Avatar billede Avriluser Novice
22. juni 2021 - 14:59 Der er 7 kommentarer

Problemer med netværkskort

Hej. Jeg har nogle problemer med min internetforbindelse, og jeg håber, der er nogle, der kan hjælpe.

Jeg har en 1000/100 Mbit internetforbindelse hos Yousee, men men på min stationære pc, kører den kun ca. 300 Mbit, når jeg tager en hastighedstest.

Jeg kører internet via ethernet. Altså med netværkskabel.

Jeg har en pc af ældre dato (Sony all-in-one SVL2413L1E fra 2013), og jeg har kunne google mig frem til, at det kan skyldes netværkskortet, som muligvis ikke understøtter så store hastigheder. Når jeg søger på tilgængelige netværk, viser den også kun netværkskanaler med 2,4 GHz, og ikke dem med 5,0 GHz, så netværkskortet understøtter tilsyneladende ikke dual band.

Nu har jeg så købt en usb ethernet netværksadapter, der understøtter gigabit internetforbindelse samt et netværkskabel, der ligeledes understøtter op til 1000 Mbit forbindelse. Jeg har tilsluttet det til en usb 3.0 port og installeret driveren, og det virker tilsyneladende fint. Forbindelse via ethernet er etableret, og jeg kan gå på nettet.

Men når jeg så tager en hastighedstest, ligger hastigheden på præcis det samme som før. Ca. 300 Mbit. Hvad kan det skyldes? Er det ikke muligt at benytte en usb netværksadapter til en ældre dasktop pc? Jeg skrev til forhandleren inden jeg købte tingene, og de skrev tilbage, at jeg ville opnå fuld hastighed med den adapter.

Er der andre ting, man skal tage højde for? Er der noget, der skal indstilles for at få det til at virke optimalt?

Der er 3 USB 3.0 porte på pc'en, og de skulle være opdateret med de seneste drivere via Windows Update.

Når jeg går ind i netværksforbindelser og tager en status på USB netværkskortet, står der hastighed: 1.0 Gbps.

USB ethernet netværksadapteren er en D-Link DUB-1312, USB 3.0 ethernet adapter.
Netværkskablet er et Sandberg 1 m. up to 1000 Mbits, UTP Cat 6 network cable.

PS. På mobil og bærbar er min internethastighed over 500 Mbit via wi-fi, så forbindelsen er tilsyneladende i orden.

PPS. Jeg har også prøvet at ændre "forbindelseshastighed og duplex" på usb netværkskortet til 1.0 Gbps Full Duplex. Det har heller ingen effekt.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
23. juni 2021 - 12:30 #1
Umiddelbart vil jeg mene at din PC sagtens burde kunne klare 1000Mbits med det interne netværkskort. Måske har du haft et program installeret, hvor du har valgt at drosle ned for hastigheden på et tidspunkt?

Tjek CPU belastningen ved hastighedstesten. Måske kører CPU'en 100% under testen, og kan ikke følge med datamængden. Det kan især hvis ske hvis antivirus kører i baggrunden.

Prøv at starte Windows op i fejlsikret tilstand med antivirus deaktiveret, og tjek hastigheden med det interne netværkskort med kabel forbundet.
Avatar billede Avriluser Novice
23. juni 2021 - 14:01 #2
Tak for svaret.

Du har helt ret. Når jeg tegr testen, kører CPU'en 100%.

Nu har jeg så prøvet at starte pc'en op i fejlsikret tilstand, men det har jeg godt nok problemer med. Jeg har prøvet 3 forskellige måder at gøre det på, men den bliver bare ved med at genstarte i normal tilstand.

