Avatar billede lakrije Seniormester
20. april 2021 - 10:44 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

FIND, MIDT, VENSTRE, HØJRE, HVIS

Hej alle dygtige eksperter.

Jeg har en forespørgsel på en funktion. Det er slet ikke sikkert det kan lade sig gøre.

Jeg vil gerne søge efter noget i kolonne C, betinget af kolonne A. jeg har forsøgt med en MIDT, FIND funktion.

https://1drv.ms/x/s!AsiNwI2h9Ap59GkWoGpuTx-HxErF?e=3JA7Z1

Jeg håber det giver mening, ellers må I sige til.
Hilsen
Lars
Avatar billede lakrije Seniormester
20. april 2021 - 10:56 #1
Avatar billede thomas_bk Ekspert
20. april 2021 - 10:59 #2
Se forslag i filen.
Avatar billede lakrije Seniormester
20. april 2021 - 11:05 #3
#2 tak for forslag, den tager desværre ikke højde for kolonne A.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
20. april 2021 - 11:31 #4
I række 16 skriver du resultatet skal være 1118. Er det en fejl?
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2021 - 12:01 #5
Hvis spørgsmålet skal give mening, var det så ikke en ide at angive, hvad der egentlig skal søges efter!
At det ene kriterie i Kolonne A, skal være et tal (og hvilket), er én ting, men hvad skal der så søges efter?
Nogen steder angivet du at der skal returneres et tal, andre steder skal der være indeholdt en bindestreg, og igen andre steder 2 tal !!
Avatar billede lakrije Seniormester
20. april 2021 - 14:16 #6
#4 Ja, det er en tastefejl fra min side. Jeg har rettet de to, du spørger til.

# 5, hvis tallet i kolonne A = 7, så er det et tal med 17, jeg søger, A = 1 søger jeg 11, A = 2 søger jeg 12, A = 3 søger jeg 13 og A = 4 søger jeg 14. Udfordringen er, at det netop både kan være et tal på 4 cifre, men også et tal efterfulgt af en bindestreg og så et tal. Det er dog det maksimale (6 karakterer). Jeg kan godt gøre, at det altid er 4 tal + en bindestreg + et tal, hvis det kan hjælpe.
Avatar billede lakrije Seniormester
20. april 2021 - 18:26 #8
#7 du får pointene. Jeg byttede rundt på nogle af numrene i legacy-systemet, og så undgår jeg fejlene. tusind tak.
Avatar billede lakrije Seniormester
20. april 2021 - 18:45 #9
#7 nu kommer mit næste problem. Årsagen til, jeg skal rense nummeret er, så jeg kan bruge det til opslag. Det virker øjensynligt ikke. Hvad gør jeg galt?

https://1drv.ms/x/s!AsiNwI2h9Ap59GnxvXDEfgCSb0Lb?e=W1GZwz
Avatar billede ebea Ekspert
20. april 2021 - 19:15 #10
#9 - Du skal bruge en INDEKS formel i stedet.

=INDEKS(G2:G119;SAMMENLIGN(K2;F2:F119;0))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2021 - 19:48 #11
=--LOPSLAG(K2&"";$F$2:$G$119&"";2;FALSK)
Avatar billede lakrije Seniormester
21. april 2021 - 15:02 #12
#10 Det virker desværre ikke med index :(
#11 Det virker fantastisk, jeg kender ikke funktionen med -- og &"".

Tak for hjælpen.
Avatar billede ebea Ekspert
21. april 2021 - 16:06 #13
#12 - Indeks virker uden problemer, i den fil du selv uploadede. Men du skal jo huske at låse dit Range, med $ tegn.
Funktionen med -- og &"" er for at ændre din tekst som dine formler  returnerer, til at være tal.
Du kunne bruge andre regnefunktioner, for at lave tal.

{=LOPSLAG(K2*1;$F$2:$G$119*1;2;0)}
vil lave det samme.
Avatar billede lakrije Seniormester
22. april 2021 - 13:36 #14
#13 se kolonne M, de første to returneres med #I/T. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede ebea Ekspert
22. april 2021 - 14:07 #15
#14 - Jeg ved ikke om du refererer til mig. Men hvis, så laver indeks formlen jeg angav, nøjagtig det samme (som LOPSLAG), blot uden at formlen skal konvertere til et tal, med en beregning inde i formlen.
=INDEKS($G$2:$G$119;SAMMENLIGN($K2;$F$2:$F$119;0))
Avatar billede ebea Ekspert
22. april 2021 - 14:42 #16
Jeg har lavet et eks. i dit uploadede Ark, hvor du kan se forskellige opstillinger af LOPSLAG og indeks formlen. Se fra kolonne N, og videre. Der kan du også se varianter af samme formel, og hvorfor nogle virker, og andre ikke, og hvad de returnerer. Og fra kolonne U, kan du se, hvorfor at det kan være lidt "tricky", efterfølgende at skulle lave beregning med LOPSLAG varianter, som tilsyneladende laver det samme.

https://www.dropbox.com/scl/fi/ib9n9m8hqo3azqcgkuoyx/Plukke-f-lge-faktura-1.xlsx?dl=0&rlkey=k01p6263qc16s169s5swsw9sv
Avatar billede lakrije Seniormester
22. april 2021 - 17:04 #17
#16, jeg tror det er det forkerte ark, du linker til.