Avatar billede gunnarb Mester
11. oktober 2021 - 12:06 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af HHD til SSD på bærbar PC

Min ældre bærbare PC Samsung R730 er alt for langsom og det er ikke lykkedes mig at opdateres Windows 10 home version 1511.
Den fysiske udskiftning til SSD er meget let. Men hvordan få jeg på den nemmeste måde installeret den nyeste udgave af Windows 10 home.
Jeg har følgende til rådighed:
Intenso 2,5" SSD top  256 GB ny
DVD system recovery Media Windows 7 Home Premium med CD-key
USB stik med kabel til SSD eller HDD  nyt
Ekstern flytbar  Toshiba HDD 1T  med 665 GB ledig plads og med nyeste back up af alle mine filer.
1 stk Sandisk USB 16GB helt tom
Stationær DELL PC med Windows 10 home version 21H1 installeret.
Hvad med MS Office 14, som ligger på den bærbare nu, den kan jeg vel ikke flytte? uden licensnøgle  Jeg har måske en restore licensnøgle på et word dokument, som er til  MS Office pakken.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2021 - 12:14 #1
Jeg ville forsøge at installere Windows 10 direkte på den nye ssd disk. Den gamle disk kunne man så enten sætte i et kabinet så den kan tilsluttes den bærbare. Kan du stadig ikke få Windows 10 installeret må der være hardware der ikke understøttes.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2021 - 12:25 #2
Grunden til at du ikke kan opgradere til den gamle version 1511 af Win 10 er fordi den ikke supportes længere. Der er normalt 18 mdr support på disse versioner. Men du kan hente og oprette en ny Windows på deres hjemmeside.
Avatar billede gunnarb Mester
11. oktober 2021 - 12:42 #3
Jeg er ikke helt med.
Hvis jeg sætter den nye SSD i, så kan jeg vel ikke noget som helt?
Uden et eller andet til boot?
Avatar billede INK Ekspert
11. oktober 2021 - 13:15 #4
Gå til denne side
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

og download Medie Creation Tool til dit usb-stick.

Skift HDD ud med SSD og boot på usb-sticket. Kræver ikke licens, idet den oprettes med digitallicens på din Microsoftkonto.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. oktober 2021 - 13:21 #5
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
kan du 'download værktøjet nu' og installere det på en usbstik (som USB-flashdrev) - når du har sat ny ssd i den bærbare, så kan du boote på usb, og installere windows 10 den vej.
Når win er på plads, så kan du (med usb-kabel) tilkoble den gamle disk og overfør de data, du vil have (programmer skal installeres direkte på ssd, og kan ikke blot kopieres).
Avatar billede gunnarb Mester
11. oktober 2021 - 13:58 #6
1000 tak til både #4 og #5 Det vil jeg prøve. Det eneste jeg lige kom i tvivl om er min USB på 16 GB, skal filesystemet være FAT 32 ,som den er født med, eller skal det ændre til NTFS?  Har oplevet at jeg før skulle ændre til NFTS for at downloade et program på USB nøglen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. oktober 2021 - 14:00 #7
det ordner programmet - du mister det data der er på usb-stikken.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. oktober 2021 - 14:23 #8
og efter du har laver usb'en, så prøv at boote på den FØR du skifter disk - bare for lige at se, at den virker. Luk ned (evt på power-tast) og skift til ny disk.
Avatar billede Mikael Ekspert
11. oktober 2021 - 14:37 #9
Tja Gunnar.. Mit tilbud om at "fixe" det for dig står ved magt.

Men du ER jo stædig ;) ;)
Avatar billede gunnarb Mester
11. oktober 2021 - 14:41 #10
Skal jeg ikke ind i bios F2  og ændre rækkefølge. Jeg mener den starter som nr. 1 cd-drev.
Avatar billede gunnarb Mester
11. oktober 2021 - 14:53 #11
ok efter nærmere kan jeg se at USB Key står som nr. 3 og HDD som nr. 2, men den vælge vel den første mulige og så er det med ny SSD nr. 3  så ingen ting skal ændres i Bios?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. oktober 2021 - 15:02 #12
Microsoft:
Install Windows to the new PC
1) Connect the USB flash drive to a new PC.

2) Turn on the PC and press the key that opens the boot-device selection menu for the computer, such as the Esc/F10/F12 keys. Select the option that boots the PC from the USB flash drive.

3) Windows Setup starts. Follow the instructions to install Windows.

