Avatar billede izyr Juniormester
28. august 2021 - 09:08 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

kan ikke chromecaste fra min pc til google wifi

Hejsa
Jeg er skiftet til google-wifi og det kører sådan set ok med undtagelse af at jeg nu ikke kan chromecaste fra min pc til fx mit tv.
Det fungerede ved mit tidligere wifi, og det fungerer også fra de andre enheder der er på wifi.
min computer er kablet til min waoo-router via en switch. mit google wifi er også på samme switch. Computeren er derfor ikke på wifi men det har virket fint før.

Jeg synes snart jeg har prøvet alt - genstart af enheder, genstart router switch m.m , fjernet netkort i enhedsindstillinger og geninstalleret det... men jeg kan ikke lige få det til at virke.

Er der andre herinde som oplever det samme, og som evt. har en løsning?
Avatar billede Richard Thune Forsker
28. august 2021 - 10:34 #1
Nu skriver du ikke om du kan chromecaste fra andet end pc'en.
Hvis du ikke har prøvet det er mit gæt at din chromecast ikke kører på dit nye wifi-netværk.
Så prøv at sætte den op igen.
Avatar billede izyr Juniormester
28. august 2021 - 13:20 #2
Jeg kan fint sende fra iPad og telefonerne. Det er kun fra min kablede pc jeg har problemer. Så alle mine 5 cast enheder kører på det aktuelle wifi.
Avatar billede Richard Thune Forsker
28. august 2021 - 13:45 #3
Fint, så er spørgsmålet om hvordan routeren i google wifi er forbundet og indstillet.
Du har muligvis dobbelt routere, waoo og google wifi.
Så er din pc på waoo's netværk og alt andet på google wifi's netværk.
Det nemmeste er hvis du kan koble pc'en på google wifi routeren.
Og hvis det er muligt, jeg har f.eks. fibernet og ville kunne koble fiberboksen direkte til google wifi, fjerne waoo routeren.
Avatar billede izyr Juniormester
29. august 2021 - 20:44 #4
mit setup er pt:
router/modem(waoo)
switch: Modem / pc / NAS / Google wifi

Nu har jeg prøvet at tage min pc fra switch og sætte op i min google wifi router - men så kan jeg ikke længere finde min NAS, og min chromecast kan stadig ikke findes fra pc'en...

tidligere havde jeg det smart wifi fra waoo med en enkelt extender - sat op på samme måde i switch, og der kørte det hele fint sammen.

Så hmm ved ikk lige hvad faen der går galt... man skulle tro at de google enheder som minimum ville arbejde bedre sammen, men det tyder det ikke på.
Avatar billede Richard Thune Forsker
30. august 2021 - 09:16 #5
Jeg kan selvfølgelig være gal på den, og det at du ikke kan se chromecast tyder lidt på det.
Alligevel tror jeg at det er et dobbelt router problem du har og gør et sidste forsøg.
Her er et dropbox link til en tegning/tekst der forhåbentlig kan hjælpe.
https://www.dropbox.com/s/rwq15nzv1b70z9u/Ops%C3%A6tning.jpg?dl=0
Avatar billede Rune1983 Ekspert
30. august 2021 - 11:29 #6
Prøv sæt det op på følgende måde.
Sæt kabel fra Wauoo til Google Wifi.
Et kabel fra din Google Wifi og videre til din switch hvor din PC er sat til.

Eventuelt kontroller at du ikke har 2 DHCP servere på dit netværk. Hvis både din Wauoo og din Google Wifi vil være DHCP server, vil det giv problemer med sikkerhed.
Avatar billede izyr Juniormester
30. august 2021 - 17:51 #7
Jeg har nu sat modem(Waoo router til google wifi og fra den sat min switch til hvorfra alt det andet kablede udstyr kører) - Det er Google Nest Wifi jeg har så det er kun på selve router-enheden at der er port til at sætte kablet udstyr til (Det er kun de ældre google access points der hver har mulighed for kabel.)

waoo
google wifi
switch
alt andet kablet

Lige nu ser det ud til at fungere, så det er super!
Jeg ved ikke om jeg kører med dobbelt DHCP... Jeg har såvidt jeg ved ikke adgang til waoo routerens opsætning, så hvis den skal slås fra skal det nok være ved at ringe til dem?
Jeg kan muligvis slå det fra på google wifi, men vil alle de andre enheder der så kører igennem google wifi så kunne hente IP fra waoo-routeren?
Avatar billede Richard Thune Forsker
30. august 2021 - 18:33 #8
Da jeg brugte ADSL var vejen til at bruge egen router at abonnere på fast IP så ville udbyderen sætte den i by-pass mode. Men har man ikke brug for fast IP er der ingen grund til at betale. Men det kan da ikke skade at spørge dem.
Hvis du slår Google wifi's DHCP fra skulle Waoo routeren gerne tildele IP adresser til alt udstyret. Som jeg sagde så bør du hvis Google routeren har en dedikeret Wan port flytte kablet til en Lan port. Jeg har leget med routere der konverterer Wan porten til en Lan port når jeg slog DHCP fra, men jeg ved ikke noget om Google mest..
Er der kun en Lan port kan du godt forbinde fra Waoo til switch, efter at DHCP er slået fra på Google nest.