Avatar billede compac Seniormester
22. maj 2021 - 07:07 Der er 9 kommentarer

Programmer som gaver

Jeg skriver i gruppen "andet software" men mit spørgsmål er egentlig "alt software". Nu om dage er mange ønsker elektroniske. Jeg kunne for eksempel tænke mig programmer som ikke findes fysisk til min fødselsdag i stedet for en vase, som jeg ikke kan holde ud at  se på.
Mange programmer kan bruges, men har en irriterende reklame eller vandmærke. Så har jeg lejlighed til at ønske mig den rigtige udgave til  min fødselsdag
Men hvordan kan man give en gave som ikke fås fysisk, og ikke må gives videre hvis man henter den på nettet og køber en licens?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. maj 2021 - 08:48 #1
Apple IOS i app store - klik på dit ikon top/højre, og der kan du sende et gavekort via e-mail, eller indløse et gavekort - men jeg har ikke set det andre steder.
I Microsoft store kan du indløse en kode/gavekort - men jeg kan ikke se, hvordan man kan give/købe en kode til andre.
Android ser ikke ud til at have muligheden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. maj 2021 - 14:12 #2
Giver kan jo også bare give dig beløbet på hvad et sådant program koster.

Jeg kan godt følge dig i det med vasen - Nogle siger at en pengegave er upersonlig, men det må da i sidste ende være bedre, at få noget man er glad for, frem for at få noget man ærgrer sig over.
Avatar billede compac Seniormester
22. maj 2021 - 14:59 #3
Ja, jeg kan blot få pengene, men jeg ved at giverne har utrolig svært ved pengegaver (netop upersonlig).  Derfor er der sikkert en niche til nogen der vil udvikle det. Man må jo erkende at mange ønsker er elektroniske, og hvis jeg har et konkret ønske vil jeg synes bedre om en licenskode end en bankoverførsel.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. maj 2021 - 15:39 #4
Jeg arbejdede engang i en virksomhed. Til jul fik at medarbejderne en gave af firmaet. Denne gave bestod af et gavekort til et bestemt supermarked, der har en masse afdelinger spredt over hele landet. På den måde kunne hver enkelt medarbejder købe det han/hun ønskede. Udvalget er jo bredt i supermarkederne, så det skulle jo nok være muligt at finde noget der kunne bruges.
Avatar billede compac Seniormester
22. maj 2021 - 15:55 #5
Ja det er en god måde. Hvis software-firmaerne kunne finde en fælles gavekort- ordning var der penge at tjene.
Jeg er blevet opmærksom på at Google har en gavekort-ordning. https://support.google.com/googleplay/answer/3422734?hl=da
Den gælder desværre ikke i Danmark.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. maj 2021 - 16:27 #6
Softwarefirmaerne tror jeg absolut ikke kan finde ud af at (vil ikke) gå sammen
for de ser hinanden som fjender, Også der er pengenes magt enorm.
Avatar billede falster Ekspert
23. maj 2021 - 11:20 #7
#3: vil jeg synes bedre om en licenskode end en bankoverførsel

I disse tilfælde er det "let" at honorere.

Giverne kan indkøbe og modtage koden og overdrage (=give) den til dig.

Muligt ved megen software.
Avatar billede compac Seniormester
23. maj 2021 - 12:25 #8
Det ville være smart. Problemet er blot at man ikke må overdrage koden til andre.
En løsning kunne være at oprette en googlekonto i mit navn til formålet. Der kunne giver så downloade, bekræfte osv.
Men det er en klodset løsning på længere sigt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. maj 2021 - 13:27 #9
Det var nemmere tidligere, hvor man købte et software program, på et fysisk medie (CD eller DVD) Der var det købt og betalt. Der var det ikke knyttet til én bestemt mailadresse.
Jeg husker tydeligt da jeg skiftede internetudbyder, hvor mange steder jeg måtte kontakte for at ændre mailadressen for, at kunne downloade programmerne.
Der kom mine engelsk kundskaber (eller manglen på samme) på en hård prøve.