Avatar billede skovge Novice
09. juni 2021 - 11:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tæl blanke celler - men hvor der er en formel i

Forsøger at tælle antallet af tomme celler i en kolonne - men hvor der er en formel i kolonnen - hvilket excel ikke opfatter som en blank celle.

Er der en måde at tælle celler hvor formlen ikke resulterer i en værdi?
Avatar billede madklub Guru
09. juni 2021 - 12:08 #1
=er.tal(
- måske er det =ertal(

eller
=isnumber
Avatar billede jens48 Ekspert
09. juni 2021 - 12:12 #2
Det kommer an på hvordan formelen er lavet, men brug enten
=COUNTIF(B:B;"")
eller
=COUNTIF(B:B;0)
På dansk hedder COUNTIF TÆL.HVIS
Avatar billede jens48 Ekspert
09. juni 2021 - 12:17 #3
Eventuelt kombineret:
=COUNTIF(B:B;"")+COUNTIF(B:B;0)
Avatar billede skovge Novice
09. juni 2021 - 13:22 #4
>>madklub: Der er ikke tal i kolonnen - kun tekst

jens48: den formel du skriver ville tælle antallet af blanke felter - jeg vil gerne tælle antallet af felter der ikke er blanke - og den virker heller ikke når der står en formel i feltet, for så ser Excel ikke cellen som tom (eller "")

Jeg prøver lige at forklare det lidt bedre:
I cellerne i kolonne C har jeg formlen: IF(B2="";"";A2&" "&B2) - så den indsætter altså værdien fra kolonne A og B hvis  ikke er tom - og "" hvis B er tom

Men når jeg så forsøger mig med at tælle tomme felter i kolonne C - så ser den ikke felterne med "" som tomme, fordi der er en formel i cellen.

Kort sagt - selv om cellen ikke indeholder en værdi, så ser Excel den ikke som tom fordi der er en formel i den
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. juni 2021 - 13:44 #5
=COUNTA(C2:C100)-COUNTBLANK(C2:C100)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. juni 2021 - 13:51 #6
Eller

=SUM(--(C2:C100<>""))
Avatar billede skovge Novice
09. juni 2021 - 13:54 #7
>>xl-Enthusiast: Tak for input - men igen, det fungerer ikke at prøve at tælle "" eller BLANK - for Excel ser ikke en celle med en formel i som værende "" eller BLANK eller 0 - heller ikke selv om cellen er tom
Avatar billede jens48 Ekspert
09. juni 2021 - 14:02 #8
Prøv med

=ROWS(C2:C100)-COUNTIF(C2:C100;"")-COUNTIF(C2:C100;0)
Avatar billede skovge Novice
09. juni 2021 - 16:08 #10
Mange tak for jeres hjælp alle sammen
Forsøgte at starte helt forfra i et nyt ark, og der virker stort set alle de forslag i er kommet med - inklusive mit eget første forsøg. Så snart jeg kopierer det tilbage til det oprindelige ark går der noget galt - har dobbelttjekket alt kode og alt er ens, så gætter på, at det må være noget med data validation på en eller anden måde - well, det er så 3 timer af mit liv som jeg aldrig får tilbage.  :-)
Endnu en gang tak for alle input - lidt svært at tildele point, da alle som sådan har leveret en egnet løsning, men giver til xl-Enthusiast, da hans sidste svar bragte mig endeligt på sporet af en løsning.