Avatar billede Rauff Juniormester
04. oktober 2021 - 13:53 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Mit USB flash drive vises i Enhedshåndtering men ikke i Windows stifinder.

Håber der er nogen som kan hjælpe.
Jeg har et 8 GB flash drive (som dette https://www.bhphotovideo.com/c/product/756213-REG/Lexar_LJDS70_8GBASBNA_S70_JumpDrive_Black_8GB.html).
I enhedshåndtering vises det fint med enhedsstatus "Denne enhed virker korrekt", men i windows stifinder visses den ikke under "Enheder og Drev", som mine andre drev gør.
Er der nogen som kan gennemskue hvad fejlen er ?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2021 - 14:08 #1
Har den USB fået et drev bogstav, lige som din HDD? Ellers giv den et i Diskhåndtering.
Avatar billede Rauff Juniormester
04. oktober 2021 - 14:22 #2
Den vises ikke i Diskhåndtering.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2021 - 14:49 #3
Prøv at gå i Start og skiv "cmd" højreklik og tryk på "Kør som administrator"
Når cmd er åben skriver du "diskpart" og trykker enter.
Derefter skriver du "list disk" så skal du kunne se de partitioner og USB, som er tilsluttet computeren.
Avatar billede Rauff Juniormester
04. oktober 2021 - 15:06 #4
Valby der kommer følgende:
Disk ###  Status        Size    Free    Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          931 GB  1024 KB
  Disk 1    Online          476 GB  6144 KB        *
  Disk 2    No Media          0 B      0 B

De 2 første en mint C: og D: drev, men kan det sidste være mit SUB flash drev ?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2021 - 15:23 #5
Ja, No Media er der hvor din USB sidder, men den kan ikke indlæses.
Der er fejl i USB eller USB porten. Har du prøvet en anden port? eller en anden
USB i samme port? eller prøvet den USB på en anden PC.?
Avatar billede Rauff Juniormester
04. oktober 2021 - 16:10 #6
Valby, ja jeg har prøvet en anden flasdrive i samme port, og den er der ingen problemer.
Det der undrede mig var, at den fint kommer frem i Enhedshåndtering, og windows giver også en fin blip lyd når den sættes til.
Kan den fikses, eller skal den smides ud ?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2021 - 16:36 #7
Har du prøvet i diskpart og skrive
select disk 2
når diskpart så skriver disk 2 selected, så skriver du clean og trykker enter.
Hvis ikke du kommer videre på den måde ville jeg prøve et andet program.
Kunne være Geparted  eller Minitool Partition Wizzard som kan læse andre filsystemer end Windows kan.
De kan måske slette indholdet på usb så den kommer til at stå ikke allokeret. Hvis dette lykkes bør herefter kunne formatere den i det format som  Windows kan bruge.
Avatar billede Rauff Juniormester
04. oktober 2021 - 17:21 #8
220661, ja jeg må nok prøve en af dine anbefalede programmer, da jeg får dette svar:
--
DISKPART> select disk 2

Disk 2 is now the selected disk.

DISKPART> clean

Virtual Disk Service error:
Der er ikke indsat et medie i enheden.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2021 - 17:45 #9
Enig i, at MiniToll er et udmærket program. Men hvis du ikke kan se den USB, kan du ikke slette indholdet.
https://www.minitool.com/data-recovery-software/free-for-windows.html?utm_source=minitool.com&utm_medium=redirection&utm_campaign=home-banner
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2021 - 17:49 #10
"Det der undrede mig var, at den fint kommer frem i Enhedshåndtering"
Er du sikker på det? Kan du sende et billede?
Det ser ud til, at den USB kan skydes frem, er du sikker på, at den er helt fremme?
Avatar billede Rauff Juniormester
04. oktober 2021 - 21:21 #11
Valby, forstår godt din undren.
Ja den kan skydes frem og den er skudt HELT frem.
Her er et billede https://drive.google.com/file/d/1OF9TrfRqk9CRJ0Bbk5-KREuSGjnY-_TV/view?usp=sharing
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2021 - 22:28 #12
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2021 - 22:29 #13
Bare i den frie version.
Avatar billede Rauff Juniormester
05. oktober 2021 - 09:16 #14
Har installeret begge de programmer I anbefaler, og de har begge fundet et drev på 16 MB som de ikke kan identificere, kan det være mit USB flashdrive, og hvis det er skal jeg så prøve at køre Partition recovery ?

