Avatar billede Henningth Mester
09. juni 2021 - 16:40 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

DVD bøvl

Hej
Min dvd-afspiller vises ikke når den tilsluttes (usb/asus) min stationære - men den gør det på min Yoga.
Har prøvet restore til tidligere punkt. Har gennemkørt DISM med Restorhealth. Har testet med SFC. intet har hjulpet.
Har prøvet at sammenligne registreringstabellerne i H-KEY_LOCAL_MACHINE.
Intet hjælper og jeg tøver med en re-installation.
Er der nogen med en god ide?

Mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2021 - 16:53 #1
Hvis du har enhedshåndteringen åben når du monterer den sker der så noget med skærm billedet? Hvis du ser en ændring og kan se den herinde, så højreklik på den og vælg fjern. Genstart pc og se om den efterfølgende bliver synlig i denne pc.
Avatar billede Henningth Mester
09. juni 2021 - 17:24 #2
Takker fro svar, og ja, det er også prøvet. Den ses heller ikke under skjulte enheder i enhedshåndteringen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. juni 2021 - 19:16 #4
Jeg har indsat et link herunder:

Jeg skrev det af efter et blad for over ti år siden i Windows 7´s barndom, men det virker også på Windows 10.

https://ibb.co/RgMPgcz
Avatar billede Henningth Mester
09. juni 2021 - 19:37 #5
Desværre, virkede heller ikke. "Filters high/low" findes ikke, I henhold til den forrige venlige sjæl kunne man følge Microsoft råd - der gik jeg så på punkt 6 - virkede heller ikke.
Min windows version er 21H1 og beskrevne findes ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2021 - 21:06 #6
#5 Ok.
Tænker så måske problemet ligger i usb portene. Har du forsøgt flere forskellige porte?
Er der strøm forsyning til dvd drevet eller skal usb levere alt spænding?
Tænker måske det får for lidt strøm måske så det ikke detekteres.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. juni 2021 - 23:04 #7
Tanken strejfede også mig - det kan måske være et spørgsmål om der er spænding nok.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. juni 2021 - 07:33 #8
#6
Hvis drevet ikke har ekstern strømforsyning:
https://www.conradelektronik.dk/p/digitus-usb-30-y-kabel-2x-usb-32-gen-1-stik-a-usb-30-1x-usb-32-gen-1-stik-a-usb-30-3000-cm-sort-rund-dobb-1556359
Det trækker strøm fra to usb-porte, men overfører data kun fra det ene. Spændingen vil stadig være 5 volt, men der kan trækkes 2 x 500 milliampere.
Ufarligt. Drevet trækker kun det antal milliampere, der er brug for.
Avatar billede Henningth Mester
10. juni 2021 - 08:10 #9
Takker for interessen for mit store problem. 2 usb stik forbinder drevet. Har også afprøvet usb porte med andre ting - perfekt.
Flytter jeg drevet til min Yoga forbindes det kun med 1 usb-stik - dette virker også perfekt.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2021 - 08:44 #10
Det er således ikke så kompliceret som registre ændringer eller DISM kan gøre. Desværre er disse to intet med hvad din Windows kan gøre, hvad tilslutning skal ske for filtype eller enhed for kendt filtype.

Den som skal fokusere er på Kontrolpanel og Systemindstillinger.
Under Kontrolpanelet er det "Afspil cd'er eller andre medier automatisk".
Under Systemindstillinger er det "Automatisk afspilning".

Det er her hvor du kan yderligere definere hvad for en afspilning skal ske, når disse kendte filtyper eller enhed tilsluttes til din PC.

-Ja, hvorfor virker det ikke til at starte med, i forhold til andre enheder?

Det er således yderligere tiltag foretaget for dig fra din antivirus, at disse automatisk start bliver inaktiveret for at beskytte dig for automatisk start så dit system ikke benytter automatisk start, fordi kriminelle aktører også kan finde på at bruge så simpelt automatisk afspilning til at inficere dit pc med og fra tilslutbart enhed.
Hvis du allerede har en godt antivirus beskyttelse, kan du som sagt kigge på dette yderligere på Kontrolpanel og Systemindstillinger for  "Afspil cd'er eller andre medier automatisk" og "Automatisk afspilning".

Begge disse kan du sagtens søge fra din Startmenu, bare ved at indtaste delvis af teksten så du kan se "Afspil cd'er eller andre medier automatisk" eller "Automatisk afspilning".

God fornøjelse med at rette hvad du gerne vil have ud af disse :-D

Fortsat god dag.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2021 - 09:13 #11
Avatar billede Henningth Mester
10. juni 2021 - 11:08 #12
Tak Jørgen B. for instruktiv video. Alt er sat som du har beskrevet.
Jeg må indrømme at jeg begynder at overveje en geninstallation af Windows med alt det det indebærer af backup af mailbokse, dokumenter musik o.s.v. Det er en træls omgang men jeg kan ikke selv komme på mere. Det har virket for ca. 6 uger siden da jeg anvendte drevet til et mindre projekt - men mit ældste gendannelsespunkt (som jeg har prøvet) er eksakt 6 uger gammelt.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2021 - 11:16 #13
Har du gratis eller betalte antivirus beskyttelse, er det også du måske skal sætte din fokus på?

Helt op til dig og se om gen-opgradering hjælper, start Windows 10 værktøjet og start den og hvis du har trykket "Installer" og har mulighed for at fortsætte med "opgrader", kan det jo være en løsning for at beholde filer og programmer?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juni 2021 - 12:20 #14
Inden man gen installerer bør man måske prøve at slette usb portene i enhedshåndteringen,  genstarte pc og se om det ændrer på det.
Avatar billede Henningth Mester
10. juni 2021 - 15:53 #15
Jeg re-installerer. I skal alle have tak for kreative indslag.