Avatar billede Noah_RC Juniormester
06. august 2021 - 23:15 Der er 4 kommentarer

Hvad er der galt med min PC?

Hej Alle
For et par dage siden tjekkede jeg min MSI Afterburner, og min clock-hastighed er faldet meget ned på både CPU og GPU. Mine fps er også faldet fra 120 til 70-80. Jeg ved ikke rigtigt, hvad der er galt. Jeg har også opstartproblemer. Når jeg klikker på tænd, slukker min pc under et sekund senere. Jeg venter så 5 sekunder, og pludselig tænder den igen. Dette sker hver gang jeg prøver at tænde min pc. Alle disse ting skete på omkring samme tid her i ugen.
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. august 2021 - 23:57 #1
Har du meget støv i kabinettet?
Er der fri luft gennemstrømning i dine blæsere?
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. august 2021 - 10:06 #2
Hvis der er tale om mere eller mindre pludseligt opståede problemer, kan det dårligt være på grund af støv. Normalt vil computeren lukke ned, når den har nået en kritisk temperatur, og denne temperatur nåes først efter den har været tændt i nogle minutter og specielt ved hård belastning, hvor CPU´en bliver meget varm.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2021 - 10:27 #3
Mit bud er du har en forsyning der er på grænsen til ikke at virke mere.
Hvis din psu taber en smule effekt vil performance på pc automatisk gå nedad.
Støv og snavs vil komme gradvist efter hvor beskidt den bliver.
Mange for blæst selve bundkortet rent for støv, men glemmer forsyningen. Kører den varm vil den gå ned i ydelse.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. august 2021 - 20:19 #4
PSU´en - og resten af computeren kan renses med trykluft. Denne kan købes på dåse flere steder. Bare husk at holde blæserne stille, mens disse blæses rene, da lejerne ellers kan blive ødelagt pga. for høje omdrejninger.

https://www.avxperten.dk/komprimeret-luft/?gclid=EAIaIQobChMImO-dyMKf8gIVFuXICh2MrwAfEAAYASAAEgKwifD_BwE

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106/