Avatar billede lakrije Seniormester
16. april 2021 - 16:13 Der er 6 kommentarer

længdegradder & breddegrader

Hej med jer, jeg bruger dansk excel og EU tusindtalsseparator. Jeg henter dagligt et ark, der indeholder Geokoordinater, som Excel laver om til et decimaltal, da det jo indeholder et punktum. Hvordan får jeg det punktum lavet tilbage til et komma.

Eksempel for Generatorvej 4, 2860 Søborg
Breddegrad - 55.730587 bliver til 55,730587
Længdegrad - 12.4682330000001 bliver til 12,4682330000001

Jeg vil rigtigt gerne konvertere dem om til oprindelig format. Kan I hjælpe.

På forhånd tak
Avatar billede ebea Ekspert
16. april 2021 - 16:34 #1
Har du tjekket formateringen i din(e) celle(r)? lad dem være formateret som "standard". Excel vil gerne lave dem til tal.

En anden mulighed er, at ændre din komma separator til punktum, under dine indstillinger, og under avanceret.
Avatar billede ebea Ekspert
16. april 2021 - 17:50 #2
Jeg kom til at tænke på, i forbindelse med dette spørgsmål, og så det andet du havde med Googl Api og Bing Api.
Hvis du har koordinaterne i forvejen (som du skriver), burde du ved hjælp af et direkte opslag på Google Maps fra dine Excel koordinater, kunne få beregnet afstand og tid.

=HYPERLINK("https://www.google.dk/maps/dir/'" &B2& ";" &C2&"'/'" & B3 & ";" &C3&"'/@"&MIDDEL(B2;C2)&";"&MIDDEL(B2;C2) &";12z/")

Start Breddegrad:  B2
Start Længdegrad: C2

Slut Breddegrad:  B3
Slut Længdegrad:  C3
Avatar billede lakrije Seniormester
16. april 2021 - 18:52 #3
#2 her er et link til arket. Hvis det kommer i rigtigt format i beregningsarket kolonne G og H, så laver den korrekt opslag via API i Google og jeg får korrekt tid tilbage.

Jeg har vist det i række 11, hvor jeg har tastet data ind, de andre er en formel. så hvis jeg kunne ændre formatet uden at ændre til US, så ville jeg være taknemlig.

https://sublogaps-my.sharepoint.com/:x:/g/personal/lkj_sublog_dk/EXxCjf0EX9lHs5JUwz_Ej1QB3uJUdMhpg7RsEP7avHRomw?e=9LeoWb
Avatar billede ebea Ekspert
16. april 2021 - 19:58 #4
Avatar billede lakrije Seniormester
16. april 2021 - 20:09 #5
#4 det var forkert ark. :-) Jeg deler lige det rigtige i morgen
Avatar billede lakrije Seniormester
16. april 2021 - 20:12 #6
#4 Jeg har sendt en PM til dig :-)