4) Remove the USB flash drive.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2021 - 15:22 #13
Beklager de to første indlæg var lidt sparsomme. Sad på telefon i en pause og skrev.
Kan se du har blevet vejledet fint herefter.
Hvis din bærbar ikke har mere end 4 GB ram kunne det måske være en fordel at installere 32 bit versionen af Windows 10.
Den er lidt "lettere" i drift end 64 bit er. Jeg oplever den loader 3-400 mb mere ram i 64 bit. Og det kan du sikkert bruge til andre programmer tænker jeg.
Jeg har ikke Microsoft konto på de computere jeg har opgraderet fra Windows 7, så jeg tænker ikke det er et krav. Jeg bruger udelukkende lokal konto.
Med Microsoft konto kan man hente programmer på Store hvis man ønsker dette.
Avatar billede INK Ekspert
11. oktober 2021 - 15:30 #14
Hvis man helt vil undgå anvendelse af Microsoftkonto, så skal man under installation af Windows 10 undgå, at PC'en har internetforbindelse. Når den så er installeret, så aktiveres den automatisk over nettet og opdateringer installeres. (Sådan virkede det for et par måneder siden).
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2021 - 15:34 #15
#14 Det er også min erfaring. Jeg gjorde det dog for 10 måneder siden :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
11. oktober 2021 - 15:39 #16
#13.. Gunnar må endelig ikke installere en 32 bit. Men en 64 bit, da han efterfølgende SKAL installere og anvende en VM-ware player 15.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2021 - 15:45 #17
#16 Michael der vidste du så noget som jeg ikke havde gennemskuet ;-)
Men computeren har måske også mere ram end 4 Gb så?
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. oktober 2021 - 15:54 #18
32bit er nogo hvis man vil på Windows11
Avatar billede Mikael Ekspert
11. oktober 2021 - 15:59 #19
#17.. Nej som jeg husker det så har den 4 GB ram. Det fungerede den også ok med.
Men den mekaniske harddisk og en forældet Win 10 tog alle kræfter.
Derfor en SSD og frisk opdateret Win 10 64 bit. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2021 - 16:00 #20
#18 Er den ikke fra 2010?
Så er det sikkert alligevel nogo.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2021 - 16:01 #21
#19 Det giver mening
Avatar billede Mikael Ekspert
11. oktober 2021 - 16:06 #22
#20  Ja den er en ældgammel sag fra 2010.. Men stadig egnet til Gunnar´s brug.
(Et auto diagnose program via en VM-ware, som virkede okay. Bare laaaangsomt ;)

Og NEJ.. Ingen WIN 11 til Gunnar ;)
Avatar billede gunnarb Mester
11. oktober 2021 - 16:20 #23
Nej den har 4 GB.  Men nu lykkedes det mig at lave en Boot USB. Er den på 32 eller 64 bit , blev der spurt om det? Så jeg tror bare at jeg stikker den i den bærbare, når jeg har skiftet min HDD, som jeg har opdaget ikke kun har 199 GB på (C:) hvor 190 GB er anvendt, men den har også yderligere 266 GB lager på (D:) hvor kun 11,5 GB er anvendt.  Jeg havde bestilt mit SSD på 256 GB før jeg opdage, at den eksisterende HDD faktisk er på 500 GB.  Så havde jeg nok bestilt en SSD på 500 GB, men jeg tror at de 256 GB rækker.
Men nu er det tid til at lufte hunden og derefter spise. Så jeg må vente til senere med at se om jeg kan få det hele til at fungere på Samsung R730.
Avatar billede Mikael Ekspert
11. oktober 2021 - 16:28 #24
#23 Ja den gamle HD er/var på 500 GB. Et C drev og et D drev.
Men det er rigeligt med de 256 GB på den nye til dit brug, som et rent C drev.

PS!!! De ca 250 GB du har/havde på den gamle disk´s D drev blev slet ikke brugt.
D drevet var gabende tomt. ;)
Avatar billede gunnarb Mester
11. oktober 2021 - 20:51 #25
Nu er jeg i gang med at installere windows på den nye SSD, det ser ud til at køre.
Den genstarter nu. Det er spændende. klargør
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2021 - 22:12 #26
Håber det lykkes :-)
Avatar billede gunnarb Mester
11. oktober 2021 - 23:21 #27
Ja det lykkedes,  Windows 10 version 21H1 kører fint og hurtigt. Nu mangler jeg alle programmer, som jeg nok må installere igen en for en, selv om jeg kan se alle på den gamle HDD via usb kabel.  Men MS office 14 kan jeg nok ikke installerer igen. Men jeg er ikke meget for at betale for Office 365 hvert år. Men jeg kan jo også installere LibreOffice ,som er helt gratis og den har jeg på min stationære PC.
Tak for hjælpen indtil nu. Måske opstår der andre problemer med installationen .
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2021 - 23:25 #28
Office 2010 supportes ikke længere. Jeg har selv en cd med en 32 bit af slagsen liggende i pro udgave.
Nej jeg forstår da helt klart du ikke vil betale for 365 når der for langt de fleste er et udmærket alternativ.
Velbekomme.
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. oktober 2021 - 15:59 #29
ad#14 Offline installere fra USB:
Det er også en god ide hvis du installerer windows på maskine der ikke tilhører dig.
Metoden virkede for 14 dage siden, så  mon ikke det fortsætter🤞