Avatar billede Steinbeck Mester
04. august 2021 - 22:16 Der er 5 kommentarer

Hent valgt pivot udsnitsværdi til celle

Hej,

Jeg har et ark med flere udsnit.
Jeg kunne godt tænke mig at referere til en valgt værdi i udsnittet, i en given celle.
Lad os sige at der i B3 skal refereres til udsnittet døbt Dato. Heri er der valgt 28-07-2021. Der skal dermed i B3 ende med at stå 28-07-2021.
Avatar billede kim1a Ekspert
05. august 2021 - 07:39 #1
Skriv = i celle B3 og tryk på den værdi i pivoten du vil have. Den bygger selv referencen.

Hvis du ikke ønsker at den refererer til en bestemt kolonne og række værdi (altså en form for hvad end der står når jeg vælger bil1 og farve1 så kan du i stedet skrive celle referencen (f.eks. C8 hvis det er her det står).
Avatar billede Steinbeck Mester
06. august 2021 - 10:29 #2
Hej Kim,

Værdien står ikke i pivoten. Den er kun i udsnittet.
Avatar billede kim1a Ekspert
06. august 2021 - 11:54 #3
Ah, Vi er ude i en slicer - jeg misforstod dit udsnit :-)

Hvordan havde du tænkt dig at vælge den 28/7-21 fremfor f.eks. 27/7-21? Måske vi kan bygge det ud fra pivoten alligevel.
Avatar billede Steinbeck Mester
06. august 2021 - 17:59 #4
Ja. Korrekt. 🙂

Jeg har datoerne i pivotudsnittet men skal bruge det som en del af en overskrift til en rapport. Den ændrer sig hver dag når data er importeret i power query. Datoen skal således ikke være vist i pivoterne. (Der er mange 🙂)
Avatar billede kim1a Ekspert
07. august 2021 - 07:13 #5
Det ser ud til at bedste forslag online er at have en dummy pivot med bare dato som du så kan referere til. Den vil jo stadig følge din slicer 100%
Se f.eks. denne:
https://www.myonlinetraininghub.com/use-excel-slicer-selection-in-formulas
eller
https://p3adaptive.com/2010/12/another-way-to-get-and-use-slicer-values-in-formulas/

Denne ekstra pivot kan reelt set stå på et seperat ark, men du skal i så fald opdatere begge pivoter.
Der er ingen mulighed for dig at have datoerne direkte i din oprindelige pivot uden at data præsenteres forkert?
For i så fald kan referencen jo "bare" være:
=GETPIVOTDATA(kolonnenavn på dato;reference til celle hvor overskriften i pivoten står;overskrift på kolonnen der skæres fra;værdien i førnævnte kolonne) altså for min simple pivot:
=GETPIVOTDATA("Beløb";$A$3;"Tekst";"Bro Malmø ud")