Avatar billede mh-j Juniormester
22. august 2021 - 09:15 Der er 4 kommentarer

PDF automatisk ind i excel

Jeg har en produktions information hvor jeg skal have en PDF tegning udskrevet sammen med.
Jeg har nogle oplysninger i toppen af arket og tegnings nummer her skulle den tage tegningsnumret og lægge det ind under teksten. Så det kun er tegnings nummer der bliver skiftet så automatisk der kommer en ny tegning
Avatar billede meiland Mester
24. august 2021 - 22:49 #1
Hej.

Du kan ikke hente pdf'erne ind i excel, da billedformatet ikke omfatter pdf.
Hvis du der i mod har tegningerne liggende i f.eks. jpg, så findes der en løsning.
Makroen skal selvfølgelig køres inden print. Du bliver nødt til at have et passende antal tomme rækker, så det ikke skjuler din tekst. Det nemmeste er, hvis de har samme højde.

Sub Indsæt_billede()

    Dim Folder As String
    Dim FilNavn As String
    Dim objPic As Picture
    Dim rngCell As Range

    Folder = "C:\demo\" 'ret selv stien så den passer
    If Right(Folder, 1) <> "\" Then
        Folder = Folder & "\"
    End If
    FilNavn = Range("A1").Value  'Navnet på din tegning

    Set rngCell = Range("B4") 'Her indsættes billedet

    Set objPic = ActiveSheet.Pictures.Insert(Folder & FilNavn)
        With objPic
            .Left = rngCell.Left
            .Top = rngCell.Top
            .Height = rngCell.RowHeight
            .Placement = xlMoveAndSize

            .ShapeRange.LockAspectRatio = True
            .Width = 250  'Bredde på billede - prøv dig frem
        End With
End Sub
Avatar billede mh-j Juniormester
25. august 2021 - 15:58 #2
Alle tegninger er i PDF og man kan med objekt få tegningen ind, men jeg skal gøre det manuelt, derfor hvis man kan lave en makro der kunne ville det bliver noget letter
Avatar billede meiland Mester
26. august 2021 - 01:43 #3
Kan du optage en makro, mens du manuelt indsætter en pdf?
Hvis du kan, så læg koden op, så vil jeg gerne kigge på den.

Jeg kan nemlig ikke få excel til at indsætte en pdf..

Hvis du ikke har fanen Udvikler, så kik her:
https://support.microsoft.com/da-dk/topic/f%C3%A5-vist-fanen-udvikler-e1192344-5e56-4d45-931b-e5fd9bea2d45
Avatar billede mh-j Juniormester
26. august 2021 - 18:55 #4
Sub pdf()
'
' pdf Makro
'

    ActiveSheet.OLEObjects.Add(ClassType:="AcroExch.Document.DC", Link:=False, _
        DisplayAsIcon:=False).Activate
End Sub