Avatar billede nu_igen Professor
07. august 2021 - 20:14 Der er 6 kommentarer

kopiere foto fra Win 7 til ekstern HD

Hej - Jeg gør mest i fotografering og blogskrivning og har de seneste dage ryddet op i mine billeder (Billedbehandlingsprogram ACDSee Photo Studio Ultimate 19). Jeg har ca. 79 GB billeder og de fleste er endda formindskede til brug på bloggene, hvor de ikke må fylde så meget. Der er ca. 1.600 mapper med billeder. Nogle familiebilleder er bibeholdt i stor størrelse med flere MB.

Jeg vil gerne kopiere billederne til ekstern HD, men hvordan bærer jeg mig ad? Kan jeg sætte pc´en i gang med det i mange timer eller er jeg nødt til at dele op i mange portioner (mapper) ad gangen?

Mit billedprogram har en tilknyttet database.. Jeg har brugt det i mange år med adskillige opgraderinger.

Jeg ved godt at jeg kan lave en back-up med integreret database.......... men det tør jeg ikke! Jeg vil nøjes med at kopiere billeder og videoer.
Mon nogen kan hjælpe?
bedste hilsner - Ingeborg
Avatar billede Erik K Ekspert
07. august 2021 - 21:01 #1
Prøv følgende:

Du bør kunne åbne stifinder og så finde den mappe, der indeholder de 1600 undermapper. Star med at finde den mappe og så åbner du en ny side i stifinder og finder det drevnummer den eksterne HD har.

Træk så mappen over i mappen på det tilsluttede drev, så vil der blive lagt kopier over på den eksterne disk.

Det er godt nok en god mængde, så det kan tage lidt tid, afhængig af din PC, men det burde kunne lade sig gøre.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. august 2021 - 15:05 #2
Som udgangspunkt Gemmer det ikke billederne hos sig selv - men man udpeger i diske, biblioteker mm det skal indeholde. Billederne bliver liggende hvor de ligger. Har du ikke gjort noget specielt - kig så i biblioteket billeder fra stifinder.  Lav evt søgninger efter *.jpg fra diskens rod ( eller efter enkelte billeder ) også i stifinder.

Afhængig af hvor meget du har brugt programmets faciliteter er det vigtigt du backer databasen op -jeg gør det uden billeder - databasen indeholder metadata og miniaturer af billederne mm.  Har du tagget billeder ligger det også der - har du brugt ansigtsgenkendelse er det en tung del at genskabe uden backup. Al flytning af mapper billeder med mere bør foregå i ACDSee for ikke at spolere databasens indhold.

Medmindre du kopierer kan  det samme billeder der kun igger et sted tilgås mange steder fra i ACDSEE - f.eks personer Berit - eller på tidslinien 2021-08-08 eller på de tags du har tilføjet Fødselsdag-Berit f.eks - bacup af billeder kan sagtens ske fra stifinder - mængdemæssigt -størrelses mæssigt er det ikke et problem.

USB3 dikse er Godt - usb2 acceptabebelt - USB1.1 dødens pølse.
Avatar billede supportsiden Professor
14. august 2021 - 07:18 #3
https://freefilesync.org/
I dette kan du oprette jobs til sync eller kopiering - men øv dig først
Har brugt dette til kopiering af forholdsvis store datamængder uden problemer
Men det er forholdsvis teknisk
Avatar billede nu_igen Professor
17. august 2021 - 13:41 #4
Tak for svarene. Jeg har desværre ikke haft tid til Pc på grund af havearbejde. Kigger på jeres forslag.
@Kurt54
Bruger du ACDSEE?
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. august 2021 - 14:23 #5
Jeg bruger Irfanview , ACDSEE 17  og ACDSee Photo Studio Ultimate 2019 .

Opgraderede pga ansigtsgenkendelse mm.

Har prøvet en del andre også.
Avatar billede nu_igen Professor
17. august 2021 - 15:17 #6
Jeg har brugt ACDSee Photo Studio Ultimate 2019 og tidligere udgaver i mange år. Har på fornemmelsen at der ikke er ret mange brugere i DK. Jeg bruger ikke ansigtsgenkendelse.
Tak for svaret
Ingeborg