Til sidst prøvede jeg en 4. mulighed via kommandprompt, men nu starter den slet ikke op. Nu er der bare sort skærm, når jeg tænder pc'en. Nu kan jeg slet ikke komme ind i Windows.
Avatar billede Avriluser Novice
23. juni 2021 - 14:56 #3
Hallelujah! Nu lykkedes det, at komme ind i fejlsikret tilstand via en ekstern skærm. Og du har jo fuldstændig ret. Da jeg tog en hastighedstest derinde kom den op på over 800 Mbit :-)

Nu er jeg så igen tilbage i normal Windows, og hastigheden er igen tilbage på de knap 300 Mbit.

Så nu er spørgsmålet jo, hvad gør jeg så nu? Hvordan finder jeg ud af, hvor problemet ligger?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
23. juni 2021 - 16:12 #4
Godt! Er glad for at du kom på rette vej. ;-)

Du skal først og fremmest finde ud af hvor ressourcerne bliver brugt/forsvinder hen.

En 1000Mbit forbindelse får hurtigt harddisk/SSD controllerens cache til at blive fyldt op ved hentning af store filer, så downloadhastigheden påvirkes. Hvis du har flere diske i din PC, så prøv at indstille din browser til at putte downloads på disk 2.

Prøv evt. at deaktivere alt sikkerhed der har med internettet at gøre midlertidigt,
Antivirus, Firewall og malwareprogrammer, for at se hvad der bremser nettet mest.

Husk at slå det til igen. :-)

Hvis du har plugins/udvidelser tilføjet til din browser, så prøv at fjerne/deaktivere dem for at se om de påvirker hastigheden.

Der kan også være stor forskel på hvor mange ressourcer de forskellige browsere bruger.

Det kan også være lydkortet, grafikkortet eller måske endda DirectX, der påvirker netværkskortets evne til at levere hurtig data. Onboard lydkort kan give problemer med onboard netkort når der er mangel på CPU-kraft ved hentning af store filer.

God jagt indtil videre!
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2021 - 20:33 #5
Det er jo noget af en ældre All-inOne :-D hihi...

Det tog lidt til at undersøge modellen og se hvad der er på den, baseret på dette model er driver og software kun tilgængelige indtil 2013 og 2014. Ret kort levetid hvis spørger mig, men håber disse vil hjælpe.

På Sony's hjemmeside ophørte seneste drivers, men du kan alternativt søge ud fra respektive enheds-udviklerne, og se om det vil virke efter hensigten.

Modellen: Sony All-in-One SVL2413L1E
https://www.sony.dk/electronics/support/desktop-pc-svl-series/svl2413l1e/downloads

Din PCi:
https://www.sony.dk/electronics/support/svl-series-svl2411-series/svl2413l1e/downloads/Z0003714

Og endelige enheds-udviklerens hjemmeside:
https://www.realtek.com/en/component/zoo/category/network-interface-controllers-10-100-1000m-gigabit-ethernet-pci-express-software
- Kig under 'Windows' og se om du kan installere 'Windows 10' udgaven som er med 2021 driver.

Jeg håber at det vil hjælpe.
Avatar billede Avriluser Novice
23. juni 2021 - 20:52 #6
Hej Jørgen B.

Jeg har skam installeret Win10 på den, men ja, som du siger, er det en ældre svend, så det ender nok bare med, at jeg køber en ny :-) Det er nok på tide. Jeg har bare været super glad for denne Sony, og det ærgrer mig, at de ikke laver all-in-one pc'er mere.

Men jeg gider ikke bøvle mere med det, og den halter jo lidt hist og her. Så jeg er gået på udkig efter en ny :-) Jeg kan ikke få det internet til at køre optimalt, og jeg vil gerne have fuldt udbytte af min 1000 Mbit hastighed.
Avatar billede supportsiden Professor
19. juli 2021 - 14:53 #7
Husk at der må kun være tilsluttet den PC som udfører hastighedstest og som #1 siger, start op i fejlsikret tilstand med netværk (Start / Indstillinger / Opdat. og Sikkerhed / Genoprettelse / Avanceret start - genstart nu )
Der må IKKE være andet netværksudstyr mellem PC og router

Du kan ikke måle hastigheden over WiFi og få et retvisende resultat.