Avatar billede Carsten Juniormester
29. september 2021 - 12:21 Der er 6 kommentarer

Fremhæv øverste og venstre celle

Jeg har et regneark.
I række C3:ND3 er datoerne for året.
I kolonne A4:A60 er navne på ansatte.

Jeg vil gerne have, at når jeg står i celle F7, så fremhæves F1 og A7, således er det nemmere for den enkelte at se hvor man er i forhold til dato og navn.
Når jeg forlader F7, enten med piletasterne eller ved at klikke med musen, så celle F1  og A7 ændres til ikke fremhævet.
Arket har frys ruder, så man altid ser A1:B60 og A1:ND3.
På forhånd tak.
Avatar billede Carsten Juniormester
29. september 2021 - 12:23 #1
Jeg skriver at række C3:ND3 indeholder dato. Det retlig C1:ND1.
Avatar billede kim1a Ekspert
29. september 2021 - 13:29 #2
Er det kun F1-A7 - så hvis du står i F8 skal F1-A8 ikke markeres?

Jeg overvejer om ikke det var nemmere at formattere som tabel - så laver den en farveændring på linjerne så de er nemmere at se. Derudover markerer Excel allerede med grå på rækkenummer og kolonne bogstav.
Avatar billede anedi Ekspert
29. september 2021 - 13:38 #3
Betinget formatering:

https://trumpexcel.com/highlight-active-row-column-excel/

Here are the steps to highlight the active row and column on selection:

Select the data set in which you to highlight the active row/column.
Go to the Home tab.
Click on Conditional Formatting and then click on New Rule.
In the New Formatting Rule dialog box, select “Use a formula to determine which cells to format”.
In the Rule Description field, enter the formula: =OR(CELL(“col”)=COLUMN(),CELL(“row”)=ROW())
Click on the Format button and specify the formatting (the color in which you want the row/column highlighted).
Click OK.
Avatar billede jens48 Ekspert
29. september 2021 - 14:50 #4
Måske kan dette bruges. Sæt makroen ind under arkets koder

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("C4:ND60")) Is Nothing Then
Dim R, C As Long
Range("C1:ND1, A2:A60").Interior.ColorIndex = 0
R = Target.Row
C = Target.Column
Cells(R, 1).Interior.ColorIndex = 4
Cells(1, C).Interior.ColorIndex = 4
End If
End Sub
Avatar billede Jan K Ekspert
29. september 2021 - 23:00 #5
#4 Men skal bruges med varsomhed, hvis der allerede anvendes baggrundsfarver i området.
Avatar billede Carsten Juniormester
03. oktober 2021 - 20:08 #6
Tak for input.
Jeg forsøgt med forslag fra #3. Men jeg har dansk Excel og kunne ikke få det til at fungere. Da det endeligt fungerede forblev 1-rækken farvet når jeg gik videre. Jeg forsøgte ikke at få kolonnen til at fungere.

Jeg bruger #4 forslag og det var en simpel klippe/klister.

Tak for hjælpen alle sammen.