Avatar billede HHA Professor
19. april 2021 - 11:28 Der er 2 løsninger

Sortere data efter dato og på flere ark

Hejsa,

Jeg har et Excel ark hvor jeg vil sortere noget data fra fx række 4 til 37 (antallet ændrer sig, da jeg tilføjer og sletter rækker), da der er nogle udregninger neden under de data der ønskes sorteret.
Jeg har så 2 ark mere, der henter data fra de 4 (A-D) kolonner i ark 1, men resten af kolonnerne fra og med E skal så sorteres, så de følger det der står i kolonnerne A-D.

Håber det gav mening 😁

Nogen der ved hvordan det kan laves?
Avatar billede L_Amtoft Mester
22. april 2021 - 11:34 #1
Hejsa HHA
må der bruges makro ?

jeg har et regneark, hvor jeg kan tage "top 30 brugere" ud af 125 brugere.
Den sortere ikke på dato, men på antal i kolonne B.
Måske det kan bruges som inspiration

Sub topbrugere()
' top brugere
' sætter filter på brugere og sortere antal (faldende)
    Sheets("statistik").Select
    Range("A1").Select
    Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
    Range(Selection, Selection.End(xlToRight)).Select
    Selection.AutoFilter
    ActiveWorkbook.Worksheets("statistik").AutoFilter.Sort.SortFields.Add2 Key:= _
        Range("B1:B125"), SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlDescending, DataOption _
        :=xlSortNormal
    With ActiveWorkbook.Worksheets("statistik").AutoFilter.Sort
        .Header = xlYes
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
    End With

' markere og kopiere de xx øverste
    Range("A2:C31").Select
    Selection.Copy
' sætter det kopierede ind
    Range("L46").Select
    ActiveSheet.Paste
    Application.CutCopyMode = False
    Range("K1").Select
    ActiveWorkbook.Worksheets("statistik").AutoFilter.Sort.SortFields.Clear
    ActiveWorkbook.Worksheets("statistik").AutoFilter.Sort.SortFields.Add2 Key:= _
        Range("A1:A125"), SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:= _
        xlSortNormal
    With ActiveWorkbook.Worksheets("statistik").AutoFilter.Sort
        .Header = xlYes
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
    End With
    Selection.AutoFilter
    Range("K1").Select
End Sub

*****
De 2 andre ark (2+3). Jeg er ikke med.
Kolonne A-D på Ark2 og 3 henter data på Ark1, ved hjælp af formler ?
Hvordan udfyldes data i kolonne E til XX ?
Kan det evt. laves med LOPSLAG og / eller HVIS ?
Avatar billede HHA Professor
17. maj 2021 - 18:51 #2
Hej L_Amtoft,

Hvor flovt, jeg har helt overset din kommentar....
Kunne godt være en ledetråd.

Fik dog hjælp fra en anden bruger her inde.
Så problemet blev løst, men ikke uden store kodning, som vedkommende kunne klare.