HVIS(D3="x";SAND)
Avatar billede pukhoj Mester
16. april 2021 - 19:36 #2
Den skal udregne en totalsum an antal evner tilstede, for at sikre man ligger over en hvis grænse, så der skal laves en sum beregning i kolonne c + d
Avatar billede ebea Ekspert
16. april 2021 - 20:00 #3
#2 - Det kan du jo gøre, ved at tælle antal x i hver kolonne.
Avatar billede pukhoj Mester
16. april 2021 - 22:25 #4
Nej, for den skal kun tælle antallet af evner sammen såfremt man i kolonnen med vagtsat har fået markeret den person af.
Så der findes en liste med 5 personer.

Alle 5 har evne 1, 3 har evne 2.

Hvis der så er vagtsat alle 5 tæller den summen sammen til 5 med evne 1 og 3 med evne 2.
Men hvis man så fjerner markeringen på den ene person, så skal den ikke tælle de evner med denne person har.
Avatar billede ebea Ekspert
16. april 2021 - 23:28 #5
#4 - Det kan den stadig gøre korrekt, hvis du tæller med et par betingelser:
=SUMPRODUKT((A1:A5=B1:B5)*(C1:C5="x"))

A kolonne hvor dine navne er.
B kolonne hvor dem der er på vagt, er.
C markerer du dem som har evne 1
Og så kan du lave en ny tælling i din D kolonne, med samme formel