Avatar billede Peter Forsker
28. juli 2021 - 10:05 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Oprette servicebog

Hej eksperter
Jeg går og overvejer at bygge en slags servicebog / reparationsoversigt over vores udlejnings værktøj og maskiner,
Desværre har jeg ingen erfaring i programmering, men ved ikke hvorfor, men har tænkt at Access må kunne bruges til det, trods jeg heller ikke kender til Access, men det er jo en database hvor man kan gemme nogle ting i.
Jeg vil gerne lave en forside, hvor man kan søge på registreringsnummer, stelnummer, maskintype m.m
Kan i hjælpe mig lidt videre med hvilket program der vil være godt at bygge det i.
Jeg er villig og god til at lære nye ting
Avatar billede wise Seniormester
28. juli 2021 - 10:27 #1
Du har ret Access kan fint gøre det.

Man kan tænke på Access som en række lister (Excel ark). I en liste, er hver række “en post”, hvert kolonne er et felt.
Så god forberedelse er at tænke over hvilke ark og kolonner der skulle være.
Fx et ark med maskiner hvor kolonnerne er unikt maskinnr, navn, type, serienr etc. Et andet ark med service: maskinnr, dato, notat, initial på den der har udført etc. Maskinr fra service skal så bindes med maskinnr som fremmednøgle så man ved at angive “1010” kan finde alle oplysningerne om maskine 1010 i den anden tabel.
Det er hele ideen med en ralatiationsdatabase. At man angiver maskinnr og person-id i service tabellen og så har alle oplysninger om maskine og medarbejdere i egne tabeller, så data kun gemmes et sted.

Så vil du kunne søge maskinerne frem på en oversigt i Access og når du “går ind på dem” vil du kunne se fx servicelinjerne på DEN maskine.

Det kan gøres i Access og andre tilsvarende databaser. Access er for få brugere på en lokal Windows installation. Man kan (med en del færre wizzards (=mindre hjælp ) lave det online en en fx mysql database og en webløsning. Du er meget hurtigere igang med Access så start gerne der.
Avatar billede wise Seniormester
28. juli 2021 - 10:31 #2
Hvis du laver de 2 tabeller (=grund ark) i Access er du godt igang. Så skal du have bundet “fremmednøglen” på maskinnr. Og lavet en formular der viser EN maskine og dens linjer. Pg muligvis en formular der viser alle maskiner.
Det bør være rimelig simpelt med de indbyggede wizzards. Opret tabel x 2 og opret formular x 2

Jeg har mest arbejdet i Access version 2, (1993-1995) så de helt præcise knapper kan jeg ikke lige udpege ;-)
Avatar billede Peter Forsker
28. juli 2021 - 12:21 #3
1000 Tak Wise 👍
jeg har nu prøvet at "lege" lidt med det, og kan godt se at jeg får nogle udfordringer, da der er aaaalttt for mange ting det kan 🤣, så jeg får nok rigtig meget brug for Eksperten her, og vores alles rigtig gode ven Google
Avatar billede supertekst Ekspert
09. august 2021 - 13:32 #4
Hej Peter
Arbejder udelukkende med Microsoft Office, herunder også Access.
På min www.supertekst-it.dk kan du få et indtryk af, hvad jeg arbejder med.
Tilgang til et givet system kan også ske via en brugergrænseflade (udviklet via VBA), som ligger over en database, således at bruger kan betjene systemet herfra.
Mvh
Peter Braagaard