Avatar billede SanneB Praktikant
28. september 2021 - 17:18 Der er 3 kommentarer

PC/hotmail hacket

Hej
Min kærestes mail er blevet misbrugt. Der er blevet sendt en mail fra hans konto til vores bank om at overføre et ret stort beløb til svindlers bankkonto (med straksoverførsel). Der er foregået en del mailudveksling fra hans konto, vores bank har kigget på sagen og mener, at mails ER sendt fra hans konto. Dette tyder jo på at hans pc er blevet hacket. Svindler har været smart og har slettet både udsendte og modtagne mails.
En ting er selvfølgelig det store spørgsmål om pengene, men vi vil jo gerne have ryddet op. Han er helt med på ikke at klikke på mistænkelige links, men det er jo så åbenbart nok sket :(
Vi har abonnement hos avg på både internetsikkerhed, virus mm. men den fanger ikke noget. Hvordan kommer vi videre?

Håber I kan hjælpe.
Sanne
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. september 2021 - 17:30 #1
To ting:

1. Skift password.
2. Opret 2-faktor godkendelse på mailkontoen, hvis den understøtter det.

Herefter er der ikke nogen der kan tilgå den.

Men overvej derefter hvordan adgangen kan være opnået - er password og brugernavn blevet opsnappet - så skift som minimum password på alle andre tjenester med samme password. Overvej også seriøst at skifte password på alle øvrige internet tjenester - har man haft adgang til mailkontoen, vil man også typisk have haft adgang til at nulstille passwords på andre tjenester.

Og sidst, men ikke mindst - kan selve PC´en have være hacket? - så skift password her, og overvej seriøst at reinstallere den. Som minimum skal den scannes med antivirus/malware programmer - mindst 2 forskellige.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. september 2021 - 17:36 #2
Sluk for pc (den skal ryddes for alt). Log ind på mail-konto online fra en ny pc (en kammerat) og ret adgangskode og sæt to-trins validering på.
På hans pc (uden internet-adgang) bootes på et usb-stik med linux - mint er nemmest - og alle data, der skal gemmes, kopieres ud. Evt online-konti hos microsoft tømmes (men gemmes ikke), ret adgangskoder, og igen to-trins validering.
Linux formaterer så hans pc.
Efter genstart, så indlæses en frisk windows fra microsoft (hentes direkte), og konto oprettes med den nye adgangskode.
Programmer hentes online direkte fra deres sites - og konti aktiveres.
Data fra usb'en kopieres ind, og så burde den være sikker.
Avatar billede SanneB Praktikant
28. september 2021 - 22:01 #3
Hej
Han har ændret koder, slået 2 faktor til (via en anden pc).
Skal lige forstå claes, når du skriver at microsoft online konto tømmes, mener du så alle de dokumenter i onedrive, almindelige dokumenter ikke må gemmes?
Vh
Sanne