Avatar billede izyr Juniormester
06. oktober 2021 - 18:00 Der er 13 kommentarer

Google wifi taber forbindelse

Hejsa
Jeg har fornylig skiftet til google nest wifi for at få et velfungerende mesh netværk i mit forholdsvis lille hus.
Der er kommet godt smæk på netværket, men jeg oplever at mine enheder taber forbindelsen... og det forstår jeg slet ikke, for den siger at der er god forbindelse....
Jeg er dog i tvivl om om man kan have FOR god dækning. Jeg har Nest Routeren og 3 satelitter.
Mit hus har ikke større grundplan end 83kvm, og en førstesal på. Jeg har placeret en mesh enhed i min stue, mit køkken og en ovenpå. Og så selve mesh routeren i gangen centralt i huset... ikke at de andre enheder ikke er centralt når huset ikke er større.
Grunden til at jeg købte det antal enheder var at jeg tænkte at jeg lige så godt kunne have google assistenten med så jeg kunne have en google assistent i hvert rum - de andre rum har bare nest mini enheder.
Jeg ved godt at det er overkill netværksmæssigt, men er det så meget overkill at det kan være grunden til at mit net er ustabilt? Jeg har nemlig ikke kunne finde noget på emnet, men fik bare lige tanken at de måske ikke kunne finde ud af hvor på meshnetværket jeg skal være hvis signalet er FOR godt.

Håber der er nogen herinde der kan hjælpe.
Avatar billede ebea Ekspert
06. oktober 2021 - 18:41 #1
At dit net skulle være overkill, er nok ikke årsagen ;-)

Jeg tror, at du skal bruge App'en som hører til mess nettet, og bruge den til at måle på de enkelte enheders modtagestyrke. Min erfaring med Google Mesh (gennem flere år) er, at selv en ændring af placeringen på en enhed, kan gå fra meget dårlig modtagelse, til at være i top, ved blot at flytte den 1/2 meter, eller man har tilføjet nye møbler, eller andet i et rum.
Der er så mange ting der spiller ind i WiFi signalet, at selv om man mener en placerings ændring ikke giver mening, så viser målingerne som regel noget helt andet.
Og det eneste man kan stole på, er målingerne.

Så rådet er, at du tjekker din App, og de enkelte enheder, og "leger" med at ændre placering.
Avatar billede izyr Juniormester
06. oktober 2021 - 18:56 #2
men jeg har "rigtig god forbindelse" på dem alle... og jeg kan være indenfor få meter af mesh punktet og stadig miste forbindelse... jeg har generelt ikke særlig langt mellem mesh punkterne, så jeg kan simpelthen ikke tro at det er pga dårlig dækning... især fordi huset er så lille.
Avatar billede ebea Ekspert
06. oktober 2021 - 19:04 #3
Så du forlader dig mere på tro, end på fakta!
Hvorfor prøver du nu ikke blot det som jeg foreslog, og rent faktisk se på det MÅLTE signal, og gøre det flere gange.
Google Mesh er langt fra noget vidundermiddel, når det kommer til stabil WiFi dækning.
Avatar billede supportsiden Professor
06. oktober 2021 - 19:12 #4
Er alle enheder opdateret ?
Prøv at køre kun med Mesh routeren - uden satelitterne
Hvis din router sidder efter din internet router KAN det give problemer
Er din mesh router tilsluttet på sin LAN eller WAN port
Hvis den er på LAN kan det være at du har to DHCP servere
Avatar billede izyr Juniormester
06. oktober 2021 - 19:38 #5
Jeg synes jeg har prøvet at måle dem adskillige gange via Google Home, og alle enheder står som "rigtig god forbindelse" - og tester internethastigheden til 516/486 mbit
Eller det er en anden måde du mener med at måle, ebea?

MEN ved nærmere eftertanke så oplever jeg også udfald på min pc, som er kablet til routeren... så det er nok i selve wifi routeren eller måske mere min fibernet router der er et problem som Supportsiden svarer. Jeg har haft fat i waoo som skulle have deaktiveret router delen i mit fibermodem for at fjerne den dobbelte DHCP.

pt har jeg kabel fra mit modem op i min google router (porten med globus). Den anden port er koblet til en switch(på LinkAct porten) med 4 yderligere porte, hvorfra jeg har et kabel til en NAS og til min pc.

Måske jeg skal have fat i waoo igen, hvis der er noget der ikke er sat rigtig op ved dem... eller mener I at jeg har sat noget forkert sammen herhjemme, siden jeg oplever udfald... både i wifi og den kablede pc?

Det er bare mærkeligt at jeg ikke oplever samme problem ved mine forældre og ved min bror som også kører med mere eller mindre samme setup - og de har ikke haft waoo til at ændre noget så vidt jeg ved.
Avatar billede izyr Juniormester
06. oktober 2021 - 19:49 #6
og jeg tror faktisk heller ikke det er hele forbindelsen der forsvinder, for min kone har da vist kunne streame videre nogle gange selvom forbindelsen er smuttet på fx ipad, telefon eller computer...
Avatar billede stjans Guru
07. oktober 2021 - 10:22 #7
Det KAN jo teoretisk skyldes en hardware fejl i en af enhederne.

Som ebea skriver; man kan ikke have "for god" forbindelse - men enhederne er - også min erfaring - lidt følsomme overfor, hvordan de er placeret.

Når du så skriver at appen oplyser rigtig god forbindelse, så er det givet ikek placeringen der er problemet..

Måske en HW fejl ?
Avatar billede izyr Juniormester
07. oktober 2021 - 10:35 #8
Har man nogen mulighed for at tjekke sin hardware for fejl?
Avatar billede stjans Guru
07. oktober 2021 - 10:51 #9
Naah - da du har supergod dækning, kunne du jo starte med at fjerne enhed A.

Hvis det ikke giver en forbedring, sætter du A til igen og fjerner B - o.s.v. :-)
Avatar billede izyr Juniormester
07. oktober 2021 - 11:09 #10
ja, jeg må prøve. Det kommer vist til at tage noget tid da jeg nogle dage måske kun har udfald en enkelt gang.
Har haft fat i waoo og de kan ikke registrere nogle udfald i deres system så det er nok herhjemme problemet opstår.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
07. oktober 2021 - 11:22 #11
Ren nysgerrighed. Har du genstartet ALLE enheder efter din udbyder har deaktiveret DHCP. Tænker alt. Inklusiv dine Google Nest enheder.

Har du undersøgt om naboers wifi forstyrre dit wifi ved at bruge samme wifi channel som dig?

Jeg ville prøve at tag alle satellitter ved siden af hinanden. Sæt internet kabel i EN og lad andre være undtagen strøm. Se om du har samme udfordring.
Avatar billede Morten Kielskov Praktikant
26. maj 2022 - 00:28 #12
Jeg har faktisk samme fejl, min Nest router står 3 meter fra min Nest mini, og trist når jeg spørger Google om noget siger hun “øjeblik opretter forbindelse” eller at der skete en fejl… det har virket…
Avatar billede Rune1983 Ekspert
30. maj 2022 - 07:39 #13
Det at dine enheder hopper af. Det får mig som det første til at tænke om du har 2 DHCP servere på dit netværk. De slås om netværket. Sørg for kun at have 1 DHCP server.
Ellers synes jeg der er mange gode bud på hvad årsagen kan skyldes.