Avatar billede ErikHg Ekspert
13. september 2021 - 19:15 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Køb kunne ikke gennemføres på stationær - men godt på bærbar

Hej. Jeg er ikke helt sikker på om det er den rette kategori jeg skriver dette spørgmål under men vover alligevel pelsen.

Jeg oplevede i weekenden noget mærkeligt. Jeg skulle købe nogle malervarer hos et firma i Kolding. Jeg har handlet der før (så sent som sidst i august.
På den stationære computer er installeret Windows 10 Pro 64 bit, version 21H1. Det var denne computer jeg benyttede.
Da jeg i forvejen er oprettet som kunde og har indtastet min mailadresse samt adgangskode, mente jeg at det bare var at vælge de ønskede varer og derefter betale, men dette skulle vise sige ikke at være tilfældet.
Jeg klikkede på de ønskede varer og disse kom også i indkøbskurven. Derefter klikkede jeg på "betal". Nu kom en ny side frem. Der stod mit navn, adresse samt telefonnummer. Nu skulle jeg så vælge afhentningssted. Der valgte jeg Posthus Føtex i Frederikssund. Derefter betalingsmetode, der var Visa/Dankort. Nu klikkede jeg på "Betal" og så var det problemerne opstod. Der stod at jeg skulle udfylde felterne med navn, adresse, mailadresse og telefonnummer. Jeg klikkede på feltet og kunne se at der var grønne flueben ud for alt, undtagen telefonnummeret. Jeg tastede det ind, selv om det havde stået der før. Nu skulle det virke, troede jeg, men nej, skidtet virkede stadig ikke.
Mandag formiddag ringede jeg til firmaet og der kunne de ikke forstå hvordan det kunne være. Det blev dog nævnt, at de havde fået opdateret deres hjemmeside i september.
Jeg anvender Edge som browser, men har også installeret Google Chrome. Der skulle være et felt, hvor man skulle krydse af, at man accepterer deres person datapolitik. Beskeden om dette poppede op ved klik på ”Betal” Der var bare ikke noget sted man kunne krydse af! Dette poppede Medarbejderen jeg talte med sagde, at siden vistes korrekt der. Jeg prøvede og Google Chrome, men dette lykkedes heller ikke. Enden på det blev, at de ville tale med deres IT-mand. Efter frokost prøvede jeg på min bærbare (Dell pc). På denne var der lige som på den stationære Windows 10 Pro 64, men i version 20H2. Jeg tænkte på om det kunne være på grund af versionen, men dette kunne jeg ikke rigtig få til at stemme, for det er længere siden at den stationære er opdateret til version 21H1, og i august virkede den som beskrevet.
Forventningerne var ikke store, men tro det eller ej; nu vistes feltet hvor man skulle krydse af for, at acceptere persondatapolitikken. Derefter klikkede jeg på ”Betal” og blev ført videre til siden med indtastning af kortoplysninger.
Jeg fatter bare ikke, at det var umuligt på den stationære men gik ganske let på den bærbare. Der er intet ændret på den stationære, siden den seneste gang jeg købte varer hos det pågældende firma sidst i august. Jeg har i dag installeret version 21H1 på den bærbare og prøvede efterfølgende at gå ind på firmaets side. Alt fungerer så det er altså ikke Windows 10 versionen der er synderen.
På begge maskiner er der installeret Norton 360 som antivirusprogram, og de er helt ens indstillet.
Har nogen en ide om hvad problemet er, hører jeg gerne om det.
På forhånd tak.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede poko1 Ekspert
14. september 2021 - 13:01 #1
Hej Erik!
Har du Nemid Appen på begge Computere?
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. september 2021 - 14:00 #2
Jeg bruger kun den bærbare i tilfælde af, at den stationære går ned.
I august måned blev den bærbare formateret, og Windows 10 geninstalleret i version 20H2. Den stationære fik Windows 10 installeret tilbage i frebruar 2020, og er siden blevet op dateret med drivere osv. Windows 10 version 21H1 blev installeret i år på den stationære, og så sent som i fredags 10/9 købte jeg noget hos et firma i Fredericia over nettet via den stationære computer. Det var lørdag aften at problemet opstod. Det var mandag jeg prøve at bestille varerne via den bærbare og det gik som beskrevet uden problemer. Senere installerede jeg Windows 10 version 21H1 på denne, og stadig fungerer den perfekt.
Jeg har for en sikkerheds skyld lige prøvet at geninstallere NEM ID Appen på den stationære men uden held.
Jeg har indsat et udklip. Nedenuder det lyseblå felt skal der være en rubrik hvori man skal sætte et flueben. Men denne rubrik er der ikke.

https://ibb.co/fGPdWQD

Ved efterfølgende klik på "Betal" kommer nedenstående besked frem:

https://ibb.co/7CxYW7Z

Det er jo umuligt at klikke på et felt der ikke er der.

