Avatar billede Novice-1 Seniormester
05. oktober 2021 - 16:34 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

overføre fra gammel Window til ny windows

skriver på vegne af bekendt med mindre  pc erfaring end jeg selv
hvordan overføres alt!! på gamle Windows til helt ny Windows, givetvis 10/ 64 bit
aner ikke om den gamle er 7, Vista eller 10, gætter sidstnævnte
nåh  -burde jo vide hvilken version den gamle kørte
vender tilbage i morgen

på forhånd tak
Avatar billede bsn Forsker
05. oktober 2021 - 16:52 #1
Alt ...
Data kan overføres fra en backup...
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. oktober 2021 - 17:50 #2
Jeg har selv haft meget glæde af Macrium Reflect. Det er et gratis backup program der medtager alt, programmer, filer og hvad der ellers måtte ligge på den gamle PC. Der er to muligheder, Clone eller Image. Jeg bruger altid Image, og har gode erfaringer med det.
Vær dog opmærksom på at hvis du på den gamle PC har en ældre windows version, vil den også flyttes over på den nye PC. Men den kan du jo efterfølgende opgradere til f.eks. windows 10. En typisk backup i mit tilfælde fylder 30 til 60GB, alt efter hvor meget der er på HD. Varer i snit 50 minutter.
Hvis du vil være sikker på at kunne retablere informationer fra den nye PC, kan du starte med at lave et Image af den. Så kan du altid gå tilbage hvis der skulle ske noget utilsigtet.
DISCLAIMER
Mine gode erfaringer med Macrium Reflect, er ingen garanti for andres oplevelser.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. oktober 2021 - 18:44 #3
Hvis data også ligger i onedrive, så er det bare at køre windows update. Nogle gamle programmer (32 bit, hvis der opgraderes til 64 bit) vil dø - og skal geninstalleres i korrekt version.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. oktober 2021 - 19:00 #4
Windows10 64bit kan afvikle 32bit programmer ( men ikke 16bit som windows10 32bit).
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2021 - 19:34 #5
Selve Windows systemet kan du ikke bare overføre fra gammel til ny pc. Du vil løbe ind i licens problemer hvis du gør det.
Du er nødt til at lave backup af private filer.
Og programmerne bliver du nødt til at installere om fra bunden af.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. oktober 2021 - 20:01 #6
I praksis har #5 ret - der findes dog muligheder omkring Windows-to-go men med nogle minusser. En disk lavet på USB kan godt installeres som fast disk - men som nævn nedenfor er der opdateringsproblemer.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/planning/windows-to-go-overview
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. oktober 2021 - 20:08 #7
ad#5 Det er nu ikke min erfaring. Jeg har med Macrium udført flere backup og efterfølgende installering på både kilde PC, samt på anden PC. Uden problemer, og alle installerede programmer og filer er med. En nøjagtig kopi af oprindelig PC. Sågar opdateret 20H2 til 21H1 med denne fremgangsmåde.
Jeg skal dog ikke afvise at der kan opstå problemer, jeg har bare ikke oplevet det.
Igen-igen min disclaimer:
DISCLAIMER
Mine gode erfaringer med Macrium Reflect, er ingen garanti for andres oplevelser👍
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2021 - 20:13 #8
#7 har du så haft dem kørende i en længere periode så du ved at Windows Update fungerer korrekt. Det med licensen kan der jo måske godt gå en måned før men får problemet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. oktober 2021 - 20:13 #9
Flyttes der til andet hardware - er der ofte drivere der bør opgraderes.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. oktober 2021 - 20:17 #10
#9 Ja og det er også en af grundende til at klone Windows systemer til computere med anden hardware ikke altid er optimalt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. oktober 2021 - 20:21 #11
En Windows der er aktiveret - har jeg ikke været ude for deaktiveres -(eller hørt om)  - men er det en Windows to go kan der ikke opgraderes til de nyeste windows 10 versioner.
Avatar billede Uvanga Ekspert
05. oktober 2021 - 20:27 #12
ad#8 I min log kan jeg se, at den nævnte overførsel til test PC indeholdende opgradering til 21H1 er udført 09-09-2021. Og jeg har lige checket min test PC, den er stadig ok med 21H1. Og alle programmer ligger som de skal. Men jeg vil da lige holde øje med om der sker ændring. Jeg har licens til begge maskiner, men jeg kan da godt se at hvis licens flytter med til anden PC, kan der måske opstå et problem. Med mindre destinations PC automatisk bruger "sin egen" licens.
Jeg holder øje, og kan evt. vende tilbage i en ny tråd om en ca. 14 dage🤞
Avatar billede supportsiden Professor
06. oktober 2021 - 16:38 #13
Macrium Reflect har en "Bare Metal Restore" funktion (betalt version så vidt jeg husker)
http://reflect.macrium.com/help/v5/video_tutorials/redeploying_to_a_bare_metal_pc.htm
Eller måske du kan bruge "FreeFileSync"
Du bør kun overføre data, programmer skal geninstalleres for at få bedste ydelse og stabilitet
https://www.windowscentral.com/how-transfer-your-data-old-pc-new-pc
Avatar billede Novice-1 Seniormester
06. oktober 2021 - 18:46 #14
hej tak for alle svarene jeg har henvist min bekendt til dem, der var tale om at overføre til ny pc der er født med windovs 10
havde vist brug for at over føre  word og excel
men så ellers da jeg søgte excel  at microsoft office  fire programmer (ikke pro) fås for under 500 med licens der gælder hele live -l synes næsten det lyder for godt  til at være sandt.

tak for alle svarene  håber/ sikker på min bekendt vil få gavn af dem  --og jeg selv når jeg  om nogle år skal skifte pc
Avatar billede 220661 Ekspert
06. oktober 2021 - 18:48 #15
Avatar billede Uvanga Ekspert
21. oktober 2021 - 10:25 #16
ad#8 I min log kan jeg se, at den nævnte overførsel til test PC indeholdende opgradering til 21H1 er udført 09-09-2021
ad#12 Jeg holder øje, og kan evt. vende tilbage i en ny tråd om en ca. 14 dage🤞
Nu har jeg brugt min test PC siden 09-09-2021, med de programmer, styresystem win10, og filer fra anden PC, som jeg har overført med Macrium Reflect. Det kører uden problemer, alt fungerer som på oprindelig PC. Et enkelt aber dabei er der dog, Access database skal man downloade igen,  så der er et valg at træffe, på hvilken PC vil man anvende Access. Win 10 giver ikke noget problem, kører uden krav om licensnøgle. Men da PC oprindelig var installeret med Win 10, "griber" PC vel denne licens fra BIOS.
Alle gratis programmer, printere, og andet uden en enkelt købelicens, kører Ok. Jeg nævner "en enkel købelicens" da jeg har andre købelicenser, med op til 7 tilladte PC'er. Disse kører Ok, uden ekstra installation. Evt. driveropdateringer må man tage som de måtte dukke op.
Alt i alt kører test PC som den oprindelige PC, så nu er næste step at opgradere test PC til Win11👌