https://drive.google.com/file/d/187_NobMbAVarnsPb5YTFaUp_XoNpfYy3/view?usp=sharing
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2021 - 11:43 #15
Der findes jo ikke nogen USB på 16 MB, så jeg ved ikke hvad det er der bliver registreret der. Men hvis det er muligt, så formater den USB.
Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår hvad der foregår, og afventer svar fra 220661
han ved heldighvis meget mere end jeg.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2021 - 12:14 #16
Prøv at køre disk part igen og Clean. Men efter Clean skriver du override.
Avatar billede Rauff Juniormester
05. oktober 2021 - 13:31 #17
Jeg har nu prøvet at lade begge programmer scanne det "mystiske" drev på 16 MB, men det kan de ikke.
Har herefter prøvet kommandoen clean override (og overwrite hvis det var det der skulle stå) men ingen af kommandoerne er valide.
Jeg tror jeg giver op.
P.S. Kan det skydes, at noget af USB stikken var krypteret, for der var en krypteret del på den ?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2021 - 14:07 #18
De 16 mb er kryptering som kan ses. Og resten er skjult.
Har du prøvet Geparted?
Avatar billede Rauff Juniormester
05. oktober 2021 - 18:17 #19
Har lige hentet Geparted, men der kommer kun en ISO-fil, og der er ingen exe-fil, så jeg ved reelt ikke, hvordan jeg skal bruge ISO-filen. Troede umiddelbart at den skulle kopieres ind på mit c-drev, men det hjælper ikke når jeg ikke har en exe-fil, som kan starte programmet.
Hvad gør jeg forkert ?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2021 - 19:21 #20
.Iso filen skal enten brændes til en cd eller også skal den gøres boot klar på en usb pind. Denne usb starter man computeren op med og kan så se hele filsystemet.
Det er et værktøj der kender mange filformater.
https://gparted.org/liveusb.php#windows-method-c
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2021 - 19:55 #21
#20
Jeg har en geparted på USB. Jeg behøver ikke at boote på den, men kan bare trykke på autorun. Man skal jo så selv pege på, hvad man vil se, men hvordan kan man pege på  en USB, som ikke har noget drevbogstav?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2021 - 20:01 #22
#21 Ok. Læste på den side jeg så på at man skulle boote på den. Men kan den afvikles fra Windows er det fint.
Måske den bliver listet på samme måde som Diskpart gjorde og at værktøjet her kan slette den krypterede del.
I en anden tråd, fra en anden support gruppe jeg deltager i fik en mand der havde fået nogle NAS diske han ikke kunne slette i Windows. Her brugte han Geparted og de kunne slette  partitionen på disken så den blev ikke allokeret.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2021 - 20:44 #23
Jeg har prøvet den USB geparted på min anden PC, med win 10 updateret.
Men her starter den ikke op med autorun.
Men jeg bootede på den, og så ser alt helt anderledes ud, så det er vel det man skal.
Den viste ikke mit SSD, men mine 2 mekaniske diske.
Da jeg satte en uallokeret USB i, blev den fundet som unallocated 1,46 MiB.
Der var mulighed for, at lægge en partition ind, eller slette den. (USB ?)
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2021 - 21:23 #24
RETTELSE.
Jeg har prøvet igen. Det var ikke den uallokerede USB, som blev vist.
Det er noget tomt plads på disken. 😫
Geparted fungerer ikke rigtigt når jeg booter på den. Der sker ikke noget, når jeg bruger musen. Jeg måtte lukke på computeren.
Avatar billede Rauff Juniormester
06. oktober 2021 - 09:06 #25
220661 og Valby mange tak for jeres input, men efter at have forsøgt mig med GParted og Tuxboot uden held, tror jeg, at jeg giver op.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2021 - 10:32 #26
Ok. Den er nok død så.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2021 - 11:14 #27
Jeg har længe troet at den USB var til IT skrald, men man kan jo kæmpe til det sidste, og måske også lære noget under vejs.
Forhåbentlig var der ikke vigtige data at miste, og en USB på 8 GB er jo ikke noget stort tab. 😊