Avatar billede 1Dorte Guru
13. august 2021 - 21:44 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Google maps til gpx

Hej.
Jeg har lidt problemer med
https://mapstogpx.com/

Findes der et alternativ, hvor jeg kan få min google maps rute konverteret til en gpx-fil?

Mit problem er, at jeg i Google maps har tastet ca. 3 steder ind, ændret lidt på ruten i forhold til Googles forslag. Men når jeg laver det om til en gpx-fil, glemmes mine ændringer. Til info bruger jeg gpx-filen i Route Generator, fordi jeg vil lave en video med min rute.

Mvh Dorte
Avatar billede kurtba Ekspert
13. august 2021 - 22:19 #1
Jeg har brugt Route Generator flere gange, men det var den gamle version, hvor man ikke kunne importere gpx filer. Hvad hvis du i stedet bruger det program, som de viser i deres tutorial hos Route generator? Jeg prøvede det lige. Lavede en route og lavede så 2 ændringer ved at trækker vejen til en ny rute. Gemte og importede og den tog ændringerne med.
Men ellers kender du vel også funktionen med, at man gemmer et print screen i google maps og importerer o Route generator. Herefter kan man direkte tegne den rute, som man vil vise. Den metode plejer jeg at bruge.
Avatar billede 1Dorte Guru
14. august 2021 - 12:48 #2
Tak for forslag, som jeg har forsøgt mig lidt med. Jeg kunne dog ikke få OpenRoute Service til at virke, så det endte med, at jeg blot lavede lidt flere punkter i mit google map, inden jeg konverterer det til en gpx-fil.
Avatar billede wjens Guru
14. august 2021 - 20:28 #3
Jeg bruger GPS Babel (navnet er taget fra Babelstårnet).
Den klarer bl.a. KML/KMX > GPS som du er ude efter.
https://www.gpsbabel.org/download.html

Hvis du har en Garmin dims, kan du bruge deres online ruteplanlægger. Den leverer fine GPX filer direkte.
Avatar billede 1Dorte Guru
17. august 2021 - 21:48 #4
Hej wjens,
Øv også, jeg har desværre først opdaget din besked nu.
Tak for input, jeg prøver dit link af om nogle dage.

Jeg har lige nu selv opdaget det med mit Garmin smarthwatch. Men mon ikke min GPS i bilen kan det samme. (den bruger jeg dog normalt ikke, men det kunne jeg jo gøre, når jeg ved, at jeg gerne vil gemme ruten som en gpx-fil).

Der er også en app, som hedder relive. Der kan man også fra en pc'er (relive.cc) hente en GPX-fil. En kort vejledning i det (jeg har kun prøvet det lidt):
App’en ”Relive” – jeg har brugt den gratis version og altså heller ikke den gratis første måned
Jeg installerer app’en og vælger ”optag”. Vær opmærksom på, at den er forudindstillet til at gå standby og ikke registrere ruten, hvis batteriniveauet er under 60% (jeg er lidt usikker på antal %)
I app’en kan man gemme en lille video, og det kunne jo være fint. (jeg er dog ikke tilfreds).
På pc går jeg til relive.cc og logger ind.
Under ”Mine data” kan man se aktiviteterne, og man kan downloade gpx-filen.

Og en kort vejledning til mit Garmin Smartwatch:
GPX-fil fra mit Garmin smartwatch:
connect.garmin.com  - og login  (jeg kan ikke gøre det via app’en)
Ude i venstre side-menu – vælg ”alle aktiviteter”
Vælg den ønsket aktivitet
Tryk på tandhjul i øverste højre hjørne.
Vælg ”Eksporter til GPX”.
Når jeg igangsætter en aktivitet, venter jeg ikke på at min Garmin ur har fundet GPS, men det afsløres når, jeg eksporter til GPX, da det første stykke ikke er med.
Avatar billede Erik K Ekspert
17. august 2021 - 23:29 #5
Hvis du har Ur og GPS fra Garmin, kan du planlægge en rute på PC og efterfølgende overføre ruten til din enhed. Programmet hedder BaseCamp og er gratis.

Når man har gennemskuet funktionerne er det nemt at arbejde med - har brugt det i årevis.
Du kan hente programmet her:  https://www.garmin.com/da-DK/software/basecamp/
Avatar billede 1Dorte Guru
18. august 2021 - 07:35 #6
Hej Erik
Tak for tip, omend jeg (i hvert fald pt) ikke får brug for det. Jeg vil hellere kunne få en gpx-fil udaf den allerede kørte rute.

Jeg vil i dag tage min Garmin Drive 50 (gps til bil) med på en tur, jeg bruger den ikke på turen, men den er tændt. Bagefter vil jeg se, om jeg kan få en gpx-fil over den kørte rute.
God dag.
Dorte
Avatar billede Erik K Ekspert
18. august 2021 - 10:13 #7
Jeg kender ikke den model, men det kan jeg på min, når "logfile" er slået til.

Det bruger den til "track back", som kan bruges til returkørsel til udgangspunktet.
Avatar billede 1Dorte Guru
18. august 2021 - 11:40 #8
Nu har jeg rodet lidt med min Garmin GPS. Her er en hurtig vejledning til at eksporterer en GPX fil ud af Garmin Drive 50.

På GPS'en: Indstillinger - Enhed - Rejsehistorik  er der allerede flueben i myTrends, hvor jeg har været og Triplog.
Jeg har downloadet basecamp. Jeg har tilsluttet GPS'en til min pc'er, og jeg har trykket på ikonet "modtag fra enhed".
I basecamp kan jeg nu se mine tidligere kørte ruter.
Til venstre er der øverst et bibliotek, hvor jeg står på mappen "Data modtaget fra Drive 50" - når der står er der undermapper (pt  kun 1) efter dato, hvornår jeg har overført data fra GPS til pc.
Når jeg står på den mappe, kan jeg i vinduet under trykke på "aktiv log: åååå-mm-dd" .
I øverste menubjælke vælger jeg "fil" - "eksporter" - jeg kan så vælge mellem det hele, eller det valgte. Umiddelbart virker det bedst at tage dem en efter en.
Og jubii, jeg har en GPX-fil.
Avatar billede wjens Guru
18. august 2021 - 17:43 #9
Godt at du kom videre. Der findes mange forskellige gode løsninger til GPX filer.
Får du brug for at tegne ruten ud på landkort er her en jeg ofte bruger:
https://print.get-map.org/
Avatar billede 1Dorte Guru
18. august 2021 - 17:59 #10
Tak Guru.
Jeg har lige prøvet det hurtigt. Det virker nemt. Det kan bestemt godt være, at jeg vil bruge det en dag.
Men lige nu bruger jeg GPX-filen til videoer, der viser min rute :-)
Mvh Dorte