Avatar billede mort1 Ekspert
08. september 2021 - 17:59 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Opfylder ikke de aktuelle krav til Windows 11

Min 1½ år gamle stationære pc opfylder ikke de aktuelle krav til Windows 11 - Hvad mener I om testbeskederne - Tror I der er mulighed for at få den til at køre Win. 11 ?
https://ibb.co/CmmW73y
https://ibb.co/JCtx8Wr
Avatar billede mort1 Ekspert
08. september 2021 - 18:14 #1
Mit bundkort er ASUS Prime B360M-K, som burde være i stand til at klare Win 11
08. september 2021 - 18:38 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2021 - 19:49 #3
Som @rogerrabbit viser i sit link er TPM2 sikkert deaktiveret i din BIOS og derfor du får den besked.
Avatar billede hagbartm Seniormester
09. september 2021 - 08:47 #4
Man kan i regedit bypasse kontrol af tpm kig på youtube flere eks.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2021 - 11:28 #5
Bypass kontol af tpm med regedit er ikke godt ide, da Microsoft kan smide det ud ved at slå sikkerheden væk eksempel med at stoppe Windows Opdatering cyklus. At benytte det i test miljø, det skader vel ikke. Men Microsoft har allerede smidt ikke kompatible væk fra deres miljø ikke længe siden.

For at gøre det lettere for at se om din CPU møder kravene kan du hente app der hedder 'WhyNotWin11".
https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11/releases/tag/2.4.1

Scroll ned til bunden og hent "WhyNotWin11.exe".

Og ja, hvis det allerede er kompatibelt, skal du blot aktivere det. Som anbefalet fra linket givet før:
https://www.asus.com/support/FAQ/1046215
Avatar billede hagbartm Seniormester
09. september 2021 - 11:48 #6
ifølge det link kan ikke få windows 11 så jeg må vente og se når de frigiver windows 11
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2021 - 16:30 #7
Det er Microsoft der bestemmer hvilken hardware der kan bruges med Windows 11. Det gøres for at gøre Windows til den mest sikre Windows der er lavet. I princippet kan en pc der er + 10 år køre med Win 11 rent hardware mæssigt. Men det ønsker Microsoft ikke sker. Der er udført tester hvor en pc med en core duo 8500 kører Win 11. Så ældre computere kunne sagtens have kørt den.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2021 - 16:35 #8
#6 Hvad mangler du?
Er det TPM2 kan den være deaktiveret i din bios.
Kører du legasy i stedet for secure boot på en uefi bios kan det ændres så vil virke.
Kører du mbr i stedet for GPT kan det måske konverteres om så det passer.
Avatar billede hagbartm Seniormester
10. september 2021 - 09:21 #9
lidt flere oplysninger jeg har ingen tpm i bios der er to indstilinger legasy+uefi og uefi alene når jeg prøver at skifte til uefi alene kommer der en sort side med en masse gule bogstaver der står så tryk på tilfældig knap eller escape men der sker ingen ting jeg kan så kun komme tilbage til bios ved at genstarte
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2021 - 09:56 #10
Det vil måske betyde, at du opgraderede Windows OS fra tidligere Windows som var installeret som Legacy.

Windows XP, Vista, 7 og 8 era havde EFI/UEFI, men fra BIOS instillet at vælge Legacy First.
EFI/UEFI var implementeret helt tilbage 2000 fra BIOS og disse Windows med EFI/UEFI var mest implementeret på workstation og server for sikker boot opstart. Dette betyd, at man kunne starte pc og server op uden usb boot-part. Man ignorerede eksterne tilslutninger indtil systemet er startet.
Og Legacy havde ikke dette beskyttelse, og dette kendes som sårbarhed og kan blive inficeret med malware og spyware mv.

Det du kan gøre er, at tage backup af dine filer til ekstern hdd.

Derefter instille det inde i BIOS til at starte UEFI, og alene UEFI. Se om du kan instille det til at genkende USB opstart som første. Gem indstilligen.
Starte om, og se om din boot manager kan genkende USB installationsmedium med seneste Windows 10.

Dette vil blive installeret som UEFI Windows 10, og fremtids-sikre dit PC for videre opgraderinger.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2021 - 10:01 #11
PS - du er måske nød til at købe nyere motherboard der har TPM.

Hvis du køber seneste nyt motherboard, vil dette inkluderes opgraderbart Windows 11.

Hvis det ikke er seneste, så hold udkig efter motherboard gerne med en opgraderbart TPM.
Avatar billede hagbartm Seniormester
10. september 2021 - 10:24 #12
allerførst tak for din hjælp jeg tro ikke det er nødvendig med nyt motherboard der er nemlig et stik tpm hvor der kan sættes et modul
jeg er ikke helt med på dit første indlæg jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre når jeg komme ind på den mærkelige sorte side med alle de gule bogstaver nu er jeg jo ingen nørd så tro du at du kan forklarer lidt mere unørdet
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2021 - 11:01 #13
Her er tre slags BIOS boot-tilstande: Legacy, UEFI og Legacy + UEFI. Læs dette indlæg, og du vil indse, hvordan du vælger korrekt boot-tilstand under forskellige situationer.

