Avatar billede Btimmer Seniormester
11. august 2021 - 09:31 Der er 8 kommentarer

Microsoft - Running Matic ???

Jeg er her til morgen 3 gange blevet ringet op af engelsktalende personer.
Jeg er ikke god til engelsk og bad dem om at tale dansk, men det ville/kunne de ikke. Den ene sagde han var fra USA. Alle ringede fra 3 forskellige telefonnumre, men alle med +45 foran og det er jo Danmark.
Som jeg forstod det, havde de oplevet problem med min computer og ville gerne ind og rette. De sagde de ringede fra Microsoft og de talte om Running Matic. (I øvrigt har jeg hemmeligt telefonnummer)
De var lidt agressive, blev ved - og alle 3 gange måtte jeg lægge røret på.
Lyder der ikke forkert?
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. august 2021 - 09:48 #1
Det kan ikke være meget tvivl om at det er fup. Hvis det er fra de samme numre opkaldene sker så bloker disse numre på din telefon. Ellers læg på.
Mvh.
ErikHg
Avatar billede Btimmer Seniormester
11. august 2021 - 10:43 #2
Hvad er Running Matic?
Avatar billede INK Ekspert
11. august 2021 - 10:54 #3
Det er helt klart forsøg på fup og svindel. Microsoft vil ALDRIG ringe til dig, med mindre du har aftalt det. Læg på hver gang!
Avatar billede KHN Guru
11. august 2021 - 11:08 #4
Running Matic er bare et smart udtryk, Dem der har ringet til dig har brugt.
Kan kun tilslutte mig hvad #1+3 skriver.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. august 2021 - 11:44 #5
Bare det at personen/plauglen der ringer, taler engelsk får alarmklokkerne til at ringe og advarselslysene til at blikke. At de så også virker "lidt aggesive" understreger yderligere at det er fup og svindel.
Jeg har derimod modtaget mails fra Microsoft Danmark, men dette var efter aftale. Disse indehold heller ikke links, hvad man også skal passe meget på med at klikke på.
Pointen er: smid hellere røret på 10 gange, end at fortsætte samtalen én gang ved den midste tvivl.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2021 - 12:29 #6
Det er desværre sådan i dag at man ikke kan vurdere om det er et dansk nummer der ringer. Derfor når man får en person der slet ikke vil tale dansk så skal man lægge på. Det samme gælder hvis der er en fra en bank eller en politimand ringer for at advare mod transaktioner på ens konti. Det er typisk også personer der vil lokke oplysninger ud så de kan lænse din konto.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. august 2021 - 10:15 #7
Træk dem en tur rundt i manegen, før du smider dem af.
"Yes, I have problems. My computer takes a very long time to start up. Starting it now."
Gå en tur ud og få lidt frisk luft.
Hvis de stadig hænger på:
"My Linux computer will not start up today. Goodbye!"
Så ringer de ikke igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2021 - 12:07 #8
#7 Haha