Herunder er så et udklip fra den bærbare. Der vises felt korrekt:

https://ibb.co/vQhyFT7
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 14:31 #3
Noget kunne tyde på måske udvidelse der står i vejen? (Extension/addon/Udvidelse)
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. september 2021 - 15:04 #4
Her har jeg så et spørgsmål: hvad gør jeg ved dette problem?
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 15:16 #5
Det kommer an på hvad det er, og om du kan angive undtagelse for specifikke links, så det ikke fjerner vigtige betingelde mv.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 15:25 #6
Og ja, selvfølgelig opdatere browsers er en 'must do' ved at kigge på deres 'Om Edge' / 'Om Chrome' / 'Om Firefox' for at se om der findes opdatering til browseren.
Andet er og se om udvidelse har opdateringer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. september 2021 - 15:34 #7
Jeg får besøg i morgen onsdag af en IT-ekspert i anden anledning. Jeg vil spørge ham, om han kan få tæmmet "dyret", for det er møgirriterende ikke at kunne få systemet til at virke.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 15:41 #8
Ja, jeg kan forestille mig det. En god ting er livet er fuld af nye læring. Konstant. Det er også derfor man lærer fra hinanden konstant. 😉👍
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 16:19 #9
Er det måske fordi du skal acceptere cookies, så gå til dit eget browser og indsæt accepter cookies fra den link du gerne vil have samtykke gemt på browseren, så det fremover husker det.

Det er anden gang jeg ser besked om problemet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. september 2021 - 16:48 #10
Fænomenet optræder på både Microsoft Edge og Google Chrome.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 16:54 #11
Javel, lad mig se om jeg kan producere samme resultat.

Så det er udelukkende fra nemid.nu?
-Er der andre links som jeg kan prøve med?
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. september 2021 - 17:22 #12
Det er jo ikke NemID der fejl. Det er på selv firmaets hjemmeside. Det er inden man overhovedet når at blive ført til betaling. Der er det man skal acceptere persondata, men da der jo ikke er noget felt så er den mildt sagt mere end svært. Denne sked kommer ved klik på betal, vinduet med beskeden popper op, og siden tones ned.

Det drejer sig om firmaet B.N. Farver Aps i Kolding.
Jeg har på min stationære computer købt varer et andet sted, efter lørdag, uden problemer så det er mere end mærkeligt.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 17:51 #13
Ja, lige udmiddelbart ser jeg ikke nogen fejl når jeg besøger hjemmesiden.
Interessant resultat er fundet.

Jeg havde installeret Google Chrome og Edge havde jeg længe og har tilføjet Chrome udvidelser.

Hvis du benytter 'I don't care about cookies':
https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/?ref=whatismybrowser.com

Er dette der forårsager, at 'Jeg accepterer hermed jeres persondata politik.' forsvinder på hjemmesiden.

Så tryk på dit 'I don't care about cookies' ikonet, og her kan du trykke på 'Disable extension on bnfarver.dk'. Dette vil forevise den 'Jeg accepterer hermed jeres persondata politik.'
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2021 - 21:05 #14
https://youtu.be/z8c75IJdXHI

Om 'I don't care about cookies' udvidelse | tilføjelse | addon eller extension

Hvis du oplever at du ikke kan acceptere betingelser for at købe en vare på en hjemmeside, eller kan bare ikke kan tilgå visse hjemmesider kan det være frusterende og skal have nogen andre til at finde ud hvorfor dette sker.

Bare rolig, dette kan være fordi du mangler at acceptere cookies, eller bare banalt, en browser tilføjelse der ikke vil forevise dette 'betingelse' fordi udvidelsen har fjernet dette for dig.

'I don't care about cookies' er ene af disse værktøjer som kan fjerne disse 'betingelser' da dette normalt er bare en form for 'accepter cookies' for at bruge vores hjemmeside.

Dette kan du rette ved at gå til tilføjelsen, og indikere på den, deaktiver på dette link. Så du kan se 'betingelserne og acceptere'.

Hvis du ikke har 'I don't care about cookies', kan det være, at du skal gemme en cookies på dit browser, eller det kan være browseren der mangler at blive opdatgeret. Eller et helt tredje tilføjelse som forårsager, at man ikke kan se dette hvad der skulle forevises.

https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. september 2021 - 13:25 #15
Problemet er løst..... det var en "fejl 40" fra min side. Det der manglede var en nulstilling😳 Jeg takker for bidragne til løsning af problemet.