Legacy Boot Mode, som navnet antyder, er en slags traditionel opstartstilstand. Det er almindeligt i Windows-systemer før Windows 8. Det ejer god kompatibilitet og kan bruges på både på 32bit og 64bit systemer.

Legacy Boot Mode understøtter MBR Disk, hvis funktioner er angivet som følger:

    Det understøtter op til fire primære partitioner.

    Det understøtter ikke en disk ud over 2TB.

    Kun en operativsystem boot record kan gemmes i en enkelt MBR.

UEFI, efterfølgeren til arv, er i øjeblikket den almindelige boot-tilstand. Sammenlignet med arv har UEFI bedre programmerbarhed, større skalerbarhed, højere ydeevne og højere sikkerhed. Windows System understøtter UEFI fra Windows 7, og Windows 8 begynder at bruge UEFI som standard.

UEFI understøtter GPT-disken, som ejer følgende funktioner:

    Det understøtter op til 128 primære partitioner.

    Det bryder begrænsning af diskstørrelse på 2TB og understøtter op til 18EB.

    UEFI tilbyder sikker boot for at forhindre forskellige i indlæsning, når du starter.

    Interfacet i UEFI BIOS er mere intuitiv, mere interaktiv, og den understøtter museoperation og multi-sprog.

    Der er ingen selvtestproces ved opstartstid, og opstartshastigheden kan være hurtigere.

Legacy Mode er gammel, men ikke helt ubrugelig, som nogle hardware (som GTX660) og systemer (som XP) kun understøtter Legacy Mode.

Derfor tillader de fleste nye bundkort også brugere at skifte til Legacy + UEFI-kompatibilitetsfunktion. Når BIOS registrerer et system, der er installeret under arv, starter det legacy boot mode. Tilsvarende, hvis det registrerer et system installeret under UEFI, starter det i UEFI-tilstand.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2021 - 11:07 #14
Du har mulighed for at installere om med Windows 10 værktøjet (Media Creation Tool) og kan hentes fra Microsoft hjemmesiden.

Dette betyder, at du er nød til at slette tidligere installeret Windows OS på dit HDD for at kunne installere Windows 10 som EUFI, dette skal være indstillet fra dit BIOS til at bruge UEFI.

Eller som alternativt, kan du benytte partitionerings-program til at skifte til MBR = Legacy om til GPT = UEFI. Dette vil måske være optimalt at indstille tii Legacy+UEFI inde i BIOS, men gerne kun UEFI.

Lad mig se, om jeg kan lave lidt video edit herfra.
Avatar billede hagbartm Seniormester
10. september 2021 - 11:22 #15
Ja det ville være fantastisk med lidt jeg undskylder meget for ulejligheden lige en ting hvad står arv for
Avatar billede hagbartm Seniormester
10. september 2021 - 11:23 #16
glemte video
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2021 - 11:31 #17
Arv = Legacy
Avatar billede hagbartm Seniormester
10. september 2021 - 11:35 #18
Jeg ser lige at du skriver at det ville være optimalt at stille bios legasy+uefi det er det den står på så jeg har måske ikke noget problem
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2021 - 11:46 #19
Måske, men det er bedst at benytte udelukkende UEFI.
Avatar billede mort1 Ekspert
10. september 2021 - 11:49 #20
Mange gode svar, men personligt føler jeg mig stadig ret forvirret, dog på et højere niveau end tidligere :-)
Håber Jørgen B lykkes med at lave en video.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2021 - 11:55 #21
https://youtu.be/iJ4U-Cv2DGU

Linket er inkluderet på 'tuben.
https://www.paragon-software.com/free/pm-express/#resources

Dette er til dem som har installeret deres Windows operativ system med Legacy inde i BIOS eller Legacy+UEFI. Nemmere overgang til fuld ud UEFI.
HUSK, at skifte til UEFI inde i BIOS, efter den er færdig med konverting.
Avatar billede hagbartm Seniormester
10. september 2021 - 12:01 #22
Jørgen B jeg siger tusind tak for al din tid så hav en god weekend og tak for denne gang
11. september 2021 - 11:41 #23
@#20
Hvad er du forvirret over Morten?.
Computeren udvikler sig hele tiden, og ind i mellem løber man ind i nogle begrænsninger. Så man lave noget nyt, der ikke har de begrænsninger.
UEFI har erstattet BIOS.
GPT har erstattet MBR.

Så er der kommet mere sikkerhed.
Secure Boot
TPM

Som bruger behøver man ikke at bekymre sig om det, med mindre man vil blande nyt og gammelt sammen.

Det eneste du har behov for at gøre noget ved, er at enable TPM 2.0 på dit mother board.
Det kan du ved følge det link jeg gav dig.

Hvis man gerne vil vide lidt mere om hvad og hvordan, kan man spørge, og forstår man ikke forklaringen, er forklaringen ikke god nok.
Avatar billede mort1 Ekspert
19. oktober 2021 - 18:07 #24
Tak for mange gode svar, og forslag - Jeg lykkedes til sidst med at få maskineriet klar og kører nu, efter en ren installation, Windows 11 - Det har jeg af flere grunde fortrudt, men lige nu orker jeg ikke at starte forfra og geninstallere Windows 10.