Avatar billede Seb Praktikant
19. august 2021 - 15:44 Der er 6 kommentarer

Computer vil ikke boot efter strømafbrydelse

Hej. Vi havde en elektriker på besøg, som i forbindelse med sit arbejde var nød til at afbryde strømmen. Da jeg får det at vide slukker jeg min stationær, men den når ikke helt at slukke før at han afbryder strømmen. Da han så har lavet sit arbejde og strømmen er tilbage tænder jeg igen min computer, men nu vil den ikke boot windows. Jeg når til der hvor motherboard producenten vises og man har mulighed for at komme til bios.

Jeg har prøvet få den til at fejlboote 3-4 gange så den går igang med automatic repair/prøver at få den i safe mode. Efter den har stået og " preparing automatic repair" går den i black screen.

Jeg har prøvet at tage strømmen fra og holde startknappen nede for at aflade systemet.

Vi har fået at vide at strømmen vil blive afbrudt i forbindelse med hans arbejde. Jeg spurgte ham om hvornår det ville være og han sagde om 15 min. Efter de 15 min siger han at det er nu (afbryderen sidder lige ved siden af min computer). Han kan se at jeg begynder at lukke ned og tager strømmen imens han kan se at computeren ikke er helt slukket endnu.
Det sidste her skriver jeg i fohold til om nogen vil mene at jeg har en sag at føre imod elektriker firmaet.
Har læst lidt om folk i samme situtation men kan ikke rigtig finde en løsning. På forhånd tak.

- Seb
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. august 2021 - 16:49 #1
Du skriver at det er en statinoær. Prøv at fjerne det lille blanke batteri der sidder på motherboardet et øjeblik. Der er sandsynligvis også to eller tre små metalpinde der stikker op. Kortslut disse med f.eks. en skuetrækker. Bagefter isæt batteriet. Bagefter er der en chance for at pc´en starter. Booter den ikke fra harddiske,n så gå ind i i bios, Sandsynligvis er det "Delete" knappen der skal trykkes på. Derefter kan du komme ind at vælge hvor pc´en skal boote fra. Klik derefter på F10.

Det er da værd at prøve.
Avatar billede Seb Praktikant
19. august 2021 - 17:17 #2
Tak for svaret. Det hjalp desværre ikke. Det næste jeg er igang med at prøve nu, er at lave en cutom install af windows og så derefter hente tidligere filer fra oldwindows mappen. Det nye installation (bootet fra usb) når dog ikke længere end lige at vise windows logo og loading cirklerne og så går den i en helt lilla/blå skærm uden der sker yderlige.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. august 2021 - 17:19 #3
Prøv at boote på et andet medie - en LINUX eller et Windows installations medie.

Hardwaren skal kunne tåle strømmen forsvinder -
Avatar billede Seb Praktikant
19. august 2021 - 17:25 #4
Tak for dit svar. Jeg har lavet et installation medie på usb som jeg går ud fra er det du mener. Det ligner at den skal til at starte installationen men så går den over i en helt blå/lilla skærm.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. august 2021 - 18:46 #5
Ja det var det jeg nente.

Så vil jeg prøve en Linux live - gerne med harddisken afmonteret - nok at fjerne kabler.

Du lyder som der er data på disken du vil redde -at mounte den som sekundær disk på et andet system er en mulighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2021 - 20:41 #6
Tillæg til #5
Med Linux live kørede med disk monteret bør man kunne kopiere data ud