Avatar billede Boe Seniormester
23. juni 2021 - 16:14 Der er 1 kommentar og
4 løsninger

Betinget formatering når værdi ligger mellem...

Hej Experter,

Jeg slås med formuleringen af en betinget formatering. Jeg har værdier i 7 kolonner (G:M) og de to kriterie til bestemmelse af farvevalg i hhv. N og O (dvs. variable betingelser for hver række - i alt 115 rækker)

* Hvis G2 (G2:M115) er under $N2 (n3...n115)  - ingen farve (dvs. ingen formatering / ingen regel)
* hvis G2 (osv) er over (>=) $N2 (n3...n115) men UNDER (>=) $O2 (o2..o115) skal format være gul
* hvis G2 (osv) er over (>=) $O2  (02...0115) skal farve være grøn

Det er den midterste der driller mig - formuleringen af reglen for værdier "mellem".
jeg prøver med fx:  =$N2<=G2<=$O2
- men det virker ikke.

Jeg har den betingelse der driller mig ("mellem") som det første betingelse i rækkefølgen.

Er der nogen der har et bud på hvad jeg gør forkert? vh. Britta
Avatar billede jens48 Ekspert
23. juni 2021 - 19:56 #1
Mærk G2:M2 op og brug
=(G2>=$N2)*(G2<=$O2)
Avatar billede Mads32 Ekspert
23. juni 2021 - 20:07 #2
Avatar billede Boe Seniormester
23. juni 2021 - 21:27 #3
Hej Jens48. TAK - SUPER godt - jeg interesserer mig lidt for "hvorfor" - skal man altid bruge * når begge betingelser skal være opfyldt?.... og kunne man gøre det med fx 3 betingelser også - da også med * ?

Jeg har ikke udfordringer med formler i excel generelt - men formuleringen af betingelser driller mig - er der et godt link til et sted jeg generelt kan blive klogere...
PS: problemet er jo løst for nu, så svar kun hvis du har tid/lyst...

Og til Mads - jeg tjekker lige din løsning også - godt tip med at bruge "OG" - det giver god mening TAK 👍👌
Avatar billede jens48 Ekspert
23. juni 2021 - 23:37 #4
Når man ganger og et af leddene er falsk (=0) bliver hele udsagnet falsk eller 0. Ja, du kan uden problemer have mange led. Det svarer logisk til OG funktionen. Hvis kun en af betingelserne behøver at være opfyldt skal leddene lægges sammen i stedet. Det svarer til ELLER funktionen
Der ligger masser af sider på nettet om det, men jeg har ikke umiddelbart nogen at anbefale.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. juni 2021 - 08:17 #5
@Boe

Jeg uploader hermed til Dropbox en enkelt fil, jeg brugte til Excel undervisning for mange år siden (10 år eller mere). Måske kan du og andre få lidt glæde af den. Teksten er skrevet på engelsk, men mon ikke det går. Det er nok især det ark der hedder Logic, der måske kan være interessant for dig. God fornøjelse.

https://www.dropbox.com/scl/fi/039sznlkiari0xutekxsp/ABC.xls?dl=0&rlkey=v57t9d5xn66604ph3er14v8g4