Avatar billede barth Professor
01. oktober 2021 - 17:09 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

AOMEI Backupper

Jeg bruge, som jeg ved andre af jer også gør, AOMEI Backupper hvor jeg en gang om ugen laver en system backup. Det har jeg nogle gange haft glæde af, og har kunne gendanne min computer uden problemer.

Nu har jeg imidlertid oplevet et problem. Min 3 måneder gamle HP 27" all-in-one computer, som har virket super, gik helt død. Jeg tog den til Elgiganten, hvor jeg havde købt den, og de nulstillede den.

Jeg fik den hurtigt tilbage og startede op. Ved eftertanke var der nok noget galt, for ikonet for startmenuen var der ikke, og jeg kunne ikke komme ind i filhåndtering. Så måske var der en fejl, som skabte efterfølgende problem.

Men jeg lavede så min system restore, og den så ud til at køre fint. Men da den var færdig og jeg genstartede fik jeg de blå fejlbilleder hvor jeg kunne gendanne med mere.

Jeg forsøgte selvfølgelig at bruge luk og genstart Windows, men kom tilbage til fejlbillederne.

Jeg endte så med at forsøge at gendanne, også fra en UBS nøgle, men intet virkede. Jeg prøvede flere gange og fik markering af sprog, men kom ikke videre.

Og til sidst kom der et billede der sagde, at computeren genstartede uventet eller stødte på en uventet fejl. Windows installationen kan ikke fortsætte. Hvis du vil installere Windows skal du klikke på ok for at genstarte computeren, og derefter genstarte installationen.

Men da jeg klikkede ok kom jeg blot tilbage til samme billede.

Jeg kørte til Elgiganten igen og forklarede, og de sagde, at der var en fejl på computeren som de ikke kunne løse, så de ville sende den til HP.

Ja det var en lang historie. Mit spørgsmål som jeg håber jeg kan få hjælp til er:

Kan jeg ikke, når computeren er renset helt bruge AOMEI Backupper til at gendanne fra en back up fra den samme computer, eller hvad kan være gået galt.

Når jeg får den tilbage skal jeg jo starte op helt fra ny, og jeg er jo bange for at forsøge med AOMEI Backupper igen, hvis jeg havner i samme situation.

Håber på kyndig hjælp så jeg ikke dummer mig.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2021 - 19:51 #1
Image / hdd backup var egnet for wWindows 7 era, mest, selvfølgeligt kompatibelt med Windows 10, men er der antivirus beskyttelse, kan dette forårsage problemer. Så det med software backup programmer var ikke relevant når Windows 10 var så smart man bare kan nulstille Windows, så længe du bare havde relevante filer, data, billeder og programmer på andet partitioneret hdd eller beholdt data på ekstern hhd, så kan alt indstilles og installeres om. Så nemt som ingenting, kannman også bare opgradere til nyere Windows OS ved hjælp af "media creation tool" såkaldte værktøjet.

Mit anbefaling er bare bruge fuld ud hvad Windows 10 leverer og hold dig væk fra tredjepart backup programmer.

God fornøjelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2021 - 19:56 #2
Jeg bruger også systembackup med Aomei. Jeg har ikke oplevet det du beskriver.
Men jeg har heller ikke forsøgt at rulle et system tilbage på en nulstillet pc.
Når man laver et image ligger der oplysninger om drevstørrelser på dette image.
Hvis man nulstiller en pc er det jo ikke sikkert at de drev har samme størrelse som det image man har oprettet. Er systempartitionen (den lille partition) for lille på den nulstillede pc og større på det image du har oprettet passer det måske ikke sammen mere.  Om det kan gøre at du får fejl det ved jeg faktisk ikke??
Jeg har kun brugt tilbage rulning på en disk hvor systemet har kørt og blevet korrupt, samt hvor jeg har rullet tilbage på en ssd som jeg ville sætte i computeren efterfølgende. Her var disken helt tom (ikke allokeret) Og efter image var kommet på og den blev koblet på boot kablet kørte pc fint bagefter.
Avatar billede barth Professor
01. oktober 2021 - 21:16 #3
Hej. Tak for jeres kommentarer.
Server jo nok sådan, at når jeg får computeren tilbage må jeg installere programmerne på Ny.
Tak.
02. oktober 2021 - 00:53 #4
jeg bruger ikke backup software men noget som hedder MDT Microsoft Deployment Toolkit det fungerer altid og der kan du lave et Backup image med windows opdatinger programmer driver og når du skal rulle tilbage trykker du på F12 også køre det og det dur på alle computer bruger det selv på min Nas server her hjemme til backup af ungernes pcer og min :) og den er ligeglad med hvorfor en disk der er i den skal bare ha plas til det image  du har lavet i MDT :)
Avatar billede barth Professor
02. oktober 2021 - 07:38 #5
Hej Overgaard. Tak for ideen. Men er det en komplet kopi af hele systemet? C-drev med alle priogrammer?
Avatar billede barth Professor
02. oktober 2021 - 07:40 #6
Og hvordan får jeg det? Koster det noget?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. oktober 2021 - 09:01 #7
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2021 - 09:27 #8
Så lige en video med MDT.
Det får ikke mig til at ændre på de måder jeg tager backup på.
Aomei har de værktøjer jeg har brug for :-)
Hopper af tråden her.
Avatar billede barth Professor
02. oktober 2021 - 09:47 #9
Jeg synes ikke der er nogen video???
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. oktober 2021 - 10:55 #10
Et backup program jeg har gode erfaringer med er Macrium Reflect. Jeg har anvendt det mange gange, uden problemer. Jeg anvender Image funktionen, fungerer fint, alle programmer og filer er med.
Der findes mange backup programmer, så meget at vælge imellem. Macrium Reflect har jeg, og flere jeg kender som nævnt gode erfaringer med.
DISCLAMER
At det fungerer godt for mig, er ingen garanti for at andre brugere nødvendigvis oplever det samme👌
Avatar billede barth Professor
02. oktober 2021 - 11:08 #11
Hej. Tak for din kommentar.
Men har du erfaring med det problem jeg beskriver. Har du forsøgt at lave en restore efter computeren er gendannet?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. oktober 2021 - 11:14 #12
ad #11 - Hvis man i Macrium Reflect kører et image af hele disken ind, så overskrives alt på disken med dit daværende indhold. Hvis du kun tager kopier af partitioner, så kan det gå galt mht størrelse osv...
Så, hvis du har data for sig, så bør de ligge på en anden disk, og ikke kun i en partition for at bevare nyere data.
Avatar billede barth Professor
02. oktober 2021 - 11:27 #13
Hej Claes. Du er altid god. Men jeg forstår ikke helt. Jeg har lavet en total system back up af mit c-drev. Og da jeg så ville lave restore efter min computer var nulstillet gik det galt som jeg har beskrevet. Og jeg har brugt AOMEI Backupper efter anbefaling på denne side. Jeg har tidligere brugt Macrium Reflect , Synes du den er bedre?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2021 - 11:33 #14
Lige en sidste bemærkning. Når jeg siger sytembacup så er det kun Windows og programmer der jævnligt opdateres jeg har på c drevet. Andre programmer og alle mine private filer ligger på andre destinationer udenfor selve systemet. Der tages så backup af filer på anden måde.
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. oktober 2021 - 11:41 #15
ad#11 Jeg har anvendt Macrium på PC der er blevet nulstillet. Macrium er et gratis program til hjemmebrug. Ved evt. installation af Macrium skal du bladre helt ned, og se i venstre side af skærm. Her ligger den gratis version. Mht. partitioner, det har jeg ikke haft problemer med, men det skal man selvfølgelig være opmærksom på. Mine Image har typisk fyldt 30 til 60GB, alt efter hvor meget der er på HD.
Jeg kører en automatisk Image hver uge, og gemmer typisk de sidste to. Sletter manuelt de øvrige.
Programmet sletter i øvrigt automatisk de ældste Image hvis der er < 5GB til rådighed på destinations drev.
Vedr. #5
Q: "Men er det en komplet kopi af hele systemet? C-drev med alle programmer?"
A:  Ja, Macrium medtager alt.
Avatar billede barth Professor
02. oktober 2021 - 12:49 #16
Hej Uvanga. Tak for din fine beskrivelse. Jeg har brugt Macrium før og vil gøre det igen.
Men når jeg får min computer tilbage vil jeg nok installere fra start. Jeg tror ikke jeg vil prøve  AOMEI Backupper igen.
Og du har jo så benyttet Macrium på en nulstillet computer. Og det var jo mit behov.
Tak. Jeg markerer dig som løsning.
Avatar billede barth Professor
02. oktober 2021 - 13:11 #17
Hej igen Uvangea. Jeg havde programmet i mit arkiv og har nu installeret. Vil du have ulejlighed med at fortælle mig, om det er rigtig som jeg viser dig her:

https://ibb.co/smY7s3j
https://ibb.co/9pbbWYd
https://ibb.co/MszMk72
https://ibb.co/Jn2BL80
https://ibb.co/kx8VFBV
https://ibb.co/QfhyqkH

På forhånd tak.
Avatar billede barth Professor
02. oktober 2021 - 16:15 #18
Hej Uvangea.

Jeg håber at høre fra dig, om jeg gør det rigtigt. Som du har beskrevet det.
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. oktober 2021 - 16:41 #19
Så er jeg på pinden igen, har været i byen til frokost👌
Dine screen shot ser rigtige ud. Efter du har valgt Image, er det eneste du behøver faktisk at vælge er hvilket bogstav dit destinationsdrev skal være. Ellers er det bare at trykke Next et antal gange, og Finish. Så starter processen.
Også lige check om destinationsdrev er formateret til NFTS.
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. oktober 2021 - 16:51 #20
Det skal være NTFS...
02. oktober 2021 - 17:04 #21
# 3 ja det er det
02. oktober 2021 - 17:16 #22
alt hvad du skal gøre installer MDT på en Pc der efter laver du et deployment share på en anden pc eller på din Nas server  DeploymentShare$ og så laver du et capture images af din Pc som den skal være (alt skal spille på din pc programme  driver  opdateringer :) så laver du  task sequence og klikker på  capture image og laver et id=76366 og okay det er lidt svært at skrive men der er videoer på det men vil gerne hjælpe på TeamViewer hvis det er :) mdt kan også sæt på en nas server
Avatar billede barth Professor
02. oktober 2021 - 17:24 #23
Hej Uvanga. Tusind tak. Jeg gemmer på mit d-drev og det er NFTS som du kan se her: https://ibb.co/vkSX1qV
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. oktober 2021 - 17:27 #24
Velbekomme👍