Avatar billede Buggelsgaard Novice
14. juli 2021 - 11:23 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Fast predefineret tekst i excel-celle med roll-down funktion

Jeg har et simpelt ark, som skal bruges som skabelon for flere brugere. I flere felter skal de vælge et svar fra en roll-down liste.
Det viser sig, at det ikke er entydigt, at de skal skrive angive et svar i feltet - og derfor kunne jeg godt tænke mig én af to ting:
- Enten at der i hver celle står f.eks. "vælg" - måske med en anden lysere tekstfarve, så det ikke bliver for dominerende. Så kan man regne ud, at man skal angive noget her. Når man så vælger fra rullelisten, så bliver dette angivet med f.eks. alm sort tekst, så det tydeligt står frem.
- Eller at der er en fast drop-down pil vist i de relevante felter, så man også her kan se, at man skal foretage et valg. Denne dropdownpil skal dog være inde i selve feltet, da det ellers forstyrrer nabofelterne.
- Eller måske noget helt andet og smartere.

Jeg synes at have brugt det for en del år siden, men kan simpelthen ikke genfinde det.

- Funktionen med en infomeddelelse når cellen er aktiv er ikke tilstrækkeligt - det er prøvet. Ligeledes duer det heller ikke at skrive generelle beskeder om at der skal angives noget - eller lave cellerne en bestemt farve.
14. juli 2021 - 11:30 #1
Hej
Hvordan har du oprettet rullelisten??
Jeg plejer at skrive det som punkt 1 på listen - "Vælg her" eller endnu bedre "Vælg xxx".
Hvis du bruger datavalidering til at oprette rullelisten kan du sætte baggrundsfarve på cellen ligesom en "normal" celle.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Avatar billede Buggelsgaard Novice
14. juli 2021 - 13:32 #2
Tak for svar, Birthe.

Jeg har brugt datavalidering.
Selv om punkt 1 på listen er "vælg her", så står den ikke default i cellen - man skal stadig ind og åbne selve rullelisten for at få den vist.

Er på jagt efter en løsning, hvor der enten står "vælg" eller "Vælg her" med lys skrift - og når der så vælges, så bliver skriften alm. sort.
Eller måske bare en permanent dropdown pil INDE i boksen.

Se eksempel her: https://1drv.ms/u/s!AqAmnxjI1d2RgthZqHqVntGqwyDHXg?e=cPHbd8
Avatar billede kim1a Ekspert
14. juli 2021 - 14:16 #3
Punkt 1 kan jo gemmes som valg inden du gemmer listen som en template / skabelon.

Jeg har ikke testet Birthes forklaring til svagere tekst, men hvis du bruger en betinget formattering kan cellens værdi med "vælg her" sættes så cellen har svagere skrift.
Avatar billede Buggelsgaard Novice
15. juli 2021 - 13:01 #4
Tak Kim1a - det var en fin løsning - men ganske brugbar. Havde ikke lige tænkt på den :-)