Avatar billede IrisLF Juniormester
18. juli 2021 - 19:51 Der er 4 kommentarer

søge i kolonne og returnere flere rækker

Hej eksperter

Jeg har et Excel ark med en publikationsliste

Jeg skal lave en søgefunktion, i et andet ark, hvor man kan søge på f.eks. forfatternavn og så skal den returnere ALLE de rækker med publikationer af den pågældende forfatter.

Hvis jeg bruger Xopslag, returnerer den kun den første række med den pågældende forfatter.

Alternativt tænkte jeg at prøve en datamodel og så oprette tabeller og skabe relationer.
Jeg møder dog denne udfordring: En forfatter står ofte bag flere publikationer, men en enkelt publikation kan også kan have flere forfattere.
(Publikationslisten indeholder pt. en række for hver forfatter per publikation).

Det tænker jeg er en mange-mange relation - og så vidt jeg kan forstå, kan datamodellerne ikke håndtere det?

Overvejede noget så simpelt som at anvende "sorteringsværktøjet - men så sidder brugerne direkte med det pågældende ark.

Findes der en forholdsvis simpel løsning, der tillader mig at søge på forfatternavn eller titel og så få returneret alle de relevante rækker?

På forhånd tak :-)
Avatar billede IrisLF Juniormester
19. juli 2021 - 16:09 #2
Hej xl-Enthusiast

Tak for dit svar og din løsning. Det bringer mig absolut tættere på - Og det ser næsten ud til at virke... :-D
... og så alligevel ikke helt. ...

Jeg har tyv-stjålet din formel - og tilpasset den så den returnerer data fra alle kolonnerne  (ISBN, Udgiver, Årstal o.l.) - og jeg har flyttet søgefeltet til et mere oplagt sted.

Men - den returnerer konsekvent ikke de 3 første rækker af resultaterne (især trist for de forfattere der har udgivet færre end 3 publikationer). Jeg kan ikke gennemskue hvorfor?

Desuden, trods HVIS.FEJL "", så får jeg stadig #NAVN? fejlen i alle de celler der har formlen, men hvor der ikke returneres rækker. Jeg ved ikke hvordan jeg skal løse det, når den samme formel virker som den skal, i din projektmappe?
Ligesom at der, i rækker der returneres,  står "0", i de celler der ikke har data (dette har jeg dog løst med betinget formatering).

Et tillægsspørgsmål - hvad hvis jeg gerne vil kunne vælge mellem at søge på f.eks. titel, forfatter, editor eller ISBN?
Det behøver ikke at være fra samme søgefelter, men resultaterne skal helst kunne vises i samme område...

Et andet spøjst spørgsmål, som jeg håber du, eller andre har et svar på...
...  jeg har valgt at lave datavalidering med rulleliste (fra kolonnen forfatter) i søgefeltet - men selvom jeg har flueben i "ignorer tomme" , tager den stadig tomme med.
Ligesom med HVIS.FEJL, så føles det som om Excel ikke "lytter" ...

PFT :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. juli 2021 - 16:34 #3
Enten bliver du nødt til at uploade din fil til Dropbox eller også via Personlig besked sende mig din mailadresse, så vi kan komme i kontakt på den måde. Ellers bliver det for besværligt.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juli 2021 - 04:49 #4
Lav din publikationsliste som en Tabel.
Hent din Tabel ind på et andet ark og brug Filter funktionen.